07.03.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan
Koronavirüs pandemisi, sezonlar için ‘erken rezervasyon’a büyük sıkıntı getirdi. Tedirginliği devam eden tüketici, pandemi koşullarını ve gidişatını öngörebildiği dönem için alıma geçiyor. Bu nedenle tur operatörleri/acenteler yeni sezon erken rezervasyon kampanyalarında özellikle ‘iade garantisi’ ve ‘son güne kadar ödeme’ seçeneğini öne çıkardı. Tur operatörleri bu sayede dönemin daha iyi geçtiğini anlatırken, aynı zamanda 2020’den ertelenen/iptal edilen tatillerin de bu sezon kullanılacağını ifade ediyor.
Yılın bir diğer göstergesi ise ‘güvenli turizm sertifikası’ oluyor. Halihazırda 30 oda ve üzeri tesisler için alımı zorunlu olan sertifikaya göre tatil alımı yapan pek çok turist var. Turistlerin bir kısmı, geniş alanları olan resort otelleri daha çok tercih ederken, diğer kısmı ise tercihlerini daha küçük ve butik otellerden yana kullanıyor. Mevcutta arama kriterlerinde öne çıkan bir diğer turizm çeşidi ise ‘mavi tur’ oluyor. Gelin bugün erken rezervasyon döneminin nabzını tutarken yerli turistin rotası ve tercihlerinin yönünü görelim...
Turizme bayram yaşatacak
Yerli turistin tatil hareketliliğinin mayıs ayı ortasına denk gelen Ramazan Bayramı ile başlaması öngörülüyor. Bu kapsamda erken rezervasyonlarda da öne çıkan ilk tarih ‘bayram’ olarak görülüyor. Etstur Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Suat Özbek, pandemi döneminde de tüketicilerle çok yakın bir iletişimi sürdürdüklerini belirtirken, bu geri dönüşlere bakarak, 2021 yaz sezonunun ‘son dakika’ planlamalarla geçeceğini gördüklerini söyledi. Bu nedenle havaların düzelmesiyle ve aşılama sürecinin aşama kaydetmesiyle nisan ayından itibaren bir talep artışı olacağını öngördüklerini anlatan Özbek, “Talep artışı nisan gibi hareketlenirken, şu ana kadar aldığımız taleplerden de gördüğümüz kadarıyla Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı dönemlerine yönelik yoğun ilgi olacaktır. Öyle ki mayıs ayı ortasına gelen Ramazan Bayramı, gördüğü talep ile tüm destinasyonlarda sezon açılışı gibi addedilebilirken, Kurban Bayramı ile 15 Temmuz’u birleştiren 10 günlük uzun tatil de yoğun talep görüyor” diye konuştu.
‘Talep memnun edici’
Suat Özbek, pandemiyle geçen 2020 sezonu ve yeni sezona ilişkin şu değerlendirmeleri yaptı:
“2020 yılında gerçekleştirdiğimiz erken rezervasyon kampanyası satışlarının ancak yüzde 40’ını gerçekleştirebildiğimiz görülüyor. Fakat diğer bir bakış açısı ile geçtiğimiz yıl pandemi başladıktan sonra karşılaştığımız iptaller neticesinde, elimizde kalan performansa bakarak bugün ulaştığımız sayıları karşılaştırdığımızdaysa, geçen yılın yüzde 123 üzerinde olduğumuzu gözlemliyoruz. Dolayısıyla şu ana kadar gerçekleşen performans, 2021 yaz sezonu arifesinde, bizi memnun eden bir talep olarak karşımıza çıkıyor. Aslında 2020 yılı tüm sektör için bir tecrübe yılı oldu. Otellerin operasyonları, misafirlerimizin tercihleri, bizlerin uygulamaları yaşadığımız tecrübeler neticesinde oluştu. Ayrıca Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın pandemi başlangıç sürecinde hayata geçirdiği Güvenli Turizm Sertifikası uygulamasının da getirdiği bir tecrübe ve güven mevcut. Güvenle seyahat etmek isteyen misafirlerimizin de en çok sorguladığı detay olarak karşımıza çıkan bu sertifikasyon sistemi, bizim 2021 yılına güvenle ve umutla bakmamızdaki en önemli etkenlerden biri.”
Tatilci nereye gidecek?
Etstur.com aramalarında çocuklu ailelerin, aquapark ve mini kulüp hizmetleri gelişmiş otelleri tercih ettiği görülürken, çiftler ise daha ağırlıklı olarak eğlence olanaklarını inceleyip satın alma gerçekleştiriyor. Bu süreçte tüketicilerin önceliğinin hijyen olduğunu belirten Suat Özbek, “Tahmin edilenin aksine pandemi döneminde, büyük tesislere olan rağbet arttı. Misafirler, tesis içerisinde diğer misafirlerden ayrışabilecekleri alanlara sahip, yüzölçümü geniş otellere yöneldiler. Bunun yanı sıra tüm destinasyonlarda butik oteller için de çok talep aldığımızı söyleyebilirim… Daha yoğunlukla ulaşılabilir fiyatlı Ege Bölgesi otellerinin, başta Bodrum, Kuşadası ve Marmaris olmak üzere yoğun talep aldığını söyleyebiliriz. Akdeniz Bölgesi ve kırılımına baktığımızda da Kemer ve Alanya destinasyonları da yine ulaşılabilir fiyat bazlı olarak yoğun ilgi görmekte” dedi.
‘Mayısta sezonu açarız’
Tüketicinin tatilini alırken kesintisiz iptal güvencesi ve ödemenin büyük kısmının tatile 72 saat kalana kadar yapılabilmesi imkanını öne çıkardıklarını hatırlatan Jolly Pazarlama Direktörü Yasemin Develioğlu, erken rezervasyon kampanyalarına taleplerin artarak devam ettiğini söyledi.
Develioğlu, kampanya kapsamında özellikle 30 oda ve üzerindeki tesislere zorunlu olan ‘Güvenli Turizm Sertifikası’nın tatil tercihlerinde en çok önem verilen kriter olduğunu hatırlattı. Rezervasyonların özellikle Ramazan Bayramı ile mayıs ayı için başladığını anlatan Yasemin Develioğlu, “Mayısta güzel bahar günleriyle sezonu açacağız gibi görünüyor. Rezervasyonların özellikle haziran ayının ikinci yarısından sonraki dönemler için yoğunlukta olduğunu söyleyebiliriz” dedi.
İzole tatil tercihi
Haziran ayı itibari ile özellikle sistemlerinde tüketicilerin ‘izole tatil’ tercihlerine yönelik ‘villa tipi konaklama’, ‘bungalov evlerde tatil’, ‘hijyen sertifikalı oteller’ vb. kategorilerdeki tesisleri ön plana çıkartarak ilerlediğini kaydeden Develioğlu, “Akdeniz Bölgesi tercihte öne çıkmakta, daha sonra Ege geliyor. Antalya’da Belek, Side Alanya, Ege’de Bodrum, Marmaris, Kuşadası ve Fethiye ve yakın bölge olarak Sapanca ve Abant bölgeleri misafirler tercihlerinin başında geliyor” diye konuştu.
‘Referans oldu’
Tatili erken satın alma eğilimindeki artışa dikkat çeken Setur Yurtiçi Operasyon Müdürü Serhat Günay, ödeme erteleme gibi esnek ödeme modellerinin tüketici tarafındaki ulaşılabilirliği de artırdığını kaydetti. Günay, “Bunlara ek olarak, 2020 yılının ilk 10 ayında ülkemizde yaklaşık 10 milyonun üzerinde yabancı turist ağırlandı ve güvenle ülkelerine dönmeleri sağlandı. Bu önemli bir referans. Normalleşme ile beraber Türkiye’ye olan talepte ciddi bir artış gerçekleşecektir. Bu sebeple yerli misafirlerimiz için son dakikaya kalmak hem istedikleri gibi bir otelde yer bulmalarını hem de uygun fiyata satın almalarını zorlaştırabilir. Bizim tavsiyemiz her zaman olduğu gibi erken rezervasyon avantajlarının kaçırılmaması yönünde” dedi.
‘Ciddi artış var’
Yılın ikinci çeyreğinin tatile olan ilgiyi artıracağını düşündüklerine belirten Serhat Günay, tüketicinin tatil ve seyahatleri için artık birinci önceliklerinin sağlık ve güven olduğunu söyledi. Günay, “Biz Setur olarak yeni dinamiklere hızlıca karşılık verdik ve güven ortamını sağlayabileceğimiz bir yapı kurduk. Önümüzdeki dönemde de teknolojik alt yapımızı kullanarak misafirlerimizin güven duydukları seyahati kolayca gerçekleştirebilecekleri alternatifler yaratmayı sürdürüyoruz. Bu alternatifler ile birlikte erken rezervasyon otelleri, güvenli turizm sertifikalı tesisler, butik oteller ve mavi yolculuk turlarına yönelik aramaları bu dönemde geçmişe oranla ciddi bir artış göstermiş durumda” diye konuştu. Günay, 2021 yazında Bodrum, Belek, Kemer, Marmaris, Side gibi ana destinasyonlara ek olarak, Selimiye, Bozburun, Datça, Cunda, Akyaka, Kaş, Kalkan gibi güzel butik otellerin olduğu destinasyonlarda güvenilir ve fiyat avantajlı tatil imkanı sunduklarını ifade etti.
Yarın: ŞEHİR OTELLERİ ZORLU BİR SINAV VERİYOR