19.03.2015 - 15:52 | Son Güncellenme:
E-Devlet sistemine üye olmak ve şifre alma ile ilgili tüm detaylara haberimizden ulaşabilirsiniz. Her geçen gün biraz daha hayatımıza dahil olan teknoloji, hem iş hem okul hem de özel hayatımızın her alanında kendini göstermektedir. Evlerimizde bulunan televizyonlardan sürekli yanımızda bulunan cep telefonlarına kadar, aklımıza gelen her haberleşme cihazı, bilişim teknolojisinin ürünlerini oluşturmaktadır. Bilişim teknolojisi ise, diğer teknoloji dallarında olduğu gibi, insanlara inanılmaz bir hız ile hizmet sunmaya devam etmektedir. Özellikle son yıllarda daha da hızlanan bilişim ve iletişim teknolojisi, beraberinde taşınabilir cihazlar aracılığı ile işlem yapma rahatlığını da getirmiştir. Durum böyle olunca, özellikle son birkaç yıl içinde, mobil uygulamaların sayısı da bir hayli artmıştır. Geldiğimiz noktada, artık hemen her evde, iş yerinde, okulda, eğlence merkezlerinde vb.mekanlardawi-fi olanağı yani kablosuz internet olanağı bulunmaktadır. Tüm bu gelişmeler tabi ki de ekonomi alanında daha hareketli sonuçlar elde edilmesine imkan sağlamıştır. Öyle ki artık her şirket, firma ya da işyeri web üzerinden işlerini idame ettirmekte ve dijital uygulamalarını faaliyete geçirmektedir.
Bizler de sizler için, devletin bu şartlar altında ne gibi yenilikler yaptığını araştırdık ve bu yazımızda topladık. Böylesine internetin yoğun kullanıldığı bir zamanda, devlette bu hareketliliğe kayıtsız kalamadı. Devlet, bu doğrultuda, kendi kurumları arasında bir takım yeniliklere gitmiş, her bir kurumu için dijital ortamdan hizmet sunmaya başlamıştır. İşte devletin gerçekleştirmiş olduğu ve en yaygın olarak kullanılan uygulaması e-devlet kapısı sistemidir.
Şimdi e-devlet kapısı hakkında kısa bir bilgi verdikten sonra, e-devlet kapısının nasıl kullanılacağını anlatalım;
e-devlet
e-devlet ya da e-devlet kapısı, adının başındaki harften de anlaşılacağı üzere, elektronik ortam aracılığı ile vatandaşlara hizmet sunan bir programdır. Yani devletin hali hazırda zaten sunmuş olduğu hizmetlerin tümünün, dijital ortam üzerinden vatandaşlara ulaştırılması işlemidir. Her vatandaşın, hızlı, kaliteli ve güvenilir bir hizmetten yararlanmasını hedefleyen e-devlet uygulaması bünyesinde birçok kamu ve bürokratik kuruluşu barındırdığı için, çok çeşitli alanlarda hizmet sunmaktadır.
e-devlet hem hızlı hem de pratik bir uygulamadır. Aynı zamanda, e-devlet uygulaması sayesinde vatandaşlar, gerekli kamu kuruluşlarına gitmeye gerek kalmadan, sunulmuş olan hizmetlerden onlineolarak yararlanabilmektedir. e-devlet uygulamasına giriş yaparak, merak ettiğiniz bilgileri sorgulatabilir ya da öğrenebilirsiniz.
Bakalım bahsettiğimiz e-devlet uygulamasını kullanmak için nelere ihtiyacımız varmış;
e-devlet uygulamasının kullanım aşaması;
e-devlet sistemine giriş yapıp orada işlem yapmak için ilk adım olarak internet üzerinden; www.turkiye.gov.tr adresine giriş yapınız ve burada açılan e-devlet kapısının resmi web adresine girmiş olacaksınız. Daha sonra açılan bu sayfanın hemen en üst bölümünün sağ tarafında Sisteme Giriş şeklinde yazan bir bölüm bulunmaktadır. Devamında bu bölüme geliniz. Ardından burada açılan yeni sayfada, Türkiye Cumhuriyeti Vatandaş Kimlik Doğrulama Sistemiadı ile düzenlenmiş olan bir tablo göreceksiniz ve bu tablonun içinde ise, e-devlet şifresi, mobil imza, elektronik imza, T.C. kimlik kartışeklinde sıralanmış olan bölümleri göreceksiniz.
Bu aşamada, e-devlet uygulamasını kullanarak işlem yapabilmek için, tabloda bulunan bu seçeneklerden herhangi birini seçmeniz ve seçmiş olduğunuz şifreyi de aktifleştirmeniz gerekecektir.
Şimdi de bu şifrelerin her birine tek tek değinelim ve nasıl temin edileceklerini ve nasıl kullanılacaklarını anlatalım. Buna göre;
e-devlet şifresi;
Eğer bir e-devlet şifreniz yok ise, e-devlet şifrenizi temin etmek çok kolaydır. Bunun için, herhangi bir PTT şubesine başvuru yaparak e-devlet şifrenizi temin edebilirsiniz. Burada gitmiş olduğunuz PTT şubesi, e-devlet şifresi alım işlem masrafları için sizden 2 TL ücret talep edecektir. Bunun yanı sıra, e-devlet şifresi alımı için, bir takım kişisel bilgileriniz de istenecektir. Bu şekilde işlem yapmanız takdirde, bir e-devlet şifresi elde etmiş olursunuz.
Anlatıldığı şekilde e-devlet şifrenizi temin etmenizin ardından, e-devlet sistemine giriş yaparak, kamu ile ilgili işlerinizi gerçekleştirebilirsiniz. E-devlet şifresi ile e-devlet sistemine giriş yaparak işlem yapmanız için ise;
www.turkiye.gov.tr adresine giriş yapınız ve burada açılan, daha önce bahsettiğimiz tablodan e-devlet şifresi seçeneğine geliniz. Daha sonra burada yer alan ilgili alanları, T.C. kimlik numaranız ve e-devlet şifreniz ile doldurunuz. Böylece, kamu ve devlet ile ilgili işlemlerinizi, e-devlet sistemi üzerinden e-devlet şifrenizi kullanarak gerçekleştirmiş, merak ettiklerinizi öğrenmiş olursunuz.
Eğer, e-devlet şifresi seçeneği dışında ki diğer seçeneklerden biri ile e-devlet sistemine giriş yapıp işlem yapmak istiyorsanız, o takdirde mobil imza seçeneğini de kullanabilirsiniz. Fakat bu durumda, e-devlet sistemi üzerinden işlem yapabilmeniz için gerçekleştirmeniz gereken işlemler de farklı olacaktır.
Mobil imza;
Mobil imza ile işlemlerinizi ıslak imza atıyormuş gibi yapabilir, elektronik ortam üzerinde, kimlik doğrulaması işlemlerinizi rahatlıkla yapabilirsiniz. Mobil imza güvenlidir ve hızlıdır. Mobil imza alımı işlemleri sırasında, e-devlet, vatandaşlardan her hangi bir ücret talep etmemektedir. Fakat aynı mobil imza alım işlemleri sırasında, GSM operatörleri kullanıcılardan bir miktar ücret talep edebilmektedir.
Mobil imzanızı aldıktan sonra, e-devlet sistemi üzerinden işlem yapmak için yapmanız gerekenler;
www.turkiye.gov.tr adresine giriş yapınız ve burada açılan, daha önce bahsettiğimiz tablodan mobil imza seçeneğine geliniz. Daha sonra burada yer alan ilgili alanları, T.C. kimlik numaranız, GSM numaranız ve GSM türünüz ile doldurunuz. Böylece, kamu ve devlet ile ilgili işlemlerinizi, e-devlet sistemi üzerinden mobil imzanızı kullanarak gerçekleştirmiş, merak ettiklerinizi öğrenmiş olursunuz.
Elektronik imza;
Elektronik imza, elektronik ortamda bulunan bir belgeye eklenerek imzalayanın kim olduğunu belirlemeye yarayan ve ıslak imza görevinde işlem yapan bir imza türüdür.
www.turkiye.gov.tr adresine giriş yapınız ve burada açılan, daha önce bahsettiğimiz tablodan elektronik imza seçeneğine geliniz. Daha sonra burada yer alan ilgili alana sadece T.C. kimlik numaranızı yazarak, e-devlet sistemine giriş yapıp işlem yapabilirsiniz.