11.04.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Mert İnan - İstanbul
Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından geçtiğimiz yıl restorasyonu tamamlanan Nuruosmaniye Camii’nin altındaki Nuruosmaniye Mahzeni, ilk kez Yeditepe Bienali etkiliği kapsamında ziyarete açıldı. Yaklaşık 5 yıllık uğraşlar sonucu yeniden hayat bulan mahzendeki büyüleyeci atmosferi ilk fotoğraflayanlardan biri de Milliyet’ti. İstanbul’un tarihine ışık tutan mahzenin restorasyonu sırasında 420 kamyon balçık alınarak 8 metre derine inildi. Çalışma sonunda da şimdiye kadar hiç kimsenin bilmediği, 2 bin 42 metrekare büyüklüğünde 12 oda ile toplam 19 bölmeli bir alan gün yüzüne çıkartıldı.
Yerebatan Sarnıcı’nı andıran mahzen, aslında Osmanlı Barok mimarisi olarak yapılan tarihi caminin üzerine oturduğu kaide özelliğini taşıyor. Mahzenin giriş kapısı ise sadece 1.5 metre genişliğinde. Bir kişinin güçlükle geçtiği kapınını ardında ise Osmanlı mimarisinin en güzide eseri yer alıyor. Özellikel mahzenin içerisindeki sütunlar, odalar ve su toplama havzası mimari yapının ihtişamını gözler önüne sererken, 1749 yılında inşa edilen mahzen aynı zamanda tarihi camiyi de ayakta tutuyor.
Ücretsiz geziliyor
Mahzendeki ilk organizasyon ise Fatih Belediyesi tarafından organize edilen Yeditepe Bienali olacak. Bienal kapsamında mahzende, “Mekandan Taşanlar Konsepti” ile “Karma Çini Sergisi” başlıklı sergilerde toplam 80 sanatçının 731 eserinin sergilenmeye başlandı. 15 Mayıs’a kadar açık kalacak sergi ücretsiz olarak gezilebiliyor. Fatih Belediye Başkanı Mustafa Demir, “Nuruosmaniye Mahzeni, Osmanlı döneminin en önemli eserlerinden. Nuruosmaniye Camii, temelden kubbesine kadar katıksız bir Osmanlı eseri. Mahzen su sarnıcı veya su deposu değil. Cami zeminin yukarıda olması mahzenin varlığı sayesinde. Mahzen galeri alanı olabilir” dedi.