12.06.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
AYSEL BOZAN YILMAZ
Üniversite sınavlarının ikinci basamağı olan Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) kapsamında dün, LYS-1 Matematik oturumu yapıldı. 839 bin 124 adayın başvurduğu sınavda adaylara, 80 soru soruldu, 135 dakika süre tanındı. Bu yıl getirilen yeni uygulamayla LYS-1 Matematik Sınavı’nda, önceki yıllarda ayrı ayrı düzenlenen matematik ve geometri testleri birleştirildi. Bu değişiklikle birlikte, puan türlerinde Matematik’in katkısı da arttı. Tıp, Diş Hekimliği, Hukuk gibi en gözde programların puanlamasında etkili olan ve en çok adayın yarıştığı LYS-1 o nedenle çok önemliydi.
Sınav sonrası uzmanlardan gelen yorumlara göre LYS-1 Matematik Sınavı’nda, 2 soru müfredat dışı ve mutlaka iptal edilmesi gerekiyor. Uzmanlar, sınavın 78 soru üzerinden değerlendirilmesi gerektiği görüşünde. Matematik öğretim programından kaldırılan “Uzayda Doğru ve Uzayda Düzlem” denklemlerinden gelen 2 sorunun iptali için pek çok aday da ÖSYM’ye itiraz başvurusunda bulunacak.
Sınavla ilgili eğitim kurumlarının bölüm başkanlarının detaylı yorumları ise şöyle:
‘Diğer sorularda hata yok’
İrday Eğitim Kurumları Matematik Bölüm Başkanı Mehmet İrday: Sınavda 77 çoktan seçmeli, 3 tane açık uçlu soru soruldu. 80 soruda herhangi bir bilimsel hataya rastlanmadı ancak 2 soru müfredat dahilinde değildi, dolayısıyla iptal edilip Matematik Sınavı 78 soru üzerinden değerlendirilmeli. Sınav zorluk derecesi bakımından son yıllarda yapılanlara göre bir adım önde. Matematikte 48 çoktan seçmeli, 2 açık uçlu olmak üzere 50 soru soruldu. Daha önce burada değerlendirilen Trigonometri konusu müfredat gereği Geometri kısmı diye düşünülen bölümde yer almış.
Net sayıları düşecek
Geometri bölümünde 29 çoktan seçmeli, 1 tane açık uçlu soru soruldu. İptali istenecek 2 soru bu bölümde yer alıyor. Değişen müfredatın ilk mezunlarının girdiği bu sınavda, iptali istenecek 2 soru dışındaki sorular genel itibariyle ezberden uzak, alıştırma düzeyinde olmayan, konuyu tam olarak özümsemiş ve ciddi bir hazırlık süreci geçirmiş adayların yapabileceği düzeydeydi. Ancak adayların eğitim düzeyleri dikkate alındığında Türkiye ortalamaları geçen iki yıla oranla ciddi bir düşüş gösterecektir.
Adayların girmeyi düşündükleri bir bölüm için geçen yıl giren son adayın yaptığı netlerle kendi netlerini kıyaslamasının bu yıl için çok doğru olmayacağını söyleyebiliriz. Geçen yıl Matematik-Geometri toplam 80 soruda 52-56 netle girilebilen bölümlere, tercih etme talebinde bir değişiklik olmayacağını varsayarsak, bu yıl 46-48 netle girilebileceğini düşünmekteyiz. Diğer LYS’ler şu anda uygulanmamış olsa da bu yıl için Matematik sınavının belirleyici olacağı kanaatindeyiz.
‘Geçen yılla benzerdi’
Bahçesehir Koleji Lise Matematik Bölüm Başkanı Fehmi Ekici: Sınav soru tipleri, dağılımları ve zorluk düzeyi bakımından önceki yıllardaki LYS-1’le benzerlik gösterdiğini söyleyebiliriz. 2 açık uçlu matematik sorusundan biri bölünebilme, diğeri integral sorusuydu; geometride de üçgende açı konusundan soruldu. Geometride üçgenler konusundan beklenenden fazla soru sorulduğu, önceki yıllarda sıkça sorulan katlama ve çizime dayalı soruların olmadığı görülmekte. Ayrıca uzayda doğru-düzlem denklemleri konusundan sorulan iki sorunun müfredat dışı olabileceği ihtimali bulunmakta. Soruların yayınlanmasından sonra bu durum netlik kazanacaktır.
‘Bilgi düzeyi ağırdı’
Doğa Koleji Matematik Bölüm Başkan Yardımcısı Arzu Uz: Öğrencilerimizden aldığımız bilgiler doğrultusunda, bilgi düzeyi ağır bir sınav olduğu kanaatindeyiz. Bu yıl ilk defa kullanılan açık uçlu son üç soru üçgende açı, integral ve bölünebilme kuralından geldi. Bölünebilme sorusunun ayırt edici olduğu görüldü.
Matematik testinde soruların bazıları ayırt edici düzeyde, yorum gücüne dayalı ve fazla işlem gerektiren sorulardı. Her yıl öğrencileri zorlayan integral ve türev soruları önceki yıllara paralellik göstermekte. Müfredatta anlatıldığı kapsamının dışında, toplam sembolünün trigonometri sorusunun içinde olduğu bir soru ve bir soruda da toplam sembolünün kullanıldığı görüldü.
Geometride müfredat dışı (uzay analitiği) 2 soru olduğu görüldü. Şekil çizdirmeye yönelik soru yoktu. Katı cisim sorularının da zorluğu dikkat çekti. Geometri bu yıl zorlayan alan oldu. Bu sebeple Türkiye matematik ortalamasının ciddi oranda düşeceğini tahmin ediyoruz.
‘4-5 soru eleyici nitelikte’
Fen Bilimleri Eğitim Kurumları: Matematik soruları genel anlamda normaldi. Eleyici olan 4-5 soru vardı ve iyi hazırlanmış olan sorulardan oluşuyordu. Öğrenciler Matematik’teki açık uçlu kısa cevaplı sorularda genel anlamda zorlandıklarını ve boş bıraktıklarını belirttiler. Geometride, ÖSYM bu yılın değil, geçen yılın müfredat programına bakarak sınavı hazırlamış. 4 yıl önce yenilenen ve bu yıl üniversite sınavına giren öğrencilerin okuduğu müfredatta olmayan Uzay Analitiği konusundan 2 soru sorulmuş.
Adayların 1 hafta sonra girecekleri sınavlarda psikolojik olarak etkilenmemeleri için bir an önce ÖSYM’den bu soruların iptal edileceğiyle ilgili açıklama yapılması gerekiyor. Çok sayıda öğrencimiz 2 sorunun iptali için ÖSYM’ye başvuracağını söylüyor.
‘Zaman kaybına neden oldu’
Nesibe Aydın Okulları: Sınavdan çıkan öğrencilerimizin geri dönüşleri doğrultusunda, sınavda, R3 analitik konusunda müfredat dışı 2 soru sorulmuş. Bu konunun MEB’in 01.01.2013 tarihli ve 9 sayılı Ortaöğretim Matematik dersi 9, 10, 11 ve 12. sınıflar öğretim programı konulu kararıyla 2017 müfredatında yer almadığı görülmekte. Ayrıca bu konu MEB tarafından lise ve dengi okullara dağıtılan 2017 yılı Matematik ders kitaplarında da yer almamıştır. Bu iki sorunun öğrencilerde zaman ve motivasyon kaybına neden olduğu açıktır. Bu nedenle sınavın, 80 soru üzerinden değil de, 78 soru üzerinden değerlendirilmesi daha uygun. Yapılan ilk değerlendirmelere göre sınavın, 2015 ve 2016 sınavlarıyla benzer zorlukta olduğu anlaşılmıştır.
‘Ayrıntılı inceleyeceğiz’
Uğur Okulları Akademik Kurul Üyesi Matematik Bölüm Başkanı Nilda Yüksel: Bu yıl matematik ve geometri soruları aynı kitapçıkta yer aldı, üç tane açık uçlu soru soruldu. Öğrencilerden aldığımız bilgilere göre, sorulan açık uçlu soruların ilki üçgende açı, ikincisi bölünebilme, üçüncüsü ise integral konusundandı. Öğrencilerimiz, müfredat dışı sorular olduğu belirtmekte. ÖSYM soruları yayınladıktan sonra soruların müfredata uygunluğu incelenerek detaylı açıklama yapılacaktır.
Twitter’ın konusu ‘Pelin’ oldu
@vatikanordegi: Kendimi kendi müfredatından haberi olmayıp uzay analitiğinden 2 soru soran ÖSYM gibi hissediyorum.
@BuseCinar99: Müfredattan kaldırıldığı konudan soru soran ÖSYM. Bugün de sevgiyle anıldın.
@Heeredot: Sınavda sıkıntıdan kimliğime bıyık çizdim.
@emineeeeec: Pelinli soruya sövenler ve öyle bir soru olduğunu buradan öğrenen ben.
@ahbusinavlar: YGS’de yırtık menüden sipariş veren Pelin, LYS’de bozuk hesap makinesiyle işlem yapan Pelin…
@pelinyasaa: İnsana kendi isminden nefret ettirdin ÖSYM.
@melezluxen: Yav 3’e basınca 6 yazan hesap makinesini at gitsin ne bizi uğraştırıyorsun hem fakirsin hem geri zekalı.
@merdumgrizimsi: Sınavdan sonra bir teyze yüzüme uzun uzun bakıp şey dedi herkes yamulmuş.
@alienationxs: ÖSYM, sen mi büyüksün ben mi diye sormuştum ya sen büyükmüşsün.
@mazecalypse: Hani uzay geometrisi yoktu? Yaptığınız hak yemektir.
@volkanKkarahan: Bir tarafta sürekli müfredat vurgusu yapan MEB bir tarafta müfredat dışı soru soran ÖSYM. Yorumsuz. Emeğe saygı gösterin yeter.
@serdarihakansmg: Normal müfredatı çok yaptık da müfredat dışı eksik kalmıştı.
@tivitcicocukk: Pelin denilen arkadaş niye bozuk hesap makinesi kullanıyorsun bacım bul beni sana çalışan hesap makinesi alacağım.
@Furkan2122: 4 soruya 40 lira verdim.
@melissun: Pelin üniversiteye gidebilme olasılığımızı da hesaplayabilecek misin?
@burukayu: Pelin açık adresini ver sana hesap makinesi hediye edeceğim yeter ki bundan sonraki sınavlarda karşımıza çıkma.
Sorulara itiraz için 3 gün var
Soruların hatalı olduğunu düşünen adaylar, incelenmesi için ÖSYM’ye itirazda bulunabiliyor. İtirazlar sınav tarihinden itibaren 3 iş günü içerisinde (sınav tarihinden bir gün sonra başlamak üzere) yapılabiliyor. Her soru için kılavuzda yer alan Genel Amaçlı Dilekçe örneği kullanarak ÖSYM’ye başvurulacak. Her bir dilekçede sadece bir soruya itiraz yapılacak; soru başına 20 TL itiraz ücreti ödenecek. Yapılacak her türlü itiraz, adayın dava açabilme hakkı için geçerli 10 günlük dava açma süresini durdurmuyor. Yani sorunun hatalı olduğundan emin olan adayın ÖSYM’nin cevabını beklemeden dava açmasında yarar var.
Geometri zorladı
‘Sınav, YGS tarzındaydı’
Şevket Kartal: Matematik’te ilk sorular YGS tarzındaydı ve kolaydı. Çok fazla bilmesem de soruları yapabildim. İstediğim sonucu alacağımı düşünüyorum. Kolay bir sınavdı.
‘Müfredat dışı soru vardı’
Pınar Bahçeci: Geometri sorularını geçen yıla göre daha kolay buldum. Matematik’te bazı sorular zorlayıcıydı. Hiç görmediğim konulardan sorular vardı. Ortalama bir sınavdı.
‘Geometride zaman kaybettim’
Musa Akça: Matematik’te sorular normaldi. Çok zorlanmadım. Fakat geometri sorularında biraz zorlandım ve zaman kaybettim. Açık uçlu soruları ise gayet anlaşılır buldum. Fazla uğraştırmadı.
‘Uzay soruları zorladı’
Yunus Akın: YGS’den sonra LYS’yi daha kolay bekliyordum. Öyle olmayınca zorlandım. geometri, matematik sorularına göre daha zordu. Özellikle de uzay soruları. Açık uçlu sorular ise diğerlerine göre kolaydı.
‘Çalışan için kolaydı’
Ebrar Öktem: Çalışan için çok kolay bir sınavdı. Ben sadece integral ve bazı geometri sorularında zorlandım. Açık uçlu soruları da kolay buldum.
‘Sorular kaliteliydi’
Ayça İdil Çiçek: Sorular bence kaliteliydi. Çok zorlanmadım. Bu sınav çoğu adayın zor diyeceği bir sınavdı. Ancak ben kolay buldum. Açık uçlu sorular diğer sorulara göre daha kolaydı.
‘Çıkmaz dediğim yerden geldi’
Doğa Düztepe: Matematik sorularını rahat yaptım ama geometride zorlandım. Geometride son ünitelerdeki çıkmaz dediğimiz yerlerden çok soru vardı. Açık uçlu soruları da biraz zor buldum. (OZAN ÖMER KADÜKER)
63 yaşında LYS’ye girdi
Zonguldak’ta emekli işçi 63 yaşındaki Yusuf Demir, üniversite adaylarının katıldığı LYS-1 Matematik oturumuna girdi. Türkiye Taşkömürü Kurumu’ndan 1994’te emekliye ayrılan Yusuf Demir, sınavı kazanması durumunda Antropoloji Bölümü’nü okumak istediğini söyledi. (DHA)
Son dakikada yetişti
Adana’nın Seyhan ilçesinde LYS-1 Matematik oturumuna nüfus cüzdanı yerine ehliyetiyle girmek isteyen bir aday, sınava alınmadı. Daha sonra aday bir başkasının cep telefonundan bir yakınını arayarak nüfus cüzdanını getirmesini istedi. Aday, sınava bir dakika kala yakının getirdiği nüfus cüzdanıyla sınava girebildi. (AA)
Kayseri’de 13 aday 09.45’e takıldı
Kayseri’de LYS-1 Matematik oturumuna saat 09.45ten sonra gelen 13 öğrenci, sınav salonuna alınmadı. ÖSYM tarafından açıklanan sınavın başlama saatinden 15 dakika önce binalara alınma kuralı kapsamında öğrencilerin geç kalmaması için görevliler anons yaptı. Tüm uyarılara rağmen Kayseri’de 13 öğrenci geç kaldıkları gerekçesiyle salona alınmadı. (DHA)