Gündem‘15 Temmuz’ tüm derslerde

‘15 Temmuz’ tüm derslerde

19.07.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

MEB, tartışma yaratan eğitim müfredatının son halini açıkladı. Yeni müfredatta, Atatürkçülükle ilgili konular daha da daraltıldı, tüm derslere “15 Temmuz” geldi. Turizm meslek liselerinden “alkollü içki ve kokteyl hazırlama” dersi kaldırıldı

‘15 Temmuz’  tüm derslerde

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), ocak ayında taslak olarak kamuoyunun görüş ve önerilerine açtığı eğitim müfredatının son şeklini verdi. Talim Terbiye Kurulu’nun gelen binlerce görüşün ardından yaptığı düzenlemeler, Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın onayının ardından oluşturuldu. İlk ve ortaokulda 17 program, liselerde 24 program, imam hatip ortaokulu ve liselerinde 10 dersin müfredatı aylar süren ertelemelerin ardından açıklandı. Yeni müfredatta öne çıkan değişiklikler şöyle:

Haberin Devamı

‘Destan’ başlığı altında

Yeni müfredatta en çok dikkat çeken, 15 Temmuz darbe girişiminin birçok dersin öğretim programına eklenmesi oldu. Yeni programlarda, taslağın aksine ilköğretim Sosyal Bilgiler, Türkçe, lisede ise Türk Dili ve Edebiyatı, Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi, İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, imam hatip lisesi meslek dersleri programlarında da konu yer aldı. İlkokul öğrencilerine verilen Türkçe dersinde her sınıf düzeyinde işlenmesi zorunlu temalar arasında, “Milli Mücadele ve Atatürk” başlığı altında Atatürk, Çanakkale, Cumhuriyet, milli mücadele, Sarıkamış Harekatı’nın yanında 15 Temmuz da yer aldı. Aynı başlık altındaki Kut’ül Amare, milli irade, millî kimlik konularının da yer alması dikkati çekti.

Haberin Devamı

Lisede ise 15 Temmuz, Türk Dili ve Edebiyatı dersinde, “destan ve efsane” başlığında öğrencilere sunulacak. 10. sınıf düzeyindeki öğrencilerden yakın çevrelerinde inanılan efsaneleri sözlü kültür kaynaklarından derlemeleri ve bunları yazıya geçirerek sergilemeleri istenecek.

Gezi’den 15 Temmuz’a

Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersinde ise Demokrat Parti döneminden itibaren 15 Temmuz anlatılmaya başlanacak. 1990 sonrası Türkiye’de meydana gelen olayların değerlendirildiği ünite kapsamında, “2013 Gezi Parkı olaylarının arkasında yer alan iç ve dış güçlerin amaç ve hedefleri ile bu olayların Türkiye’ye etkileri”, “FETÖ/PDY’nin yapısı, amaç ve hedefleri ile 17-25 Aralık 2013 ve 15 Temmuz 2016 darbe girişimlerindeki rolleri” ele alınacak. Demokrat Parti Dönemi’nde Türkiye’de meydana gelen siyasi, ekonomik ve sosyokültürel gelişmeleri değerlendiren ünitede öğrencilere 27 Mayıs Darbesi ile darbenin arka planındaki iç/dış faktörler ve 15 Temmuz darbe girişimin benzer ve farklı yönleri ele alınarak anlatılacak. Ayrıca ABD ve Rusya’nın terör örgütlerinin ortaya çıkışındaki rolleri ve kendi ülkeleri dışında meydana gelen terör eylemleri kapsamında PKK, PYD ve IŞİD’ın bölgedeki faaliyetleri işlenecek.

Atatürkçülük daraltıldı

8. sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinden, “Atatürkçülük” ünitesini kaldırarak, “Çağdaş Türkiye Yolunda Adımlar” ünitesiyle birleştiren bakanlık, Atatürkçülük’ün dersteki ağırlığını taslakta önce yüzde 50’den yüzde 30’a son halinde ise yüzde 19,5’e düşürdü. MEB, lisede aynı derste 15 Temmuz’u anlatacak. “21. Yüzyılın eşiğinde Türkiye ve Dünya” ünitesi kapsamında 28 Şubat, 27 Nisan e-muhtırası ve 15 Temmuz darbe kalkışması ve bunların etkilerine değinilecek.

Haberin Devamı

İmam Hatip Lisesi Meslek Dersi programında ise 15 Temmuz, öğrencilere cihat kavramı ile birlikte anlatılacak. Evrim teorisini, “çocukların anlama düzeyinin üzerinde” olduğu gerekçesiyle müfredattan çıkaran bakanlık, öğrencilere imam hatip meslek dersleri ile temel dini bilgiler derslerinde anlatmaya hazırlanıyor. Bakan Yılmaz, müfredatın son halinde de yer alan “cihat” kavramı için, “Cihat bizim dinimizde var. Siz buna yok deseniz de yok olmuyor. Bizim bunu evlatlarımıza öğretmemiz lazım” ifadelerini kullandı. Yılmaz’ın ayrıca 15 Temmuz darbe girişiminin de bir nevi cihat olduğunu belirtmesi dikkati çekti.

Haberin Devamı

Cihad kavramının yer aldığı dersler de artırıldı. İmam hatip öğrencilerine, “Dini Merasimlerde Hitabet ve Dua” ünitesinde, “Asker Uğurlama Merasimi” konusunda cihad, şehitlik ve gazilik konularına değinilmesi ve 15 Temmuz’a atıf yapılması istendi. İmam hatipte Siyer dersi programında ise, “Peygamberimizin münafıklarla mücadele metodunu yorumlar. Peygamberimizin diğer din mensuplarıyla ilişkilerinin dayandığı ilkeleri kavrar” kazanımları kapsamında cihadın önemine de değinilmesi talimatı verildi.


Eğitim-Bir-Sen: İçki dersi kaldırıldı

Hükümete yakınlığı ile bilinen Eğitim-Bir-Sen ise müfredat değişikliğinin ardından Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinin ders programından, “Alkollü İçki ve Kokteyl Hazırlama Dersi”nin talepleri doğrultusunda bakanlık tarafından çıkarıldığını duyurdu. Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, “Hızlı sosyal ve ekonomik değişiklikler, sivil çatışma, yoksulluk, evsizlik, izolasyon, alkol ve maddelerin genç insanların hayatlarında başat ve yıkıcı bir rol oynama ihtimalini artırmıştır. Bu nedenle, alkol ve benzeri insan ve toplum sağlığına zararlı bağımlılık yapan ürünlerle mücadele, eğitim sisteminin de esas unsurlarından biri olmalıdır” dedi. Yalçın, “Bakanlık, geç de olsa, bir hatadan dönmüştür” ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

Eğitim-Sen: Arabistan’la aynı çizgide

Yeni müfredata tepki gösteren Eğitim Sen, “Müfredatın siyasal ve ideolojik olarak iktidara yakın çevrelerin müdahalesiyle daha da geriye götürülmesi, bilime ve aydınlanma düşüncesine karşı adeta bayrak açılması söz konusudur. Büyük ölçüde ‘dini’ ve ‘milli’ öğeler ve referanslarla donatılmış bir müfredat oluşturulmuştur. Evrim Teorisi, iktidarın özellikle 4+4+4 sonrasında hayata geçirdiği ‘dindar ve kindar nesil yetiştirme’ projesine kurban edilmiştir. Türkiye bu hamlesiyle eğitimde bilimin evrensel değerlerine doğrudan cephe alarak, Suudi Arabistan ile aynı çizgiyi benimsediğini göstermektedir” dedi.
Eğitim İş ise müfredat hazırlığında MEB’in kılavuzunun, “Eğitim Bir Sen” olduğunu savunarak, “Çağdaş-bilimsel eğitimden uzaklaşıldığı, Cumhuriyet’in değerlerini ve önemli pozitif bilim derslerinin geriletildiği görülmektedir. Türkçe dersinden ‘Atatürkçülük’ kavramının çıkarılması bile, müfredatın siyasi niyetini ortaya sermektedir” dedi.

Yazarlar