26.11.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:
Ece Deniz Dinçer
Sanatçı Elif Uras’ın mekâna özgü yerleştirmesinin yer aldığı ‘Kaynak’ adlı sergisi sanatseverlerle buluşuyor. Galerist öncülüğünde ve Kale Grubu desteğiyle hayata geçen yerleştirme ile birlikte sanatçının son yıllardaki eserlerini belgeleyen bir monografi kitabı da izleyicilerle buluşuyor. Editörlüğünü L. İpek Ulusoy Akgül’ün üstlendiği ve Ahu Antmen, Kathy Battista, Amy Smith-Stewart ve Merve Ünsal’in aralarında olduğu uluslararası üne sahip yazarların makalelerini içeren kitapta, sanatçının pratiğinin feminist temelleri, seramik çalışmalarında geleneksel tekniklerin kullanımı, özgün desen ve resimleriyle seramik işleri arasındaki ilişki değerlendiriliyor.
30 Aralık’a dek sürecek sergi için 23 Kasım’da Galata Rum Okulu’nda ve yanındaki tarihi binada bir açılış ve söyleşi gerçekleştirildi. Söyleşide ilk olarak Kale Grubu Başkanı ve CEO’su Zeynep Bodur Okyay konuştu. Bodur Okyay “Avrupa’da ürettiği eserleri bir kitapta topladık. Çok keyifli bir çalışma olduğunu düşünüyorum. Yaşadığımız coğrafyanın izlerini yorumlayıp bunları modern bir şekilde günümüz insanına sunmak herkesin harcı değildir. Elif Hanım bunu çok güzel bir şekilde başarıyor” dedi.
Elif Uras ‘Kaynak’ sergisi için “Bu proje öncelikle monografi hazırlamak üzerine ortaya çıktı. Fakat bunun sunumu için de bir galeri mekânından başka öteye geçip İstanbul’un tarihiyle bütünleşmiş ve farklı bir yer bulmaya çalıştık. Bu uzun işlerden sonra 19. yüzyıldan kalma bir bina olan Galata Rum Okulu’nun yüzyıllar boyunca değişik işlevler görmüş dükkânlarından birini bulduk. Mekânın eski dokusunu, kemerli tabanını ortaya çıkaran bir yerleştirme hazırladık. ‘Kaynak’ kendi coğrafyamıza, İstanbul’a hitap ediyor. Etkilendiğim ve uzun zamandır işlerimde kullandığım İznik seramiği geleneğinden Bizans kültürüne, Batı resim tarihine bir sürü farklı temaslarımız var. Serginin ismi, benim sanat hayatımda esinlendiğim değişik kültür kaynaklarını işaret ediyor” diye konuştu.
‘Bir dil araştırıyorum’
Çalışmalarını New York ve İstanbul’da gerçekleştiren Uras, 2016 yılında Galerist’te gerçekleşen son kişisel sergisi ‘Hayal Meyal’den bu yana ilk sergisini açıyor.
Sergi; mozaik çinilerden oluşan ve doğal ışık kullanılan bir duvar, çeşme işlevi gören seramik tanrıça heykeli ve yine aynı malzemeden üretilmiş çerçevelere yerleştirilen desenlerden meydana geliyor. Uzun süredir seramikle resmi ilişkilendiren Elif Uras, “Farklı kültürel ‘kaynak’lardan besleniyor ve onları melezleştiriyorum. ‘Kaynak’ı seramikle olan mekansal denemelerin bir uzantısı olarak görüyorum” dedi.