26.12.2019 - 12:49 | Son Güncellenme:
Batuhan Dönertaş
Türkiye'de son zamanlarda gündemin en önemli maddesi olan yerli otomobilin, 2011 yılında temelleri atılsa da en belirgin adım 2017'de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından "5 babayiğit" olarak nitelendirilen firmalar tarafından atıldı.
Yerli otomobilin üretimine katkı sağlayan firmalarAnadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding, Turkcell Grubu ve Zorlu Holding oldu. Çalışmalar başladıktan yaklaşık bir sene sonra Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği de işin içine dahil oldu. Yani toplamda altı ortaklı bir proje olarak, yerli otomobil çalışmaları devam ediyor. Bu ortaklığın neticesinde Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş. yani kısa adıyla TOGG ortaya çıktı.
Yapılan açıklamaların ardından Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Twitter üzerinden yerli otomobilin ilk fotoğrafını paylaşmıştı. Branda ile üstü kaplı araçların, boyutlarına baktığımız zaman SUV model olduğunu anlamak pek zor değil. Zaten şu ana kadar yapılan açıklamalarda da C segmentinde bir SUV modeli olduğu belirtilmişti.
Sosyal medya üzerinden paylaşılmaya devam eden fotoğraflarda yerli otomobilin, tasarımı günden güne ortaya çıkmaya devam ediyor. Hatta şu ana kadar paylaşılan görselleri, aracın tasarımını yapan firmanın konsept tasarımlarıyla karşı karşıya getirdiğimizde hemen hemen aynı hatlara sahip olduğunu da söylemek mümkün.
Yerli otomobilin tasarımını İtalyan merkezli Pininfarina isimli şirket yapıyor. Bu şirket daha önce Ferrari gibi lüks araçların tasarımını yapan bir firma. Bu firmanın K350 isimli modelinin, kapalı kapılar arkasında gizlenen yerli otomobil tasarımı olduğu da ortaya atılan iddialar arasında yerini aldı. Bu iddianın nedeni ise, demin de bahsettiğim üzere üstü kapalı şekilde gördüğümüz yerli otomobil fotoğrafları. Şekil ve boyut olarak iki araç da birbirine fazlasıyla benziyor.
Aracın teknik özellikleri konusunda bugüne kadar ser verilip sır verilmese de, Bakan Varank'ın bir açıklamasına göre yerli otomobil, elektrikli olacak ayrıca nesnelerin interneti ekosisteminin bir parçası olacak. Yani sürekli internete bağlı durumda kalacak.
Bir diğer iddia ise, yerli otomobilin otonom sisteme de destek verecek olması. Fakat bu otonom sürüş özelliğinin hangi teknolojik şirket tarafından destekleneceği ve hangi şirketin donanımının kullanılacağı bilinmiyor.
Bugüne kadar yapılan açıklamalardan bir diğeri ise, 2030 yılına kadar beş farklı yerli otomobil modelinin seri üretime gireceği ve piyasada satılacağı belirtildi.
2018'de yaşanan CEO değişimi ile TOGG yönetiminin başına Mehmet Gürcan Karakaş getirildi. Bu olayın ardından üretim merkezi de netleşti ve tüm sistemler Gebze'de bulunan Bilişim Vadisi'ne taşındı. Bu sayede seri üretim fabrikasının Gebze'de olacağı da ortaya çıktı.
SUV türünde tasarlanan yerli otomobil, farklı markaların SUV modelleriyle kıyaslanacak. SUV açılımı Sport Utility Vehicle, Türkçe 'ye Spor arazi aracı olarak çevirebiliriz. Dolayısıyla Jaguar I-Pace, BMW iX-3 ve Tesla Model X gibi araçların muadili olacak. Tabii ki şu an için teknik özelliklerini ve donanımını bilmediğimiz için kıyaslama yapmak mümkün değil, fakat yine de bu örnekler kafalarda biraz daha net bir görüntünün çizilmesi için ideal.
Şu ana kadar yerli otomobilin fiyatıyla ilgili herhangi bir bilgi paylaşılmadı. Fakat pek çok internet sitesinde yapılan tahminlere göre yerli otomobilin 150 bin ile 200 bin TL arasında olacağı konuşuluyor, ancak fiyatı ile ilgili olarak resmi kurumlardan herhangi bir açıklama yapılmadı. 27 Aralık cuma günü yerli otomobil ile ilgili merak edilen tüm detaylar ortaya çıkacak.