02.12.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:
Ayşegül Kahvecioğlu
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), MEB, ilkokul 4. sınıfta okutulan zorunlu, “insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi” kitabında çok çarpıcı bir yeniliğe imza attı. Eğitimci yazar Feyzioğlu’nun önerisi ile dersin binlerce yıllık Anadolu ve Mezopotamya masalları üzerinden anlatıldığı yeni bir kitap hazırlandı. Almanya’da yaşayan Feyzioğlu, önerinin nasıl gündeme geldiğini şöyle anlattı:
“35 yıl sürdürdüğüm bir proje vardı. Türk dünyası, Kürtler, Mezopotamya masallarımızı derleyelim. Çünkü çocuklarımız hep Andersen, Grimm kardeşler, Şarl Perro masalları ile büyüyor demiştim. Bir gün Berlin Büyükelçimizi aradım, proje bitti, kitapları da çıktı. Size bir sunum yapabilirim. O da ilgi gösterdi. Ben projeyi anlatınca çok etkilendiler. Sonra bir gün aradılar, ‘Milli Eğitim Bakanı geliyor, bu sunumu ona da yapar mısınız?’ diye. ‘Tabii yaparım’ dedim. Hamburg’da bir toplantıda sayın bakana bunu sundum. Bakan da çok etkilendi ve beni 19. Milli Eğitim Şurası’na davet etti. Şurada, ‘Çocuklarımız kendi topraklarımızın, komşularımızın kültürüyle büyümelidir. Çünkü kardeş de kardeşle kavga ediyor ama düşman değil’ dedim. Kürt, Süryani, Ermeni, Azeri, Kazak... Hepsinin kültürüyle bu çocuklar büyümeli. Ben tepki olacak sandım ama alkışladılar. Toplantının ardından TTK Başkanı Emin Karip, ‘hocam kararı aldırdın şimdi kitabı da yazarsın’ dedi.”
Türk, Kürt, Ermeni masalları
Türkiye tarihinde bir ilk olan bu ders kitabı, Dağıstan’dan bir masalla başlıyor. Kitapta, Türk, Kürt, Ermeni, Süryani masallarının da aralarında yer aldığı 30 masal bulunuyor. “İnsan olmak”, “Hak, özgürlük ve sorumluluk”, “Uzlaşı”, “Kurallar”, “Birlikte yaşama” ve “Adalet ve eşitlik” üst başlıklarına ayrılan kitapta, masalların sonuna, “meraklı çocuklar” başlığı altında masalın ait olduğu ülkeye, coğrafyaya ait bilgiler yer alıyor. Kitapta, Dağıstan, Türkmen, Kazak, Kürt, Türk, Çuvaş, Ermeni, Özbek, Kosova, Makedon, Başkurt, Kırgız, Azeri, Uygur, Süryani, Gagavuz, Tatar ve Hakas masalları var. Kitapta, “İnsan olmak” ana başlığı altında birbirinin devamı niteliğindeki 2 Kürt masalı “Kırk günün beyliği” ve “Hazreti Hazer”e de yer verilirken, Kürtler kitapta şöyle anlatıldı:
“Kürtlerle ortak yurdumuz Türkiye’dir. Kürtler Irak, İran, Suriye gibi daha birçok ülkede yaşamaktadırlar. Büyük şair Ahmed-i Hani’nin ünlü eseri Mem ile Zin, Kürt edebiyatının en önemli eserlerinden biridir.”
‘Kütahyalı Ezop’
“Adalet ve Eşitlik” başlığı altında yer verilen Ermeni masalının ardından kitapta Ermeniler hakkında da şunlar kaydedildi:
“Ermenilerin kökleri tarih öncesine dayanmaktadır. Selçuklular döneminde, Osmanlı İmparatorluğu döneminde Akkoyunlular ve Türk şahların yönettiği Safevi devleti döneminde hep Ermenilerle birlikte yaşadık, bin yıldan beri birlikte yaşamaktayız. Ülkemizde de birçok Ermeni yurttaşımız vardır. Ermeniler mimariden müziğe, tiyatrodan sinemaya kadar birçok alanda kültürümüze katkı sunmuş bir halktır. Çırağan Sarayı, Dolmabahçe Sarayı, Kuleli Askeri Lisesi, Bezmialem Valide Sultan Cami gibi eserleri yapan, Ermeni Balyan ailesidir.”
“Hak, özgürlük ve sorumluluk” başlığı altında verilen Türk masalı Badi ile Bidi’nin ardından da kitapta Türkiye ile ilgili bilgilerin yanı sıra, “5.yy’da yaşamış Ezop da Kütahyalıdır. Kıssadan hisse türünde yazdığı 358 hayvan masalı vardır. Milletimiz Anadolu’ya geldikten sonra da bu çalışmalar devam etmiş, masallar Mevlâna’nın Mesnevi’sinde de yer almıştır” ifadeleri de yer aldı.