EkonomiTarla-market farkı gözleri yaşarttı

Tarla-market farkı gözleri yaşarttı

02.05.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Enlasyonu yükselten sebze-meyve zamlarının önüne geçilemiyor. Tarla fiyatı ile market fiyatı arasındaki fark, kuru soğanda yüzde 646’yı aştı. Başka deyişle kuru soğan sofraya gelene kadar 7.5 kat zam gördü. Elmada ise 6 kat fark var

Tarla-market farkı gözleri yaşarttı

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, nisan ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkının en fazla kuru soğanda meydana geldiğini belirterek, üretici ve market arasındaki fiyat farkının kuru soğanda yüzde 646.6’ya ulaştığını söyledi. Bayraktar, fiyat farkının kuru soğandan sonra elmada yüzde 488.4, kuru kayısıda yüzde 360, lahanada yüzde 339.6, patlıcanda yüzde 334.7, maydanozda yüzde 308’i bulduğunu belirtti.

Haberin Devamı

Bayraktar, “Üreticiden alınan fiyatın üstüne, kuru soğanda 7.5 kat, elmada 5.9 kat, kuru kayısıda 4.6 kat, lahanada 4.4 kat, patlıcanda 4.3 kat, maydanozda 4.1 kat zam konularak tüketiciye satılmaktadır. Bugün üreticide 15 kuruş olan kuru soğan, markette 1 lira 12 kuruştur. Üreticide 67 kuruştan satılan elma markette 3 lira 94 kuruşa, 6 lira 50 kuruş olan kuru kayısı markette 29 lira 90 kuruşa, 37 kuruş olan lahana 1 lira 61 kuruşa, 63 kuruş olan patlıcan 2 lira 72 kuruşa, tanesi 25 kuruş olan maydanoz markette 1 lira 2 kuruşa satılmaktadır” dedi.

Patates-domates yarışı

Bayraktar, “Mart ayından nisan ayına bir ay içinde markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 37.2 ile patateste görüldü. Patatesteki fiyat artışını yüzde 34.1 ile domates, yüzde 29 ile pırasa, yüzde 24.7 ile havuç, yüzde 18.0 ile limon, yüzde 16.1 ile kuru soğan, yüzde 14.8 ile ıspanak, yüzde 13.0 ile lahana, 6.9 ile kuru fasulye, 6.5 ile iç fındık, yüzde 5.9 ile nohut, yüzde 5.8 ile ayçiçeği yağı, yüzde 3.0 ile dana eti, 2.2 ile kuzu eti, yüzde 0.5 ile elma, yüzde 0.4 ile zeytinyağı takip etti” dedi.

Haberin Devamı

Tarla ürünü bekleniyor

Üretici fiyatlarında en fazla fiyat artışının patateste görüldüğünü, fiyat artışında patatesi, domates, limon, havuç, ıspanak, kuru kayısı, karnabaharın izlediğini vurgulayan Bayraktar, şu bilgileri verdi:

“Üreticilerde fiyatı artan ürünlere baktığımızda en fazla fiyat artışı patateste meydana geldi. Patateste ihracat iadesi piyasaları hareketlendirerek eldeki ürünün pazarlanmasına katkı sağladı. Yeni ürünün henüz çıkmamış olması da fiyatları artırdı. Domateste ise örtü altında ara dönem olmasına bağlı olarak hasat edilen ürün miktarındaki azalma fiyatlarda artışa yol açtı. Limon, havuç gibi ürünlerde arz depolardan sağlanmaktadır. Fiyat artışları mevsimsel özellik göstermektedir. Karnabahar gibi kışlık sebzelerde hasadın sonuna gelinmesi fiyatlarda artışa yol açmıştır.”

Tarla-market farkı gözleri yaşarttı
Sivri biber bollaştı...

Nisanda market fiyatlarında maydanoz, kuru kayısı, kuru üzüm, süt, mısırözü yağı, toz şeker ve tavuk eti fiyatında değişim görülmezken, fiyat düşüşünün yüzde 71.5 ile en fazla sivri biberde meydana geldiğini bildiren Bayraktar, şunları kaydetti:
“Mart ayı sonunda ortalama 9 lira 95 kuruşa kadar çıkan sivri biber fiyatları, hasat edilen üründeki artış nedeniyle, Nisan sonunda 2 lira 83 kuruşa kadar düştü. Sivri biberdeki fiyat düşüşünü yüzde 45.7 ile salatalık, yüzde 43.5 ile patlıcan, yüzde 30.9 ile kabak, yüzde 22.0 ile yeşil soğan, yüzde 9.0 ile marul, yüzde 7.9 ile yumurta, yüzde 4.3 ile karnabahar, yüzde 3.9 ile yeşil mercimek, yüzde 2.4 ile kırmızı mercimek, yüzde 1.4 ile pirinç, yüzde 0.6 ile Antep fıstığı, yüzde 0.1 ile kuru incir izledi.”

Haberin Devamı

Üretİcİde yok pahasına

Bayraktar, tarlada sivri biber, patlıcan, kabak, salatalık fiyatlarının düştüğünü, belirterek şunları söyledi:

“Bu ürünlerde hasat edilen ürün miktarının artması fiyatları düşürmüştür. Maydanoz ve yeşil soğanda da benzer bir durum söz konusu. Fiyat düşüşü yaşanan bir diğer ürün ise kuru soğandır. Halihazırda üreticinin elinde hemen hemen ürün kalmamıştır. Kalan ürünü ise meydana gelen kalite kayıpları nedeniyle, üretici yok pahasına elinden çıkarmaktadır.”