07.04.2019 - 01:30 | Son Güncellenme:
DUYGU ERDOĞAN
İstanbul’da dün itibariyla Avrupa yakasının uçuş hattı artık İstanbul Havalimanı oldu. Resmi açılıştan bu yana 4 bine yakın uçuş gerçekleşmesine rağmen, yeni havalimanında asıl trafik dün başladı. Atatürk Havalimanı’nın dünya tarihine geçen bir taşınma ile İstanbul Havalimanı’na geçişi, yeni bir dönemi de başlattı. Milliyet olarak bu büyük günün heyecanına ortak olmak için yola çıktık. Foto muhabiri arkadaşım Oğuz Yeter ile ilk hareket durağımız, Mecidiyeköy’de HAVAİST istasyonu oldu. Mecidiyeköy otobüs duraklarının olduğu yerde bekleyen HAVAİST otobüsleri, buradan hareket edip iki durakta yolcu aldıktan sonra İstanbul Havalimanı’na geçiyor.
İlk sefere katıldık
HAVAİST’in Mecidiyeköy’den seferleri dün başladı. İstanbul Havalimanı için katıldığımız ilklerden biri de bu oldu.
HAVAİST, Mecidiyeköy seferlerini 20 dakikada bir olmak üzere konumlandırmış. Ancak oluşacak talebe göre, bu sefer saatleri değişebilecek. En güncel bilgi ise HAVAİST’in tüm akıllı telefonlarda kullanılır hale getirdiği uygulamasını indirerek almak mümkün.
‘İstanbul Kart’
HAVAİST’te ‘İstanbul Kart’ kullanılıyor. Elden para ödemek veya bilet almak yok. Ücretsiz kullanım hakkı olan İstanbul Kart’lar ise HAVAİST hatlarında geçmiyor. Ücretsiz seyahat hakkı veren sarı basın kartı ile yaptığımız deneme ne yazık ki başarısız oldu. Büyükşehir Belediyesi’nin ALO 153 çağrı merkezini arayıp konuyla ilgili aldığımız bilgiye göre, ücretsiz kartlar İETT’nin H2 hatlarında kullanılabiliyor, ancak HAVAİST’te geçmiyor. Biz de İstanbul Kart’ımızı doldurarak seyahata başladık. Buna göre, Mecidiyeköy’den tek kişi için İstanbul Kart’tan 16 lira kesiliyor.
İlk günler olması nedeniyle HAVAİST ile seyahat eden toplam 5 kişiydik. Bu süreçte pek çok insan kendi imkanlarıyla ulaşımı tercih etmiş. HAVAİST, bu güzergahta; ‘Nurtepe’ ve ‘Hasdal’ duraklarında duruyor, yolcu aldıktan sonra direkt İstanbul Havalimanı’na geçiyor. Havalimanında ise yolcuları tam olarak iç ve dış hat girişlerinin yan yana konumlandığı kapılarda indiriyor.
40 dakika sürdü
Daha önce özel aracımızla 26-30 dakika arasında geldiğimiz İstanbul Havalimanı; HAVAİST ile tam tamına 40 dakika sürdü. Saat 10.20 seferiyle yola çıkarken, saatler tam 11.00’ı gösterdiğinde İstanbul Havalimanı’na ulaşmıştık. Mecidiyeköy’den kalkan H2 hatları da aynı sürede İstanbul Havalimanı’na ulaşıyor.
Yolcular erken geldi
Daha önce yapılan uyarıları dikkate alan yolcular, İstanbul Havalimanı’na erkenden geldi. Burada taşınmadan sonraki ilk yurt içi uçuş saat 14.00’te Ankara’ya ilk yurt dışı uçuş ise havalimanı panolarına göre saat 14.00’te Paris’e yapıldı. Havalimanının taşınma sürecinde oluşan Sabiha Gökçen yoğunluğu da devam ediyor. Bir süre daha sürmesi beklenen bu yoğunluk için önlemler devam ediyor. Taşınma sonrası ilk defa İstanbul Havalimanı’ndan uçacak yolcular, heyecanlı ve meraklıydı. Pek çoğu bu anları ölümsüzleştirmek için fotoğraf çekerken, pek çoğu da işlemlerinin ne kadar sürede biteceğiyle ilgili merak içindeydi. Buradan ilk yolculuğunu Barselona’ya yapmak üzere alana gelen yolculardan Sabahat Erbaş, ulaşımın kolay olduğunu dile getirdi. Erbaş, “Gerçekten çok güzel olmuş, çok beğendik” dedi.
İlk faz tam kapasite
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından 29 Ekim 2018’de açılarak, kademeli taşınmanın başladığı İstanbul Havalimanı’nın ilk fazı, tam kapasiteyle faaliyete geçti. İstanbul Havalimanı’na yapım ve devlete ödenecek kiralar dahil toplam 35 milyar euro’luk yatırım gerçekleştirildi. Toplamda 76.5 milyon metrekarelik alan üzerine inşa edilen havalimanının ilk faz ardından havalimanının diğer etapları da yolcu artışlarına bağlı olarak 2023’e kadar tamamlanacak. Özel sektörün kaynaklarıyla yap-işlet-devret (YİD) modeliyle inşa edilen İstanbul Havalimanı, tamamlandığında 6 bağımsız pisti, 500 uçak kapasitesi, 70 bin araçlık açık ve kapalı otoparkı ve yıllık 200 milyon yolcu kapasitesiyle dünyanın en büyüğü olacak.
Kodu değişti
İstanbul Havalimanı ‘IST’ kodunu kullanacak, Atatürk Havalimanı ise ‘ISL’ kodunu aldı. Atatürk Havalimanı’nda son uçuş olan Singapur uçuşuna yolcuları Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, TAV Havalimanları Holding İcra Kurulu Başkanı Sani Şener uğurladı. Kapılarını dün sabah açan İstanbul Havalimanı’nda ise ilk yolcuları THY Genel Müdürü Bilal Ekşi karşıladı.
TAV’dan veda
Atatürk Havalimanı’nda son yolcular dün sabah THY’nin 02.45’teki İstanbul-Singapur seferindeydi. ‘TK - 54’ sefer sayılı İstanbul-Singapur uçuşu için yolculara yapılan ‘son çağrıda’; “Değerli yolcularımız, bir yüz yıl Türk sivil havacılığına hizmet veren Atatürk Havalimanı bu akşam son uçuşun ardından tarifeli seferlere kapatılacak. TAV Havalimanları olarak 20 yılda 665 yolcuya hizmet sunmanın gururuyla teşekkür ediyor ve iyi yolculuklar diliyoruz” ifadeleri yer aldı.
Veda ve selamlama uçuşu
Türk Hava Yolları (THY), İstanbul Havalimanı’na yaptığı son intikal uçuşuyla büyük taşınmasını tamamladı. THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı ve yönetim kurulu üyelerinin de içinde bulunduğu Boeing 777-300 tipi uçak, Atatürk Havalimanı’ndan kalkış yaptıktan sonra özel bir rota izledi. Atatürk Havalimanı üzerinde ‘veda’ niteliğinde bir tur attıktan sonra uçak, İstanbul’un tarihi yerlerini de kapsayacak şekilde Boğaz üzerinden rota izleyerek ‘selamlama uçuşu’ yaptı. THY uçağı inişinin ardından bir havacılık geleneği olan ‘su takı’ ile karşılandı. Tarihi sefere İlker Aycı’nın eşi Tuğçe Saatman Aycı da katıldı.
‘Büyümemizde itici güç olacak’
Türkiye’nin bayrak taşıyıcı havayolu THY, önümüzdeki dönemde küresel sivil havacılık sektörünün merkezi olacak yeni evi İstanbul Havalimanı’nda yepyeni bir dönemin başlangıcını yaptı. Türk Hava Yolları’nın, 86 yıllık tarihine ev sahipliği yapan Atatürk Havalimanı’na veda edip, hafızalara ‘Zafer Anıtı’ ismi ile yerleşen İstanbul Havalimanı’na taşındığı ‘Büyük Göç’ sürecini değerlendiren Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı, “Hâlihazırda dünyanın en büyük havalimanı projesi olan bu dev tesis, gelecekte Türk Hava Yolları’nın çok daha büyük ve küresel ölçekte çok daha fazla ses getirecek büyümesine ev sahibi olmakla birlikte, aynı zamanda haiz olduğu son teknoloji ürünü fiziksel kabiliyet ve kapasitesiyle de büyümemizdeki en önemli itici güç olacaktır” dedi.
‘Bana Sor’ ekibi yoğun çalışıyor
İstanbul Havalimanı’nın terminal binası, resmi açılışın yapıldığı 29 Ekim’den bu yana hazır durumda. Son teknolojiyle donatılan havalimanında, tüm yönlendirmeler net. ‘Dünyanın en büyüğü’ olan İstanbul Havalimanı sizi biraz yürütecek ama hiçbir sıkıntı söz konusu değil. Yeni havalimanı işletmecisi İGA’nın turkuaz rengi ‘Bana Sor’ ekipleri ile TGS’nin mor renkli ‘Bana Sorun’ ekipleri, terminalde tüm sorulara yanıt veriyor. Bu iki ekibin en az 2 ay daha yolculara yardımcı olacağı belirtiliyor. İGA ekibinden Berk Özdemir, “Ne, nerede ve hangi sürede gidilir, en çok aldığımız sorular oldu. Yolculara gidecekleri yer ya da yapacakları işlemleri konusunda yardımcı oluyoruz” diye konuştu.