07.03.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:
Mert İnan
İstanbul Boğazı’nda ‘üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü’ olarak inşa edilen 3. Boğaz Köprüsü’nde (Yavuz Sultan Selim Köprüsü) çelik tabliye montajı dün tamamlandı ve Asya ile Avrupa üçüncü kez birleşti. Son çelik tabliye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun katıldığı törenle yerleştirildi. Köprünün son kaynağını yapan Cumhurbaşkanı Erdoğan ile Başbakan Davutoğlu, ilk geçişi de Erdoğan’ın direksiyonda olduğu makam aracıyla yaptı. Köprünün bağlantı yollarıyla birlikte ağustos ayında hizmete açılacağı duyuruldu.
1408 metre uzunluğundaki köprüde son tabliyenin yerleştirilme işlemi sırasında tarihi anlar da yaşandı. Köprünün girişinde tören öncesinde alınan güvenlik önlemleri dikkatlerden kaçmadı. Açılış törenini takip edecek olan basın mensupları ve köprüde çalışan görevliler polis noktalarında tek tek aranarak içeri alındı. Erdoğan ve Davutoğlu Garipçe’deki ana şantiye sahasına ayrı helikopterlerle gelirken, ikili beraberindeki heyetle birlikte köprünün ortasına kadar yürüdü.
Dünyaya mesaj
Köprünün tam ortasında gerçekleştirilen törende konuşan Cumhurbaşkanı Erdoğan, projeyi yıldız bir proje olarak nitelendirerek, “Gezi olayları başladığı zaman ‘İşte bu iki tane beton yığınıyla kalır’ diyorlardı. Bunlar yazıldı, çizildi hatta hatta buralara kadar zahmet edip geldiler, denizde gösteriler yaptılar. Ama onlar onu yaparken biz dedik ki ‘Hayır.’ Biz bunları birleştireceğiz. Avrupa ile Asya’yı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile birleştireceğiz ve bu bizim dünyaya en önemli mesajımız olacak. Bunlar bizim iftihar vesilemiz ve inşallah ağustos ayında da artık bütün viyadükleriyle her şeyiyle tamamlanıp, hep birlikte açılışını gerçekleştireceğiz” diye konuştu.
Erdoğan, heyecan dolu oldukları bir günde, özellikle de Dünya Kadınlar Günü’nün hemen öncesinde İstanbul için “yıldız” diyebilecekleri projenin son tabliyesini koymanın onurunu yaşadıklarını dile getirerek şunları söyledi: “İşte hemen sağ tarafımız Karadeniz ve Boğaz’dayız, Marmara’ya açılıyoruz. Böyle bir yerde ancak büyük düşünenler bu tür büyük projeleri gerçekleştirirler ve bizler de bu yola böyle çıktık. Gerek Marmaray Projesi, yine Avrasya Tüneli bizim Avrupa-Asya arasındaki gidiş gelişlerimizde bir rahatlama şüphesiz ki meydana gelecek. Marmaray’dan şu ana kadar yaklaşık 130 milyon yolcu geçmiş bulunuyor. Avrasya Tüneli bu yıl sonu inşallah tamamlanıyor. Bütün zorluklara rağmen, bu zorları kolay kılıcı adımlar atılıyor. Bir de Körfez geçişiyle ilgili İstanbul-İzmir arasını yaklaşık 3.5 saate indiren proje dev projedir. Orada da Körfez hattındaki köprü, aynı şekilde şu anda hızla o da devam ediyor. Şimdi onun da bu ay sonu birleştiğini bakanımız söylüyor.”
Köprüyle nakliye maliyetlerinin düşeceğini, kaza risklerinin azalacağını belirten Erdoğan, “Biz ‘her şey insan için’ demiştik. ‘Önce insan’ demiştik, ‘insanımızın huzuru’ demiştik. Hamdolsun artık bunları teker teker gerçekleştirmenin bahtiyarlığı içerisindeyiz. Emeği geçen gerek Başbakanımız olsun bakanlarımız olsun, mimarından mühendisine, işçisine kadar, hepsine şahsım ve milletim adına çok çok teşekkür ediyorum” dedi.
İşçilere ikramiye
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Başbakan Ahmet Davutoğlu ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım konuşmaların ardından kaynak maskelerini takarak son çelik tabliyenin kaynağını yaptı. Alkışlar ve sloganlar eşliğinde kaynağı tamamlayan Cumhurbaşkanı daha sonra, köprü şantiyesinde görevli işçilerin yanına gitti. İşçilerle sohbet eden Erdoğan daha sonra inşaatın yüklenici firmalarından olan IC Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen’i yanına çağırdı. “İşçilere hayırlı bir müjde de verelim istiyoruz” diyen Cumhurbaşkanı, Çeçen’den Ramazan öncesi işçilere ikramiye vermesini istedi. İşçilerin alkışlarla desteklediği bu talebin ardından Çeçen, köprü inşaatından çalışan tüm işçilere ramazan ayı öncesinde 3’er bin TL ikramiye sözü verdi.
Son kaynak ilk geçiş
İşçiler de bunun ardından Cumhurbaşkanı Erdoğan’a hitaben “Türkiye seninle gurur duyuyor” sloganları attı. Ardından Cumhurbaşkanı Erdoğan ve Başbakan Davutoğlu, işçilerle günün anısına hatıra fotoğrafı çektirdi. Erdoğan törenin ardından da 3. köprü şeklindeki böreği gazetecilere ikram etti. Tören sonrası makam aracına Başbakan Davutoğlu ile birlikte binen Cumhurbaşkanı Erdoğan, kendi kullandığı makam aracıyla Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden Avrupa Yakası’na geçerek ilk geçişi yapmış oldu. Törene Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, Çevre ve Şehircilik Bakanı Fatmagül Demet Sarı, İstanbul Valisi Vasip Şahin ile İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da katıldı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan ile Başbakan Davutoğlu, törenle konulan son tabliyeye kaynak yaptı. Ardından Cumhurbaşkanı’nın kullandığı makam aracıyla ilk geçişi yaptı.
Dünyanın en genişi
Temeli 29 Mayıs 2013’de atılan 3. köprü inşaatında 24 esasına göre 1460 işçi ve mühendis çalışıyor. 3. Boğaz Köprüsü 59 metrelik genişliği ile bittiğinde dünyanın en geniş köprüsü unvanını alacak. 8 şerit karayolu, 2 şerit demiryolu olarak toplam 10 şeritli köprünün deniz üzerindeki uzunluğu 1408 metre olacak. Köprünün toplam uzunluğu ise 2 bin 164 metre. Köprü bu özelliği ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprü, kulelerinin boyu açısından da yeni bir rekora imza atıyor. Avrupa yakasında Garipçe köyündeki kulenin yüksekliği 322, Anadolu yakasında Poyrazköy kesimindeki kulenin yüksekliği ise 318 metre. Projenin tamamlanmasıyla Marmaray ve İstanbul Metrosu ile entegre edilecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve yeni yapılacak 3. Havalimanı da birbirine bağlanacak. Projedeki, Kuzey Marmara Otoyolu’nun 60 kilometresi otoyol, 35 kilometresi bağlantı yolu olmak üzere 95 kilometre uzunluğundaki Odayeri-Paşaköy kesiminde yer alıyor. Köprüde tabliye montaj rekoruna da imza atıldığı belirtiliyor.
‘Gurur tablosu’
Törende konuşan Başbakan Ahmet Davutoğlu da şunları söyledi; “Bugün bir gurur tablosuyla karşı karşıyayız. İstanbul, bu köprüyle birlikte üzerindeki yüklerden önemli bir kısmını atmış olacak. Tarihi dokuya ve İstanbul’un merkezi hattına herhangi bir trafik yükü olmadan transit geçecek araçlar Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü kullanarak yollarına devam edecekler. Böylece İstanbul, yeryüzünün üstünde 3 köprüyle yerin altında da Avrasya ve Marmaray tünellere ayrıca Melen projesini de dahil ederek, 6. kez iki kıtayı birleştiren bir şehir olacak. Bu İstanbul’un geleceği açısından, gelecek nesilleri açısından önemli bir proje. Yavuz Sultan Selim Köprüsü Türkiye için bir iftihar projesi. Çünkü dünyada büyük yatırımlar, ekonomik kalkınmanın düşüşe geçmesiyle dururken bu yatırımlara ara vermeden istikrar içinde sürdüren tek ülke Türkiye. Bugün Türkiye her açıdan yükselen ekonomisi, şehirlerine kattığı yeni boyutlar ve dünya çapında gerçekleştirdiği projeleriyle, bu projelerin bir numunesi olarak Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile dünya gündemine pozitif şekilde bir kez daha mührünü vuruyor.”
“Türkiye’yi 2023’e, Cumhuriyet’in 100’üncü yılına taşıyacak projeleri birer birer gerçekleştiriyoruz” diyen Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım da, “Bu köprüde de ana yükleniciler Türk, taşeronlar yabancı. O zaman Japonlar, İngilizler, Koreliler yapardı, biz onlara hizmet ederdik. Şimdi Türk yükleniciler yapıyor, onlar da alt yüklenici olarak hizmet veriyor. Bu da Türkiye’nin değişimini, dönüşümünü, yol aldığı mesafeyi gösteriyor” ifadelerini kullandı.
Protesto da vardı
Öte yandan doğa katliamı yaşandığı gerekçesiyle 3.Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu inşaatının yapımına karşı çıkan Kuzey Ormanları Savunması’ndan çevreciler Sarıyer Uskumruköy’de projeyi protesto etti. Çevreciler, “Ulaşım projesi diye pazarlanmaya çalışılan bu rant projelerinin durdurulmasını, 3. Köprü’nün yarattığı ranttan beslenmeye devam eden orman içindeki yapılaşmaların durdurulmasını talep ediyoruz” açıklamasını yaptı. Kuzey Ormanları Savunması adına açıklama yapan Seda Elhan, 3. köprünün bağlantı yollarından Kurtköy - Akyazı ve Kınalı-Odayeri kesimlerinin Mart ayında yapılması planlanan ihalelerinin beşinci defa ertelendiğini belirterek “İki yakanın birleşmesi, projenin tümü tamamlanmadan köprü ulaşıma açılamayacağından hiçbir şey ifade etmezken, toplamda 60 kilometrelik otoyol ve 35 kilometrelik bağlantı yollarından oluşan projenin sadece 2 kilometrelik bir kısmı 3. köprüyü oluşturuyor. ’3. köprü bitti’ demek, katliamdan şu an için kurtulmuş milyonlarca ağacı, köprü oldubittisine getirip sessizce yok etmeyi amaçlıyor” diye konuştu.