09.03.2025 - 06:23 | Son Güncellenme:
Aslı Öktener
Aslı Öktener - Bölgesel bir taşıyıcıdan küresel ticaretin önemli bir aktörüne dönüşen Arkas Line, 37 gemiyle 27 ülkede 72 limana düzenli hizmet sunuyor ve 33 farklı servis hattımız bulunuyor. Arkas Line CEO’su Can Atalay, yeni girdikleri Hindistan ile Arkas Line’nın hizmet verdiği bütün coğrafyaları birbirine bağlama imkanına kavuşacaklarını anlatıyor. Can Atalay’la kariyerini, konteyner taşımacılığını ve büyüme planlarını konuştuk...
Sizi biraz tanıyabilir miyiz? Nerede doğdunuz, nasıl bir ailede büyüdünüz?
Ankara’da doğdum ve büyüdüm. Ankara Anadolu Lisesi’nden, Deniz Lisesi ve Deniz Harp Okulu’na uzanan yolculuğumda aldığım eğitim ve Deniz Kuvvetleri’nin muhtelif gemilerinde yaptığım görevler bana liderlik ve zorlu koşullarla mücadele etme konularında çok şey kazandırdı.
Arkas Line ile yollarınız ne zaman ve nasıl kesişti?
Aslında askeri bir okulu tercih ettiğinizde mesleğiniz de ortalama yaşamınız da planlanmış oluyor. Ancak içimde hep farklı şeyler yapma, deneme, geliştirme isteği bana 27 yaşında sıfırdan başlama cesareti verdi. Ve tamamen rastlantı eseri bir gazete ilanında MT projesi kapsamında ilanı olan Arkas’a başvurdum. Ve işte 32 yıldır burada her sene büyüyen bir şirket, gelişen ve farklılaşan bir sektörde bulunmaya devam ediyorum.
O yıllardan bugüne gelinceye dek Arkas Line’ın değişim ve gelişim süreci nasıl oldu?
Arkas Line, bölgesel bir taşıyıcıdan küresel ticaretin önemli bir aktörüne dönüşerek büyük bir gelişim gösterdi.
2008 yılında Arkas Line’ın hizmet ağı daha çok Akdeniz ve Karadeniz eksenliydi. Ancak, geçen yıllar içinde Batı Afrika’dan Karadeniz’e, Akdeniz’den Amerika’ya kadar geniş bir coğrafyada faaliyet gösteren bir taşıyıcıya dönüştük. Bugün 37 gemiyle 27 ülkede 72 limana düzenli hizmet sunuyoruz ve 33 farklı servis hattımız bulunuyor. Filomuzda operasyonlarımızı destekleyen modern ve çevre dostu gemiler yer alıyor, ayrıca karbon emisyonlarını azaltmaya yönelik biyoyakıt programları gibi yenilikçi projeleri hayata geçiriyoruz.
Arkas Line, 72 limanda 33 hizmet sunarak 27 ülkede faaliyet gösteriyor. Arkas Line’ı 2025 yılında Hindistan pazarına girmeye motive eden şey neydi?
En hızlı büyüyen ekonomilerden biri ve küresel bir ticaret merkezi olan Hindistan, ticaretin geleceği için olmazsa olmazdır. Tekstilden teknolojiye kadar Hindistan, küresel tedarik zincirlerini yönlendiriyor. Yakın gelecekte Hindistan’ın dünya ticaretinde daha baskın bir rolü olacağına inanıyoruz. Yeni servisimizle, Hindistan ile Arkas Line’nın hizmet verdiği bütün coğrafyaları birbirine bağlama imkanına kavuşacağız.
Arkas Line, Hindistanlı müşteriler için daha iyi hizmeti nasıl sağlıyor?
Misyonumuz her zaman dünyayı kesintisiz konteyner taşımacılığıyla birbirine bağlamak olmuştur. Siyasi ve politik sorunların çok sık sıcak çatışmalara dönüştüğü bir coğrafyada uzun yıllardır büyüyerek çalışıyoruz. Gemide çalışan meslektaşlarımızın güvenlik sorunu olmadığı taktirde hiçbir servisimizi durdurmadık, servis kalitemizden taviz vermedik. Şimdi, bu misyonu gururla Hindistan’a da taşıyor, rekabetçi transit süreleri ve kapsamlı bağlantı ile hızlı, güvenilir ve verimli hizmetler sunuyoruz. Ayrıca, Hindistan acentemiz Parekh Group ile olan güçlü ortaklığımız, yerel uzmanlık ve özel müşteri desteği sağlayarak hizmet güvenilirliğini daha da artırıyor.
Hindistan Akdeniz Servisinin temel özellikleri ve bu rotayı kullanan Hindistanlı ihracatçılar ve ithalatçılar için faydaları hakkında bilgi paylaşabilir misiniz?
Hindistan Akdeniz servisi, buradaki işletmeler için önemli ticaret merkezleri olan Hindistan, Akdeniz ve Kızıldeniz bölgesi arasında hızlı ve verimli transit süreleri sağlamak üzere tasarlandı.
Servisimiz Kızıldeniz üzerinden Hindistan’a ulaşacağı için müşterilerimiz rekabetçi transit sürelere sahip olacak. Diğer yandan, Hindistan servisini oluştururken Akdeniz içindeki 3 servisimizi Hindistan’a giden ve Hindistan’dan gelen yüklerin en hızlı şekilde Akdeniz ve Karadeniz limanlarına erişimini sağlayacak şekilde yeniden tasarladık. Ayrıca Hindistan’da uğrayacağımız Nhave Sheva ve Mundra limanlarının hitap ettiği sanayi bölgelerine yakın konteyner depoları ile anlaşarak yüklerin kapıdan kapıya teslimine olanak verecek lojistik çözümler ürettik.
Filolarını giderek büyütüyor sürdürülebilirlik öne çıkıyor
Hindistan’da güçlü bir yer edinmeyi nasıl planlıyorsunuz?
Stratejimiz üç temele dayanıyor: Hizmet mükemmelliği, yerel ortaklıklar ve uzun vadeli yatırım. Optimize edilmiş transit süreleri ve yüksek operasyonel güvenilirlik sunan bir hizmet sunuyoruz. Hint pazarında 70 yılı aşkın deneyime sahip bir şirket olan Parekh Group ile ortaklığımız, derin pazar içgörülerinden ve güçlü bir yerel ağdan yararlanmamızı sağlıyor.
Bizi çalıştığımız pazarlarda öne çıkaran yönümüz, müşteriye yakın duruşumuz ve ihtiyaçlara kısa sürede çözüm üretebilme becerimiz. Uzun yıllar içinde geliştirdiğimiz bu özelliklerimizin Hindistan pazarında da bizi öne çıkaracağına inanıyoruz. Hint işletmeleriyle yakın bir şekilde çalışmaya, ihtiyaçlarını dinlemeye ve özelleştirilmiş lojistik çözümleri sunmak için hizmetlerimizi uyarlamaya kararlıyız.
Arkas Line’nın özelliği girdiği pazarlardan çıkmamasıdır. Hindistan pazarına olan bağlılığımız, insana, altyapıya ve teknolojiye yaptığımız yatırımlara yansıyacaktır.
Arkas Line bu yeni hizmeti başlatırken Hindistan’daki işletmelere hangi mesajı iletmek istersiniz?
Hindistan’ın büyüme hikâyesinin bir parçası olmaktan heyecan duyuyoruz ve buradaki işletmelere güvenilir, verimli ve yenilikçi nakliye çözümleri sunmaya kararlıyız. Amacımız yalnızca bir hizmet sunmak değil, başarılarını destekleyen güvenilir bir lojistik ortağı olmak. Yeni fırsatlar yaratmak ve güçlü, kalıcı bir ortaklık kurmak için birlikte çalışmayı dört gözle bekliyoruz. Her zaman olduğu gibi küresel düşünüp yerel hareket edeceğiz.
Hindistan’ın ardından yeni ağlar gündeme gelecek mi?
Mutlaka gelecek. Bunun gerçekleşmesi için ciddi yatırımlar yapıyoruz. 2024’te 6 yeni gemi alımı için anlaşma yaptık. Bu sene 15.000 TEU değişik tipte yeni konteyneri filomuza katacağız. Gemi ve konteyner filolarımızın büyümesi yeni servisleri açmamızda bize cesaret verecek.
Arkas Line için sürdürülebilirlik hangi noktada duruyor ve bu alanda hangi projeleri hayata geçirdiniz?
Sürdürülebilirliğin yakın zamanda dünyanın ana gündemlerinden biri olacağını uzun zaman önce fark edip gerekli adımları atmaya başladık. Dolayısıyla regülasyonlara hazırlıklıydık. 160’tan fazla ülkede 15.000’den fazla şirket ve 3.800’den fazla sivil toplum kuruluşu üyesi bulunan UN Global Compact’a dahil olarak strateji ve operasyonlarını sözleşmedeki kriterlere uyumlu hale getirmeyi taahhüt ediyoruz.
2013 senesinden bu yana Clean Cargo Working Group üyesi olan tek Türk firması olarak kendi bünyemizde en uygun optimum ve en düşük emisyon değerlerine sahip servisler sunmak için Sürdürülebilirlik Direktörlüğü kurduk. 2011 baz yılına göre geçen yıl yüzde 21’in üzerinde emisyon azaltımı gerçekleştirdik ve bu yılın sonuna kadar da operasyonel iyileştirmelerle emisyonlarımızı yüzde 30 azaltmayı hedefledik. Türkiye’de sürdürülebilirlik raporu yayınlayan ilk konteyner taşımacılığı şirketiyiz, aynı zamanda Türkiye’nin ilk Biyoyakıtı Bio24F ilk kez bir Arkas Line gemisine, Arkas Bunker tarafından ikmal edildi.
Konteynercilikte neler yaşanıyor?
Türk denizcilik sektörü, Akdeniz’de gemi taşımacılığı ve aktif limanlara trafik yönünden nasıl bir güncel tablo ile karşı karşıya?
Arkas Line olarak 1996 yılından beri bu coğrafyada servisler işletiyoruz. Sorunuza konteynercilik özelinde yanıt vereceğim. Akdeniz’i batı, doğu ve Karadeniz olarak üç kısımda incelemekte fayda var. Karadeniz’de yaşanan gelişmeler hepimizin malumu. Zaman zaman güvenlik problemleri yaşansa da ticaret yaptırımların gölgesinde devam ediyor. Doğu Akdeniz ve Kuzey Afrika’yı içine alan bölge yıllardır değişik siyasi sorunlarla mücadele ediyor. Libya’da başlayan iç savaş, sonrasında Suriye’de yaşananlar, İsrail’le ticaretin durması, Lübnan’daki siyasi ve ekonomik sorunlar ticareti ve limanlardaki performansları olumsuz yönde etkiledi, etkilemeye de devam ediyor. Maalesef Doğu Akdeniz uzun süredir huzura kavuşamadı. Barışın olmadığı yerde ticaret de gelişemiyor. Batı Akdeniz’de ise bizi en fazla etkileyen konu Fransa, İspanya ve Yunanistan’da şu aralar sıklıkla yapılan grevler.
Masterchef Beyza, sürpriz bir karar alarak Fransa'dan Konya'ya taşınmıştı. Beyza evini ilk kez gösterdi, babaaanesiyle ilgili detay dikkat çekti.