18.01.2025 - 07:01 | Son Güncellenme:
Çiğdem Yılmaz - Türkiye’de her yıl dikkatsizlik, hız, alkol ve trafik kurallarına uyulmaması nedeniyle binlerce kişi hayatını kaybediyor. Bu ölümlerden sorumlu sürücülere verilen cezalar hem mağdur aileleri hem de toplumu tatmin etmiyor. O ailelerden biri Kahramanmaraş’ta yaya geçidinde hayatını kaybeden Fatma Akpınar’ın ailesi. Annesini kaybeden Ercan Akpınar, şunları dedi:
‘Sadece 2.5 ay yattı’
“Benzer bir olay Muğla’da yaşandı. Bir basketbolcuya çarpan sürücü, birkaç ay tutuklu kaldıktan sonra serbest bırakıldı. Ancak sosyal medyada gösterilen tepkiler üzerine hakkında yakalama kararı çıkartıldı. Neden adaletin sağlanması için sosyal medya tepkisi bekleniyor? Biz bunu doğru bulmuyoruz. Annem 56 yaşındaydı, göz göre göre yüzde 100 kusurlu sürücünün hatası sonucu hayatını kaybetti. Bu kişi, 2.5 ay hapis yattı, toplum içine karıştı. Adalet arayışımızın sosyal medyadaki paylaşımlara bağlı olmasını kabul etmiyoruz. Bir insanın yaşam hakkı bu kadar basit şekilde görmezden gelinemez. Adalet istiyoruz ve bunu sosyal medya baskısıyla değil, adalet mekanizmasının işleyişiyle talep ediyoruz.”
‘Alt sınırda ceza veriliyor’
Geçen yıl 623 bin 148 trafik kazasında, 2 bin 289 kişi yaşamını yitirdi Türkiye’de yargılama ve verilen cezaları konunun uzmanlarına sorduk…Türk-Alman Ceza Hukukçusu Prof. Dr. Ali Kemal Yıldız, şu bilgileri verdi: “Sürücü alkollü değilse bu basit taksir kapsamında değerlendirilir, TCK’na göre suçun cezası 2 ila 6 yıl hapis. Sürücü alkollü ya da bilinçli şekilde tehlikeli bir davranış sergilemişse bu ‘bilinçli taksir’ olarak değerlendirilir, ceza yarı oranında artırılır, 3 yıldan 9 yıla kadar hapis öngörülür. Bu tür davalarda cezanın infazı yarı oranında uygulanıyor. Çoğunlukla alt sınıra yakın cezalar veriliyor. Denetimli serbestlik süresi de eklendiğinde içeride yatılacak süre 1 yıl ya da biraz üzerinde. Mahkemeler mevcut kanunlarla bağlı, üst sınırdan ceza veremez. Kanun, mahkemelerin takdir alanını sınırlamış durumda.”
Avukat Pekay Salmanoğlu, “Trafik kazalarında ceza sistemi, genelde kazanın oluş şekli, kusur durumu, kazanın sonuçları (yaralanma veya ölüm gibi) ve failin kast veya taksir derecesine göre belirlenir. 2 yıldan 6 yıla kadar cezalar, infaz düzenlemeleri ve indirimlerle çoğu zaman fiili hapis yatmayı gerektirmez. İnfaz sistemine göre belirlenen bu cezalar, yasa gereği fiilen hapis yatılmasını engelleyebilir.”
Önce bırakıldı sonra tutuklandı
Muğla, Datça’da geçen yıl otomobiliyle çarptığı milli basketbolcu İlkan Karaman’ın ölümüne neden olan alkollü sürücü Emre Ali Önder’in adli kontrol şartıyla serbest bırakılmasına hem basketbol camiası hem de sosyal medya kullanıcıları tepki gösterdi. Muğla Cumhuriyet Başsavcılığı, Önder’in adli kontrol şartıyla tahliye edilmesi kararına itiraz etti. Muğla 3. Ağır Ceza Mahkemesi’nin yakalama kararı çıkarmasıyla sanık gözaltına alındı ve tutuklandı. “Bilinçli taksir” suçundan 2 yıldan 9 yıla kadar hapis cezası Önder’in asli kusurlu olduğu, Karaman’ın ise kusrunun bulunmadığı iddianamede yer aldı. Alkollü çıkan Önder’in savcılık ifadesinde, “Bir kaza yaşandı, bu kadar etkileşim olmasına üzülüyorum” dediği öğrenildi.
Alkollüydü, sadece 4 ay yattı
■ Eski Kızılay Başkanı Kerem Kınık’ın kızı Fatima Zehra, İstanbul, Beykoz’da 9 Temmuz’da yaşanan bir motosiklete çarpmış ve seyir halindeki motosiklette bulunan 17 yaşındaki Batın Barlas Çeki hayatını kaybetmişti. Demir, kazada yüzde 100 kusurlu olduğu ortaya çıkmıştı.
■ Ankara’da 19 yaşındaki profesyonel bisiklet sürücüsü Umut Gündüz, 15 Temmuz 2020’de arkadan çarpan bir araç nedeniyle hayatını kaybetti. Sürücü Çağdaş Şenyüz, kazadan sonra olay yerinden kaçtı. Plakası yola düştüğü için yakalanan Şenyüz’ün 1.53 promil alkollü olduğu belirlendi. Bilirkişi Şenyüz’ü ‘asli kusurlu’ bulsa da Şenyüz, 4 ay içinde tahliye edildi.
■ Muğla’da yaya geçidinde 15 yaşındaki Sıla Akgül’e çarpıp, ölümüne neden Tolga Yağcı’ya mahkemenin ‘iyi hal’ indirimiyle 3 yıl 4 ay hapis cezasını 24 ayda ödenmek üzere 24 bin 300 lira para cezasına çevirdi.
■ Yaya geçidi olmasına rağmen yol vermeyip yoluna devam eden ve 8 yaşında bir çocuğun ölümüne sebep olan Zühal G. ise olaydan 15 gün sonra yapılan davanın ilk duruşmasında adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı.
En yüksek ceza
Ankara’da 2013’te kırmızı ışık ihlali yapan sürücü ODTÜ’lü Meril Çiğdem Duymuş’un (22) ölümüne neden oldu. Sürücü Haydar Ayas, 9 yıl hapis cezasına çarptırıldı. Sürücünün kusurlu bulunduğu davalarda bugüne kadar verilen en yüksek ceza oldu.
Fatma Akpınar yaya geçidi kaza anı: Kahramanmaraş’ta yaşayan 59 yaşındaki Fatma Akpınar, yaya geçidinden karşıdan karşıya geçmeye çalıştığı sırada otomobilin çarpması sonucu yaşamını yitirdi. Akpınar’ın ölümüne neden olan sürücü, asli kusurlu bulunmasına rağmen 2.5 ay hapis sonrası tahliye edildi.