EkonomiTürkiye sevdalısı ABD'linin Zambak'ına Faslı müşteri

Türkiye sevdalısı ABD'linin Zambak'ına Faslı müşteri

18.08.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

Temizlik denetimi yaparak 'Beyaz Zambak' sertifikası veren Johnson Diversey'in bu uygulamasını şirketin ABD'li Türk dostu yeni başkanı çok beğendi, yayılmasını istedi. Sisteme Hintlilerin ardından Faslılar da müşteri oldu

Türkiye sevdalısı ABDlinin Zambakına Faslı müşteri

axeko012.jpg 1995 - 1997 arasında Türkiye'de bir ABD firmasının genel müdürlüğünü yapan Edward Lonergan, Johnson Diversey Dünya Başkanı olunca, Beyaz Zambak projesinin kaderi değişti. Odasında Atatürk resmi bulunduran, Muş ilini bile iyi bilen, eşi Türkçe konuşan Lonergan, üç ay önce projeyi öğrendi. İnceledikten sonra ise tüm dünyada uygulanmasını istedi. Temmuz başında Türkiye'ye gelen Lonergan, Türk yöneticilerle Beyaz Zambak'ın dünyaya nasıl yayılacağını konuştu. Beyaz Zambak'a önce Hindistan talip oldu. Hintliler, uygulamaya Kalküta'dan mı Bombay'dan mı başlayacaklarını tartışırken Polonya, Güney Afrika ve Mısır da Beyaz Zambak üzerinde çalışmaya girişti. Fas'tan bir heyet de konuyla ilgili bilgi almak için dün Türkiye'ye geldi. Türk temizlik 'beratı' Beyaz Zambak'ın ünü dünyayı tuttu. Lokanta, otel gibi işletmelere temizlik malzemesi satan ve danışmanlık yapan Johnson Diversey firmasının 2004'te Türkiye'de başlattığı ve lokanta ile kafeleri temizlik açısından denetleyen Beyaz Zambak çok başarılı bulununca, aralarında Hindistan ve Polonya'nın da olduğu ülkeler sistemi uygulamak için sıraya girdi. Projenin kendilerini 'hijyen hamisi' yaptığını söyleyen Johnson Diversey Pazarlama Direktörü ve Beyaz Zambak Projesi sorumlusu Alp Aksoy, "Bu, sosyal sorumluluk projesi. Türk insanı gittiği restoranda genelde zehirlenir ama haberi olmaz. Hijyen için ne yapabiliriz diye düşünürken bu proje doğdu" dedi.Beyaz Zambak yalnız Beyoğlu ile Bursa'da uygulanıyor. Gönüllü lokanta ve kafeler zabıta ve gıda mühendislerince malzemesinden, servis yaptığı tabağa kadar inceleniyor. Mutfakta yüzüklerin çıkıp çıkmadığına kadar tüm detaylara bakılıyor. 100 üzerinden 80 puan alan işletme, hijyeni belgeleyen Beyaz Zambak bayrağı asmaya hak kazanıyor. Yüzüklere bile bakılıyor Türkiye'de hijyenin düşündürücü boyutlarda seyrettiğini dile getiren Aksoy, "Başta 100 lokantadan 16'sına Zambak veriliyordu. Şimdi yüzde 33'ü alıyor. 450 yer denetledik, 149 sertifika verebildik. İyi bilinen bazı lokantaların 50 puanda dolaştığını gördük. Afişe olsunlar diye düşüncemiz yok. 80 puan için çaba göstersinler istiyoruz" dedi. Ünlü lokanta 50 puan alabildi Beyaz Zambak denetlemesi çeşitli bölümlerden oluşuyor. Depolama konusunda denetlenen firmaların yüzde 63'ü geçer not almış. Ancak 'sınıfı geçenler' yiyecek hazırlama kategorisinde yüzde 32'ye, kişisel hijyende ise yüzde 33'e düşüyor. 'Müşteri alanı'nda işletmelerin yüzde 97'si 80 puanı geçmiş. Yani 'vitrinler' mükemmele yakın. Alp Aksoy, "Ancak haşere mücadelesi kategorisinde 80 puan üzeri alan işletmeler yüzde 19'da kalıyor. Bu nedenle Arena gibi başarılı bir TV programımız var" dedi. Haşere konusunda 'kalan kalana' Alp Aksoy, süreç içinde Beyaz Tabak ve Beyaz Portakal adında 'benzerlerinin' ortaya çıktığını, lokantasına sahte bayrak asmakla tehdit eden işletme sahibinin bile bulunduğunu anlattı. Beyaz Zambak'ı şirket olarak tüm Türkiye'ye yaymalarının zor olduğunu .elirten Aksoy, "Gıda sektöründeki ciddi firmaları bir araya getiren Gıda Güvenliği Derneği ile ortaklığa gidiyoruz. Onların da Temiz Mutfak çalışması var. Beyaz Zambak'ın bir üst seviyesi Temiz Mutfak olacak" dedi. 'Sahte bayrak asarım' tehdidi