Depremin telsiz konuşmaları tüyleri diken diken ediyor17 Ağustos 1999 tarihinde yaşanan ve binlerce insanın hayatını kaybettiği Marmara Depremi’nin üzerinden 21 yıl geçti. Acılar hala ilk günkü gibi tazeliğini korurken, deprem gecesi polis ekiplerinin konuşmaları felaketin boyutunu gözler önüne seriyor.
Pistten çıkan uçağın pilotu ile kule arasında geçen diyalogSabiha Gökçen Havalimanı'nda yolcu uçağı pistten çıktı. Uçağın pistten çıkması nedeniyle havalimanı uçuşlara kapatılırken, iniş için havada bekleyen uçaklar İstanbul Havalimanı'na yönlendiriliyor. İstanbul Valiliği'nden yapılan açıklamada, "Uçakta bulunan 164 yolcu güvenli bir şekilde tahliye edilmiş olup, herhangi bir can kaybı ve yaralanma söz konusu değildir. Sabiha Gökçen Havalimanı'ndaki uçuşlar geçici bir süre durdurulmuştur" denildi. Uçaktan yolcuların tahliyesi amatör kameraya yansırken, olay anında pilot ve kule arasındaki telsiz görüşmesi de ortaya çıktı.
Erbil'e organ taşıyan THY uçağına kalkışta öncelik verildiTürk Hava Yolları’nın (THY) İstanbul-Erbil seferini yapan yolcu uçağı kalkış sırasında organ taşıdığı için öncelik istedi.Edinilen bilgiye göre; Atatürk Havalimanı’nda hava trafiğinin yoğun olduğu dün öğle saatlerinde Erbil’de organ nakli bekleyen bir hastaya organ taşıyan THY uçağı zamanla yarıştı. THY’nin İstanbul-Erbil seferini yapan Airbus A330 tipi uçağın pilotu, organ bekleyen hasta için kalkışta öncelik istedi. Uçağın pilotu kalkış sırasında medical kit taşıdığını Atatürk Havalimanı Hava Trafik Kontrol Kulesi’ne bildirdi. Bunun üzerine THY uçağına kalkış için öncelik verildi. Uçak planlanan saatinden 8 dakika önce Erbil’e iniş yaptı.
İstanbul semalarında ‘drone’ tehlikesiAtatürk Havalimanı’na iniş için alçalan bir uçağın pilotu, uçuş güvenliğini tehlikeye attığı için havalimanı çevresinde uçurulması yasak olan bir drone ile karşılaşınca durumu Hava Trafik Kontrolörlerine bildirdi.Atatürk Havalimanı’na dün sabah saatlerinde inmeye hazırlanan bir havayolu şirketinin pilotu iniş için alçaldığı sırada 2 bin 500 feet (750 metre) yükseklikte, bir drone (insansız hava aracı) ile karşılaştı. Uçakların uçuş güvenliği açısından tehlike oluşturduğu için Atatürk Havalimanı çevresinde uçurulması yasak olan insansız hava aracını gören pilot, durumu Hava Trafik Kontrolörlerine bildirdi. Pilot ve kule arasında yaşanan ‘drone’ diyalogu telsiz konuşmalarına da yansıdı. İnsansı hava aracı hakkında kuleyi bilgilendiren pilot, “2 bin 500 feette siyah ve sarı renkli bir drone vardı. Malumatınız olsun baya büyük” diyerek kule görevlisini uyardı. Kule görevlisi ise pilottan cismin konumunu teyit ettikten sonra insansız hava aracının bulunması için konuyla ilgili görevlilere bilgi verdi. Görevliler ise drone’u kimin nereden uçurduğunu bulmak için çalışma başlattı.
Kule 'martıya çarpmış olabilirim'Atatürk Havalimanı’na inen bir uçağın pilotu hava trafik kontrolörüne, "touchdown'un (Teker koyma noktasında) orada bir 2 tane martı vardı. Belki çarpmış olabiliriz” dedi. Cumartesi saat 20:46'de Atatürk Havalimanı'nın Florya-Ataköy yönündeki pistine teker koyan TK1806 sefer sayılı THY'nin Boeing 737-800 tipi uçağının pilotu, hava trafik kontrolörüne,"Tam touchdown'un (Teker koyma noktasında) orada bir 2 tane martı vardı. Belki çarpmış olabiliriz. Emin değilim bir kontrol ettirebilirseniz sevinirim" bilgilendirmesinde bulundu. Bunun üzerine piste ölü kuş olup olmadığının kontrolü için ekip gönderildi. Bu sırada Türk Hava Yolları'nın Elazığ ve Van uçakları da pisti pas geçmek zorunda kaldı.Yapılan kontrollerde THY uçağının martıya çarptığı ortaya çıktı. Pist martı ölüsünden temizlendikten sonra inişler yeniden başladı.
Darbeci pilotların “Zekai Aksakallı’yı vurun” talimatı telsiz konuşmalarındaFETÖ’nün 15 Temmuz’daki darbe girişimi sırasında darbeci helikopter pilotlarının Özel Kuvvetler Komutanı Korgeneral Zekai Aksakallı’nın aracının vurulması emrinin ses kayıtları ortaya çıktı. Aksakallı’nın bulunduğu Kobra tipi araç hedef gösterilerek, “Konya yolundan Özel Kuvvetlere doğru bir kobra aracı gidiyor, vurulsun” diye talimat verildiği kayıtlara yansıdı. Ankara Cumhuriyet Başsavcılığınca, FETÖ’nün 15 Temmuz’daki darbe girişimi sırasında Kara Havacılık Komutanlığındaki eylemlere ilişkin hazırlanan iddianame tamamlanarak Ankara 17. Ağır Ceza Mahkemesine gönderildi. Şüphelilerden eski Astsubay Ömer Faruk Albunar’ın iddianamede yer alan ifadelerinden, darbecilerin Özel Kuvvetler Komutanı Korgeneral Zekai Aksakallı’nın aracını vurmaya çalıştıkları ortaya çıktı. Albunar, haber merkezine vermesi gereken mesajı şüphelilerden eski Yarbay Mehmet Şahin’in odasına götürmesinin istenilmesi üzerine, Şahin’in odasına gittiğini anlattı. Odada şüphelilerden Yarbay Özcan Karacan’ın da olduğunu kaydeden Albunar, Şahin’in sürekli olarak telefonla konuştuğunu, Karacan’ın ise pencere önünde elindeki telsizle bir şeyler konuştuğunu belirtti.Mehmet Şahin’in telefonu kapatmasının ardından heyecanlı bir şekilde “Özcan, Aksakallı kaçıyormuş, Konya yolunda kobra aracıyla ilerliyormuş. Onu vurun” diye söylediğini aktaran Albunar, “Özcan Karacan da elindeki telsizle pilotlara 'Aksakallı Konya yoluna doğru ilerliyormuş, onu vurun' şeklinde talimat verdi” ifadesini kullandı.
Depremin telsiz konuşmaları tüyleri diken diken ediyor17 Ağustos 1999 yılında yaşanan ve binlerce insanın hayatını kaybettiği Marmara Depremi’nin üzerinden 17 yıl geçti. Acılar hala ilk günkü gibi tazeliğini korurken, deprem gecesi polis ekiplerinin konuşmaları felaketin boyutunu gözler önüne seriyor. 17 Ağustos 1999 yılında meydana gelen depremin acıları hala tazeliğini korurken, üzerinden 17 yıl geçmesine rağmen izleri Kocaeli’nin her köşesinde görülüyor. Deprem gecesi Kocaeli Emniyet Müdürlüğü ekiplerinin yaptığı konuşmalar felaketin boyutunu gözler önüne seriyor. İl genelinin hemen hemen her mahallesinden anons eden ekipler yıkılan binaların olduğunu ‘155 Haber Merkezine’ bildiriyor. Ekipler yıkılan binaların olduğunu anons ederken, altında kalanların olduğunu ve çığlıkların geldiğini de ifade ediyor. Dönemin Kocaeli Valisi Memduh Oğuz bir süre sonra telsiz konuşmalarına girerek emniyet müdürlüğünün durumunu soruyor. Ekipler ise binada küçük hasarın olduğunu, kendilerinin dışarıda bulunduğunu ifade ediyor.
Tabelalar da fayda etmediHavalimanı çevresinde uçurulan Drone’ların hava trafiğini olumsuz etkilemesinin ardından, Devlet Hava Meydanları İşletmesinin Atatürk Havalimanı çevresine "Drone uçurmak yasaktır” tabelaları asması da fayda etmedi.Alınan önlemlere rağmen dün Atatürk Havalimanı’nda bir "Drone" vakası daha yaşandı. Özel bir havayolu şirketinin İzmir-İstanbul seferini yapan uçağı Atatürk Havalimanı’na inişte "Drone" ihbarında bulundu. Atatürk Havalimanı Hava Trafik Kontrol Kulesi’yle irtibat kuran pilot, drone olduğunu bildirerek durumu rapor etti. Ses kayıtlarına yansıyan pilot ve kule görevlisi arasında ki diyalog şöyle gerçekleşti: "Pilot: 05 pisti, 6 mil yakınlarında irtifasını takip edemediğimiz bir drone olabilir. Trafik ikazı aldık bilginize Kule: Bölgede herhangi bir VFR trafik yok. Muhtemelen drone olabilir. Rapor edeceğim.Atatürk Havalimanı’nda sık yaşanmaya başlanan Drone vakaları üzerine en son geçtiğimiz ay havalimanı duvarlarına “ Drone uçurmak yasaktır" tabelası konarak uyarı yapılmaya başlanmıştı".
Doski Vadisi Pkk'ya mezarlık olduPKK'lı teröristlerin Kuzey Irak'a geçiş güzergahı olan 30 kilometre uzunluğundaki Doski Vadisi'ne operasyon düzenlendi. Terör örgütü PKK'nın elebaşlarından Murat Karayılan'ın telsizden bölgede kalan son teröristlere ilettiği mesajında, "Güvenlik güçleriyle temastan kaçının, mümkünse uzaktan ateşle temas kurun veya olmadı intiharı da göze alın ve el bombalarıyla üzerlerine gidin" dediği öğrenildi.Güvenlik birimlerinden alınan bilgiye göre, Hakkari'nin Yüksekova ilçesinde bulunan İkiyaka Dağları'ndaki PKK inlerinde bulunan teröristler etkisiz hale getirildi. Güvenlik güçleri, Dağlıca'ya çok yakın olan 3500 rakımlı bölgede, zaman zaman görülen kar yağışı ve ağır hava şartlarına rağmen operasyonlara hız kesmeden devam ediyor. Doski Vadisi olarak bilinen İkiyaka Dağları'ndaki 9 stratejik nokta güvenlik kuvvetlerince ele geçirilerek teröristlerden temizlendi.Bu arada, Dağlıca'daki son 4 şehidin bu operasyonlarda verildiğini kaydeden kaynaklar, "PKK için İkiyaka Dağları'nın bir mezarlık" olduğunu belirtti.
Pilotlara radyo dinlettiler!İstanbul Atatürk Havalimanı Kontrol Kulesi ile uçaklar arasındaki iletişimi sağlayan telsiz hattına radyo frekansı karışınca pilotlar kısa bir süre radyo dinlemek zorunda kaldı. Müzik yayınını duyan bazı pilotlar, kuleye bilgilendirme anonsu yaptı.FM bandında yayın yapan radyo istasyonları zaman zaman hayati önem taşıyan pilot ve hava trafik kontrolörleri arasındaki iletişim hatlarına da girebiliyor. İstanbul Atatürk Havalimanı Hava Trafik Kontrol Merkezi ile bir uçağın pilotu arasında frekansta müzik duyulmasıyla ilgili diyalog geçti. Bir pilotun kontrolöre, "Bulunduğumuz pozisyonda müzik yayını var" diye bilgi verdi.Bazı radyo frekansları pilot ile kule görevlilerinin görüştüğü frekansa karışarak daha çok pilotlar tarafından duyuluyor. Pilot bu tür bir yayın duyduğu zaman kuleye bildiriyor. Kule görevlisi de önce yayın hakkında pilottan bilgi istiyor. Şayet pilot yayın hakkında bilgi edinemezse bu kez Ulaştırma Bakanlığı tarafından kurulan birime konu bildirilerek o yayın Air Band dışına çıkartılıyor ve tespit edilen radyo istasyonuna gereken ceza veriliyor.Bu tip yayınlar kule görevlileriyle pilotlar arasındaki konuşmalara girerek ’Enterferans’ denilen, uçakla kule arasında irtibatın kesilmesine neden olabiliyor. Daha önce yapılan bir araştırmaya göre bir yıl içinde Atatürk Havalimanı’nda yaklaşma ve iniş hattında, Yalova, Beykoz, Samandıra havalimanı arası, Marmara Adası, Çamlıca gibi çeşitli yerlerde 45’den fazla "Enterferans" olayı rapor etmişti.
Pilotun dikkati faciayı önlediTürk Hava Yolları’nın salı günü TK 1344 sefer sayılı Edinburgh’tan İstanbul’a gelen uçağı Atatürk Havalimanı'na iniş için alçalmaya başladı. TC-JHP kuyruk tescilli THY uçağı pilotu bu sırada pist üzerinde uçak gördü ve hemen inişten vazgeçti. THY uçağının pas geçtiğini gören Hava Trafik Kontrol Merkezi görevlisi ise neden pas geçtiğini sordu.THY pilotu ise,"Tüm talimatlara uyduk ve pist içerisinde uçak olduğu için pisti pas geçmek zorunda kaldık, pisti terk etmemişti. Overrun üzerinde pas geçmek zorunda kaldık" cevabını verdi. THY uçağı yaklaşık 18 dakika sonra Atatürk Havalimanı'na iniş yaptı.
Telsiz konuşmaları şoka soktuŞırnak'ın Silopi İlçesi'nde 'Silopi Santrali Kömür Besleme Kontrol Merkezi'nde 30 Haziran'da meydana gelen PKK'nın gerçekleştirdiği belirtilen şiddetli patlama nedeniyle 40'a yakın köy ve mezraya elektrik verilemediği ifade edildi.Saldırıyı gerçekleştiren örgüt üyelerinin telsiz konuşmalarında birbirlerine şaka yaparak patlamanın Silopi'de çok etkili olduğunu söyledikleri ve teröristlerden birinin köyünün de elektiriz kaldığı ortaya çıktı.Geçen salı günü saat 02.30 sıralarında, Şırnak'ın Silopi ilçesindeki, 'Silopi Santrali Kömür Besleme Kontrol Merkezi'nde çok şiddetli bir patlama meydana geldi. Yapılan inceleme sonucunda patlamanın PKK üyelerinde gerçekleştirildiği ifade edildi. Saldırı nedeniyle 40'a yakın köye ve mezraya elektrik verilemedi. Bakım ve onarımın devam ettiği ancak bir süre daha elektrik verilemeyeceği ifade edildi.SALDIRI SONRASI TELSİZ KONUŞMALARI Saldırıyı gerçekleştiren PKK'lı grubun aralarında yaptıkları telsiz görüşmelerinde birbirlerine şaka da yaparak patlamanın Silopi'de çok etkili olduğunun anlaşıldığı, bir teröristin yakınlarının oturduğu köyünün de elektrik kaldığını söylediği belirtildi. PKK'lı grubun yakalanması için bölgede operasyon başlatıldığı ifade edildi.
Çevreci pilot gemiyi şikayet ettiATATÜRK Havalimanı’na iniş için alçalan uçağın pilotu denizi kirleten gemiyi şikayet etti. Atatürk Havalimanı Hava Trafik Kontrol Kulesi’ne deniz üzerinde alçalırken bir geminin sintinesini boşalttığını gören pilot, durumu hemen rapor etti. gemlik Körfezi üzerinden Atatürk Havalimanı’na iniş için alçalmaya başlayan çevreci pilot ile Hava Trafik Kontrolü arasında telsiz konuşmaları kayıtlara yansıdı.
Gökyüzünde kuş alarmıHavada kuş sürüsüyle karşılaşan bir pilotun kule ile araSında geçen diyaloğun ses kaydı ortaya çıktı.Yetkililer, Atatürk Havalimanı’nda kuş sürüleriyle ilgili tüm önlemleri almasına rağmen, kuşların uçaklara verdiği zararları tamamen önleyemiyor. Havada kuş sürüsü ile karşılaşan bir pilotun kuleye bu olayı bildirmesi, kule görevlisi ve pilot arasında ilginç konuşmalar yaşanmasına neden oldu. Havada kuş sürüsü ile karşılaşan bir pilot, kuleye "Az önce yaklaşık 20 tane martıyı kat ettik bilgi" diye anons etti. Başka bir uçağın pilotu ise "Efendim bulunduğum bölgede 4 bin feette (1200 metre) yaklaşık 50-60 leylek sürüsü var. Batıya doğru ilerliyorlar" anonsu yaptı. Özellikle martılar uçaklar için tehlikeye sebep olurken, Atatürk Havalimanı’nda kuşlarla mücadele siren çalarak veya tüfekle havaya ateş açıp ses çıkarmak suretiyle devam ediliyor. Bu mücadelelere rağmen zaman zaman kuşların uçaklara çarpmasına engel olunamıyor. Yaklaşık 6 kilogramlık bir kuşun saatte 300 kilometre ile giden uçağa çarpma etkisi 550 kilogramlık kuvvete eşdeğer olduğu uzmanlar tarafından belirtiliyor.
Havada ilginç diyalogBodrum Havalimanı’ndan kalkış yapan bir uçağın pilotunun, uçağın pistteki bozuk zemin nedeniyle uçağın zıpladığını kuleye bildirmesi ilginç telsiz konuşmalarına neden oldu.
"Yolcunun dikişleri patladı!"İstanbul’u etkisi altına alan sis hava trafiğini olumsuz etkilerken, pilotlar ile kule arasında da yoğun konuşma trafiği yaşandı.Görüş mesafesinin düşmesi üzerine Atatürk Havalimanı’na ve Sabiha Gökçen Havalimanı’na inemeyen uçaklar başka havalimanlarına yönlendirildi. Uçaklar havada iniş için uzun süre beklerken yakıt kritiğine giren uçaklara ve hastası bulunan uçaklara iniş için öncelik verildi. Havada bir yolcunun dikişleri patlaması üzerine pilot durumu hava trafik kontrolörlerine bildirerek iniş önceliği istedi.
Polis merkezine saldırıBahçelievler'de iki kişi polis merkezine önce el bombası attı. Saldırganlar daha sonra uzun namlulu silahlarla polis otomobillerini taradı. Olayda şüphelilerden biri polis tarafından yakalanırken, diğeri kaçmayı başardı. Yaşanan hareketlilik polis telsizi anonslarına an be an yansıdı.