Sefine Tersanesi ile desteklenen ve TÜBİTAK SAGE tarafından geliştirilen Kuzgun-KY (Katı Yakıtlı) Seyir Füzesi, MARLIN’den gerçekleştirilen balistik bir atış ile başarılı bir şekilde test edildi.
Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir de sosyal medya hesabından MARLIN SİDA'dan Kuzgun füzesinin test edilmesiyle ilgili açıklama yaptı. Demir, 'İnsansız deniz araçlarımıza yeni kabiliyetler kazandırmayı sürdürüyoruz. MARLIN'den katı yakıtlı Kuzgun seyir füzesinin atışıyla bir SİDA'dan ilk defa güdümlü mühimmat atışı gerçekleşti. Bu alanda da en ileri seviyeye gitmeye kararlıyız' ifadelerini kullandı.
Demir'in 'MARLIN'den katı yakıtlı Kuzgun seyir füzesinin atışıyla bir SİDA'dan ilk defa güdümlü mühimmat atışı gerçekleşti' sözleri ne anlama geliyor? Savunma ve Denizcilik Araştırmacısı Kozan Selçuk Erkan, milliyet.com.tr'den Sercan Dinç'e silahlı insansız deniz araçlarının önemini anlattı.
Erkan'ın değerlendirmeleri şöyle; Bu tür küçük insansız deniz araçları yakın sularda kullanılmak için dünyadaki en uygun maliyetli ve en uygun fiziki şekile sahip sistemler. Örneğin Ege Denizi'nde bizim coğrafi bir dezavantajımız var. Ege Denizi'nde çok yayılı ada var ve bu adaların hepsi Yunanistan'ın elinde. O adaları Lozan ve Paris Anlaşmalarına aykırı bir biçimde Yunanistan silahlandırıyor.
Bu coğrafi dezavantajlar içerisinde büyük gemilerle Ege Denizi'nde bir operasyon yapmak ya da bir harekat düzenlemek çok çok zor. Buna karşılık aynı ateş gücüne sahip ya da benzer etki yaratabilecek küçük insansız deniz araçları çok çok daha etkin olmaya başladı. Tespit edilmesi daha zor. İnsansız olduğu için çok daha küçük. Menzilleri boyutlarına göre çok daha uzun ve insan taşımadığı için daha fazla risk alarak gönderebileceğiniz cihazlar.
Bunlarla şu anda ilk defa 50 kilometre menzile giden füze atışı yapıldı. Dünyada da bildiğim kadarıyla resmi olarak açıklanmış benzer bir atış yok.
Karadeniz çukurunda SİDA'lar gerçekten çok başarılı bir şekilde kullanılabilir. Deneme amaçlı üretilen mevcut MARLIN, ULAQ gibi SİDA'lar 400 deniz miline kadar çıkan menzillere sahip. Karadeniz'de toplam deniz mesafesinden daha fazla, gidip gelebilecek kadar menzile sahipler. Bu sebeple sadece Karadeniz dahil başlı başına görev amaçlı SİDA'lar yeterli olabilecek duruma geldiler. Hele ki Rus donanmasının son hali görüldüğünde... Bu sayede de Doğu Akdeniz ve daha açık denizler için donanmamızın eli rahatlıyor. Yani yakın sulardaki devriye görevlerini, koruma görevlerini, gerekiyorsa müdahale görevlerini SİDA'larla yaparak donanmamızın büyük gemilerinin görev amaçlarını daha doğru yapmasını sağlıyor.
Doğu Akdeniz'de artık daha rahat geriyi düşünmeden fırkateynlerimizi, korvetlerimizi kullanma imkanımız doğuyor. Öte yandan sadece füze atan değil, kaçakçılığa karşı, Suriye'den olabilecek herhangi bir asimetrik saldırıya karşı da en iyi görev yapabilecek araçlar bunlar oluyor. Mayın tehdidine karşı üzerinde insan olmadığı için gönderebileceğiniz en güvenli araçlar yine bunlar oluyor.
Portekiz'deki tatbikatta denizaltı bulma amaçlı kullanıldı. Aynı MARLIN ellektronik harp ve denizaltı avcısı olarak kullanıldı.
Geçtiğimiz aylarda yerli ve milli imkanlarla üretilen insansız deniz aracı MARLIN SİDA, ilk kez bir NATO tatbikatına katılmıştı. Sefine Tersanesi ve ASELSAN işbirliğinde geliştirilen insansız su üstü deniz aracı Portekiz’de düzenlenen NATO tatbikatında bu alanda Türkiye'yi temsil eden ilk platform olurken tatbikat sırasında ortaya koyduğu performans ise göz doldurmuştu.
MARLIN HAKKINDA
Amfibi gemiler ile üs ve limanlardan göreve başlayabilen MARLIN, 15 metre boyunda alüminyum gövde tasarımına sahip 36 knot’lık hıza ulaşabilen, 5 şiddetindeki deniz durumunda dahi manevra ve görev yapabilen yeni nesil otonom bir su üstü deniz platformu olarak öne çıkıyor. İsmini açık denizlerde çok süratli ilerleyebilen bir balık türünden alan MARLIN, üstün teknolojisi ve taşıdığı faydalı yüklerle benzerlerinden ayrışıyor.