20.07.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:
Şükrü Andaç
Geçen hafta Rusya merkezli ‘online arama motoru’ Yandex’in Yönetim Kurulu Başkanlığı (Türkiye) görevini üstlenen medya sektörünün deneyimli ismi Mehmet Ali Yalçındağ, iş dünyasında sürpriz olarak karşılanan bu atamayla ilgili olarak, “Benim için de sürpriz oldu” dedi. Yalçındağ, dün Yandex’in İstanbul, Levent’teki merkez ofisindeki buluşmamızda medya sektöründeki 22 yıllık deneyimini bundan böyle bu işe aktaracağını belirtiyor.
Hiç aklında yokken, 5 ay gibi kısa bir sürede görüşmelerin tamamlandığını, Yandex’in kurucusu ve Başkanı Arkady Volozh ile sıkı bir dostluk geliştirdiklerini belirten Yalçındağ, pozisyonun kendisine Moskova’da teklif edildiğini ifade ederek, şunları söylüyor: “İkimizin (kendisi ve Arkady) aradığını buluşturduk. Yandex, Rusya, Ukrayna, Kazakistan ve Beyaz Rusya’da büyük oyuncu. Kendisine yeni pazarlar arıyor. Bölgede Türkiye’yi seçtiler. Türk tüketicisinin teknolojiyle buluşmasında köprü rolü oynamak için teklifi kabul ettim.”
‘Online pazar ikiye katlanacak’
Türkiye’de bu yıl reklam pazarının 5 milyar doları yakalaması bekleniyor. Pastanın yüzde 55’ini televizyonlar alırken, yüzde 24’ünü basın, yüzde 8.5’ini internet alıyor. Bu rakamlara bakıldığında, internetin gelecek potansiyelini değerlendiren Yalçındağ, henüz işin çok başında olduklarını hatırlatarak “Online reklam pazarının önümüzdeki 5 yılda ikiye katlanacağını öngörüyoruz” diyor. 2000’de kurulan Yandex’in 2011 geliri 622 milyon dolar. Dünya genelinde 11 ofisi var, 3 bin 500 çalışanı bulunuyor. ABD’de Nasdaq borsasında halka açık olan Yandex’in piyasa değeri 5.9 milyar dolar.
‘Google’la rekabetimiz güzel olacak’
Bu işi kabul etmesinde kendisini en çok heyecanlandıran konunun Türkiye pazarının hâkimi olan rakibi Google’la rekabet etmek olduğunu ifade eden Mehmet Ali Yalçındağ, pazar paylarını önümüzdeki 3-5 yıl içinde yüzde 15-30 bandına çekmeyi planladıklarını, Türkiye’de güçlü ikinci olacaklarını kaydediyor. Yandex’in aslında zor olanı yaptığını ve Türkiye’ye yatırım kararı aldığını hatırlatan Yalçındağ, “Yandex şu anda Türkiye’de merak ediliyor. İyi bir alternatif oldu. İnternette, sosyal medyada beğeniliyor. Google’la rekabetimiz güzel olacak” diye konuşuyor.
Yandex’in avantajı ne?
* Yandex.Mail: Sınırsız kapasiteli e-posta kutusu ve 3GB’a kadar dosya ekleyebilme özelliği var.
* Yandex.Disk: 10 GB kapasiteli ücretsiz “bulut” veri depolama servisi sunuyor.
* Yandex.Harita: İstanbul ve Ankara’da ara sokak detayında güncel Trafik bilgisi ve İstanbul-Ankara-İzmir’de 360 derece panoramik görüntüler sunan Panorama özelliği var.
* Twitter’da Arama: twitter.yandex.com.tr adresi üzerinden Twitter’da yapılabilenden çok daha detaylı ve geçmişe dönük arama yapabilme özelliği bulunuyor.
‘Artık medyada yokum’
Medya sektörüne 22 yıl önce Milliyet’le adım attığını hatırlatan Mehmet Ali Yalçındağ, kısa süre önce Doğan grubundaki tüm icra görevlerini bıraktığını, bazı grup şirketlerinde ise yönetim kurulu üyeliklerinin sürdüğünü belirtiyor. Geleneksel medya sektöründe devam etmek istemediğinin altını çizen Yalçındağ, Yandex’in başarısı adına çalışma yürüteceğini anlatıyor.
Yalçındağ, Yandex olarak başta Doğan grubu olmak üzere tüm medya gruplarıyla işbirliğine gitmek istediklerinin bilgisini vererek, gelecekte bu tarafta ortaklığa giden işlerin olabileceğini kaydediyor.
‘Biz vergimizi burada öderiz’
Türkiye’de Yandex’in bir şirket kurarak 50 kişiyi aşkın bir ekiple iş yaptığını hatırlatan Mehmet Ali Yalçındağ, “Yandex Rusya merkezli ama Türkiye’de yerel bir arama motoru olarak çalışacak. Vergilerin ödeniyor olması benim için çok önemli. (Türkiye’de vergi vermediği gerekçesiyle Google’ın Maliye ile davası var) ” diyor.