Kültür SanatOpera ve tiyatronun aşkta buluşması

Opera ve tiyatronun aşkta buluşması

10.01.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:

Georges Bizet, “Carmen”i bestelediğinde krallar, prensesler, tanrısal güce sahip karakterler yerine duygularının peşinden giden ve erkek erkine boyun eğmeyen halktan bir kadını başkahraman yapmış; operayı sadeleştirip elitlerin hâkimiyetinden çıkarmayı hedeflemişti.

Opera ve tiyatronun aşkta buluşması

MÜJDE IŞIL-  Ali Poyrazoğlu da opera ile tiyatroyu buluşturan yeni projesi “Desiderata: İnsan Sesine Konan Kuş”ta “Carmen”i temel alarak İstanbul Devlet Opera ve Balesi sanatçılarının eşliğinde müziği, kendi mizahi öyküleriyle birleştiriyor. Yani kendi tarzında operayı tiyatroyla sadeleştirip halkla buluşturuyor.

Haberin Devamı

Adını İspanyolcada “aşk objesi, âşık olunan kişi” anlamına gelen ‘desiderata’dan alan projenin tiyatro kısmı Poyrazoğlu’nun hikâye anlatıcılığından ve yer yer iğneli esprilerinden örneklerle ilgi çekiyor. Örneğin “Carmen”in Kongo’dan çıkan ezgilerin nasıl destansı bir opera efsanesine dönüştüğünü anlatırken bazen hayal gücü bazen de dönemin gazetelerinden besleniyor. “Carmen”in Osmanlı döneminde İstanbul’da kukla tiyatrosuyla icrası ve Cumhuriyet dönemindeki Anadolu turnesine kadar ilginç anekdotlar var ki Poyrazoğlu’nun “Asi Kuş”unu izleyenlere zaten tanıdık gelecektir. Nesrin Gönüldağ ve Murat Güney’in solist olarak yer aldığı projede Poyrazoğlu konuk orkestra şefi olarak, Zdravko Lazarov idaresindeki orkestrayı yönetiyor; bazen sesiyle kendi de eşlik ediyor. Orkestrada iki sanatçı ön plana çıkıyor: Poyrazoğlu’nu dikkatle dinleyip verdiği sempatik tepkilerle viyolonsel sanatçısı Şafak Erişkin… Başkemancı Oleksandr Samoylenko öyle derinden çalıyor ki, arşesinin teli koparken hepimizin yüreğine işliyor her nota. Kendisinden bir “Schindler’s List” solosu bekliyoruz içten içe. Poyrazoğlu ise seçtiği kostümlerle şovunu süslüyor. 

Yazarlar