27.02.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
Seray Şahinler - Bir eserin aynı sanatçı tarafından aynı mekânda yeniden yorumlanması izleyici için farklı bir deneyim. Yıllar içinde sanatçı gibi izleyici de değişiyor, dönüşüyor çünkü. Hayata ve sanata baktığı yer de… Sanat hayatı boyunca özellikle mekâna özgü işleriyle sanatseverle buluşan Ayşe Erkmen, Dirimart’ta açılan yeni sergisi “Israr”da bu tercihten yola çıkarak yeni bir hikâye yazmış.
Var olan bir yapıyı kendi üslubuyla yeniden konumlandırarak seyircisini mekân üzerinde düşünmeye davet eden sanatçı 2017’de Dirimart’taki ilk sergisi “Kıpraşım Ripple”da yer alan eserine yeni bir yorum getirdi. Beş yıl önce kesip çıkardığı alçıdan panelleri bir duvar boyası kataloğundan yola çıkarak seçtiği 64 renge boyayan Erkmen, parçaları monokrom tablolara dönüştürerek bir bütünlük oluşturuyor.
Zamana direnenler
Erkmen, Dirimart’taki ilk sergisinde galerinin beyaz alçıdan duvarlarını çeşitli boyutlarda kesip çıkarmış ve ortaya çıkan farklı boyuttaki parçaları galerinin bellek tabletleri olarak tavandaki kirişlerden aşağı sarkıtmıştı. Sergiden sonra eserlerin bir kısmı koleksiyonlara girdi, bir kısmı ise fuarlarda kendini gösterdi. Bir bölümü ise depodaydı. Çoğu zamana direnen parçaların devamlılığında “ısrar” eden sanatçı, onları beş yıl sonra koparıldığı yere geri getirerek bir “dönüş” projesine imza atmış oldu. "Kıpraşım”ın parçası gibi görünen fakat “tavrıyla” ondan ayrılan bu parçalar renklenerek sergi alanını bir yönüyle enstelasyona dönüştürüyor. Malzemeyi ilk kez olduğu gibi kullanan Erkmen’in mekânı deneyimlenebilir kılan çalışmalarının, belirli bir biçimsel dil oluşturma kaygısından uzak olduğunu belirtelim.
Görme biçimleri pencere-sinden yorumlayabileceğimiz sergi, var olan üzerinden yeni bir şeyler söylemeyi ve üretmeyi antroposene karşı bir görev addettiğimiz şu süreçte sanatçının tercihini bir sorumluluk olarak da okuyabiliriz. “Israr” 27 Mart kadar görülebilir.
Erkmen’in Dirimart’taki ilk sergisinde galerinin her sergi için geçirdiği sürekli dönüşüme atıfla, üzerinde geçmiş sergilerden izler de barındıran bu duvarlardan kopardığı parçaları uçucu kılarak mekân içine savurmuştu.
Sanata ‘ekrandan’ bakmak
Dirimart’ın ek salonda yer alan Ayşe Erkmen’in 2021 tarihli işi yer alıyor. Sanatçının kariyeri boyunca yaptığı işlerin bir kesitine yer veren ekranda sanatla ilişkimizin son yıllarda ekrana hapsolma durumuyla karşılaşıyoruz. Dokunmatik ekranda yaptığımız aşağı-yukarı hamlelerle benzer bir görünümle Erkmen’in sanatla hayat arasındaki -kronolojik olmayan- arşivini takip ediyoruz.