19.09.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
ANKARA Milliyet
Trafik kazası haberlerinin yayımlanmasında izlenecek ilkeler belirlendi. İlk defa kaleme alınan ilkeler 10 maddeden oluşuyor.
Kazaların önlenmesine katkı amacıyla hazırlanan ilkeler, Anadolu Ajansı ve Hürriyet gazetesi yetkililerinin ortak çalışması sonucu belirlendi. Anadolu Ajansı Genel Müdür Yardımcısı ve Genel Yayın Yönetmeni Metin Mutanoğlu ile Hürriyet Okur Temsilcisi Faruk Bildirici’nin yaptığı görüşmede, trafik kazası haberlerinin sunumunda ortak ilkelerin oluşturulması konusunda görüş birliğine varıldı. Türkiye’de her yıl binlerce insanın hayatını kaybettiği trafik kazalarıyla ilgili haberlerin aktarılmasında uyulacak ilkeleri belirlemek için Anadolu Ajansı Haber Merkezi Yayın Yönetmeni B. Selçuk Aval ve Hukuk İşleri Müdürü Şerife Gül Arıman ile Hürriyet Okur Temsilcisi Bildirici, RTÜK ve Emniyet Genel Müdürlüğü yetkilileriyle yapılan görüşmelerin ardından taslak metin hazırladılar.
Medyada büyük uzlaşma
İlkeler hakkında, medya kuruluşlarının yöneticilerine bilgi verildi. A Haber, Akşam, Birgün, CNN Türk, Cumhuriyet, Daily Sabah, DHA, Habertürk gazetesi, Habertürk TV, Halk TV, Hürriyet Daily News, Kanal D, Kanal 7, Milliyet, NTV, Posta, Sabah, Sözcü, Star, TRT, Tvnet, Ülke TV, Vatan, Yeni Şafak ilkeleri uygulayacaklarını belirterek, çalışmaya destek verdi. TRT de ilkeleri uygulayacak. Mutanoğlu, “Belirlenen ilkelere göre artık ölümlü kazaya karışan firmaların isimleri gizlenmeyecek. Bu sayede firmalar daha dikkatli davranacaklardır” dedi. Faruk Bildirici de “Kazalarda firma isimlerinin nesnel bir dille yazılmasının, firmalar üzerinde kamu denetimini artıracağına, onları önlemler almaya yönlendireceğine inanıyorum” diye konuştu.
İşte 10 ilke
‘Trafik Kazası Haberleri Yazım Kılavuzu’ndaki 10 ilke şöyle sıralanıyor:
1 Trafik kazası haberlerinde kamu yararı esas alınır; yansız, nesnel ve yalın bir dil kullanılır; sansasyonel, peşin hüküm içeren ifadelerden kaçınılır.
2 Ölümlü kazaya karışan taşıtın/otobüs firmasının adı suçlamadan ve kazanın oluşuyla ilgili kesin ifadeler kullanmadan yazılır. Görüntülerde firma ismi ve plaka buzlanmaz.
3 Kazaya karışan taşıt/otobüs sürücülerinin kusur oranı yazılmaz; yorum yapılmaz.
4 Kazaya karışan taşıt/otobüs firmasının yetkililerinin görüşüne başvurulur; açıklamalarına haberde yer verilir.
5 Görgü tanıkları ya da yolcuların kazanın oluş şekliyle ilgili tanıklıkları nesnel bir dille ve iddia olarak verilir. Abartılı, suçlayıcı ifadeler kullanılmaz.
6 Kaynağı belirsiz açıklama kullanılmaz. Yetkililerin açıklamalarına isim ve unvanlarıyla birlikte yer verilir.
7 Trafik raporu ve kazayla ilgili diğer belgeler de takip edilerek haber yapılır.
8 Trafik kazalarında yaşamını yitiren ya da yaralananların isimleri, yakınlarının öğrendiğinden emin olunmadan haber yapılmaz.
9 Trafik kazası haberlerinde kanlı ve insan onurunu zedeleyici fotoğraf ve görüntü kullanılmaz. Ölülerin yakın plan fotoğraflarına yer verilmez; uzak plan fotoğraflarda yüzler mutlaka buzlanır.
10 Firmalar ile yetkililerin kazaları engelleyecek önlemler almalarını sağlamaya ve toplumu bilinçlendirmeye özen gösterilir. Uzman görüşlerine de haberlerde yer verilir.