07.04.2022 - 15:12 | Son Güncellenme:
AYLİN RANA AYDİN
Küresel gıda devi Kraft Heinz, geçen yıl Assan Gıda’yı satın almasının ardından, Kraft Heinz Türkiye bünyesinde birleşecek şirketlerin Genel Müdürlüğü’ne ocak ayında Serkan Tekeş’i getirdi. Tekeş yatırım ve büyüme planları hakkında sorularımızı yanıtladı:
Kraft Heinz Türkiye’de büyüme adımları atıyor. Türkiye pazarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Türkiye’deki yatırım ve satın alma hamlemizi, uluslararası büyüme stratejimizin parçası olan ‘yemeklerin lezzetini geliştirme’ olarak adlandırdığımız odağımız paralelinde gerçekleştirdik.
Üretim üssü olacak
Sos kategorisi bu alanda önemli bir yer alıyor. Bu yatırım kararında, Türkiye’nin potansiyeline olan güvenimiz de etkili oldu. Türkiye pazarı, pandeminin ve dünyanın dört bir yanında görülen ekonomik ve tedarik zinciri sorunlarının getirdiği zorluklara rağmen, hem perakende, hem de ev dışı tüketim alanlarında dinamik bir potansiyele sahip. Türkiye’de çift haneli büyümeye devam edeceğiz.
Türkiye’deki üretiminiz konusunda bilgi alabilir miyiz?
Pandemi, gıdayı dünya genelinde daha da önemli kılmakla kalmadı, küresel gıda ticaretinde zorlukları daha da artırdı ve yeni zorluklar getirdi. Tüm dünyada kırsaldan kente göç, iklim krizi, bölgesel ve mevsimsel etkiler gibi nedenlerle tarımsal verimlilikteki düşüş ve küresel ticareti etkileyen belirsizliklerden kaynaklanan ham madde fiyat artışları, küresel gıda endüstrisinin bir süredir karşı karşıya olduğu bir durum. Pandemi durumu daha da ağırlaştırdı. Yerelleşme, lojistik zorlukları aşmanın en önemli yollarından biri. Bu da Türkiye’deki yatırımımızı ve üretimimizi, daha da önemli hale getiriyor. Türkiye’de sahip olduğumuz fabrikamız, ülkemizden bölgemizdeki ülkelere ihraç edeceğimiz ürünlerimiz için üretim üssü olacak. Bu da Türkiye’de daha fazla üretim, daha fazla yatırım, daha fazla istihdam, ülkemiz üreticilerinden daha fazla domates tedariği anlamına geliyor.
Yeni yatırım planı nasıl işleyecek? İstihdamınızda artış olacak mı?
30 milyon dolar tutarında bir yatırım süreci içindeyiz. Satın alma sürecinin resmen neticelenmesinin hemen ertesinde hayata geçirdiğimiz bu büyük çaplı yatırım planımız kapsamında, Susurluk fabrikamızın üretim kapasitesini daha da artırmayı hedefliyoruz. Türkiye’deki istihdamımız bu doğrultuda ciddi anlamda artış gösterecek.
Acı ketçap için test
İhracatınız ne durumda? İhracat pazarlarınıza yeni ülkeler eklenecek mi?
Kraft Heinz Orta Doğu, Afrika ve Türkiye bölgemiz, çok geniş bir coğrafyaya yayılıyor ve Türkiye’yi bu bölge için bir üretim ve ihracat üssü olarak konumlandıracağız. Bu bağlamda, diğer ülkelerdeki Kraft Heinz şirketlerine ihracatımız da artacak.
Ar-Ge çalışmalarınız hakkında bilgi verebilir misiniz?
Türkiye’deki yatırımımızla, yüksek kaliteli soslar ve domates bazlı ürünler alanında büyük üretim, inovasyon ve Ar-Ge gücüne sahip, yüksek performanslı bir organizasyon satın aldık. Heinz markamız ile en inovatif, tüketici beklentilerine en doğru cevap veren, yeni ürünleri portföyümüze katabilmek için küresel bir Ar-Ge gücü arkamızda. Buna ilave olarak yerel markamız Colorado, Ar-Ge tarafından hazırlanmış geniş portföyü ile HORECA kanalında “sos uzmanı” olarak hak edilmiş bir konumlandırmaya sahip. Ar-Ge gücümüzün sürekli gelişimi için düzenli şekilde yatırım yapmaya da devam edeceğiz.
Farklı ülkelerde farklı lezzet alışkanlıkları ürünlerinizin üretimine yansıyor mu? Türkiye’deki Heinz ketçap ve mayonezin tadı, Brezilya ve Çin’deki ile aynı mı?
Ana ürünlerimize ilave olarak lanse ettiğimiz yeni ürünlerimizde tüketicilerin beğenilerine uygun tarifleri uygulamaya çalışıyoruz. Örneğin geçtiğimiz sene Türkiye’de lanse ettiğimiz Heinz Acılı Ketçap ürünümüz Türkiye’de yapılan tüketici testleri ile Türk tüketicilerinin beğenilerine uygun olarak lanse edildi.
3 ayaklı strateji
Sürdürülebilirlik konusunda neler yapıyorsunuz?
2025 yılına yönelik Kraft Heinz Çevresel Sosyal Yönetişim (ESG) hedeflerimiz ve taahhütlerimiz, çevresel yönetim, sorumlu kaynak kullanımı, sağlıklı yaşam ve toplum desteği olmak üzere 3 ayak üzerinde şekilleniyor. Şirketimizin küresel açlık sorunuyla mücadele konusunda bir taahhüdü var. Dünyada gıda ihtiyacı olan insanlara 2025 yılına dek 1.5 milyar öğün yiyecek ulaştırmış olma hedefimiz doğrultusunda ilerlemeyi sürdürüyoruz. 2020 yılında 200 milyondan fazla öğünü ihtiyaç sahiplerine ulaştırdık. 2025 yılı itibarı ile ambalajlarımızda yüzde 100 geri dönüşüme veya yeniden kullanıma uygun, ya da biyolojik olarak çözülebilir malzemeler kullanımı hedefimiz doğrultusunda önemli adımlar attık. 2020 itibarı ile, dünyada ambalajlarımız bu standarda yüzde 83 uyum gösteriyor. Çok yeni Heinz Ketçap kapağımızın da geri dönüştürülebilir olması için çalışmalara başladık.
Susurluk’ta kapasite artışı
Türkiye’ye özgü ürünleriniz veya bu yönde planlarınız var mı? Bunların ihracatı söz konusu olabilir mi?
Türkiye’deki 30 milyon dolarlık yatırım planlarımız kapsamında, Susurluk fabrikamızın kapasitesini artırıyoruz. Bu yatırıma, Heinz Ketçap üretimi için yeni bir hattın oluşturulması da dahil. Ketçabımızın çok özel bir üretim şekli var. İçinde sadece domates, şeker, sirke ve bir miktar baharat ve bitki özütleri olan, buna rağmen raf ömrüne sahip bir ürün. Heinz Ketçabı, Türkiye’de ilk kez üretecek olmak bize heyecan veriyor, ilk ürünlerimizin 2023’te hazır olacağını ön görüyoruz. Organik ürünler, ürün portföyümüz içinde yüzde 1.5 gibi bir orana sahip ancak devamlı büyüyor.