16.11.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
AYLİN RANA AYDİN
AYLİN RANA AYDİN- Tüketici dernekleri, tüketicileri yıl sonuna kadar sadakat kartlarında biriken para puanları kullanmaları yönünde uyarıyor. Şirketlerin müşterilerine sunduğu sadakat kartlarındaki puanların bir kısmı 31 Aralık’ta geçerliliğini yitirecek. Tüketiciler para puanlarını kasım ayında düzenlenen alışveriş festivallerinde de kullanabilir.
Özellikle giyim, market, akaryakıt ve havayolu gibi sektörlerde faaliyet gösteren firmalar müşterilerine alışveriş esnasında para puan kazandırıyor. Bu puanları kazanan müşteriler sonraki alışverişlerinde söz konusu para puanları kullanabiliyor. Yıl sonuna sayılı günler kala para puanların kullanıması da önem taşıyor. Para puanların bir kısmı yıl sonunda sıfırlanırken, bir kısmı da geçerliliğini yitiriyor. Tüketici dernekleri bu para puanların ihtiyaç kapsamında ve zamana yayılarak kullanılmasını önerirken, son kullanma tarihi yaklaşırken firmalar da tüketicilere kısa mesaj veya e-posta yoluyla bilgilendirme yapıyor.
Tüketici dernekleri, şirketlerin ve bankaların verdiği kartlarda biriken para puanların tüketicilerin tarafından kullanım süresini kontrol etmesine dikkat çekiyor. Para puanların süreli olduğu takdirde müşterilere birkaç ay öncesinden bilgilendirme yapılması gerektiği belirtilirken, böylece tüketicilerin de söz konusu para puanları zamana yayarak ihtiyaçları doğrultusunda kullanabileceği ifade ediliyor. Aynı zamanda biriken para puanların tüketicilerin kazanılmış hakkı olduğu ve süreyle sınırlandırılmaması gerektiği de belirtiliyor.
‘Süre sınırı kalkmalı’
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, sadakat kart uygulamasının pek çok yerde çoğu firma tarafından uygulanan bir çalışma olduğunu belirterek, “Amaç burada müşteriyi sürekli olarak aynı firmadan alışverişe yönlendirmek. Tüketici açısından da kârlı bir durum. Sadakat kartlarda biriken para puanların belirli bir süreyle sınırlandırılması yıllardan beri var. Tüketiciler her yıl aralık ayında telaşa düşüyor ve sadakat kart sunan birçok firma çeşitli kampanya ve indirimleri tüketicilere bildirirken, para puanların son kullanımı konusunda bildirim yapmıyor. Yılbaşı geçince tüketici de sadakat kartındaki puanların silindiğini fark ediyor. Kullanılmayan puanlar bir araya geldiğinde de ciddi bir bedel oluşturuyor. Bu tüketicinin sadakatini de etkiliyor” dedi. Bu kapsamda sadakat kartlarda biriken para puanların tüketiciler tarafından bildirim beklenmeden kendi inisiyatifleriyle kullanmaları tavsiyesinde bulunan Deniz, “Firmalardan da bu para puanların harcanırken süre sınırı konulmaması konusunda çağrı yapıyoruz. Firmalar, tüketicilere yönelik para puanları kullanma süresi sınırlandırma uygulamasından vazgeçmeliler” ifadelerini kullandı.
‘Bilgilendirme şart’
Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, yaklaşık 1.5 ay sonra 2024 yılına geçileceğinden dolayı hem kredi kartlarında hem de markaların sadakat kartlarında biriken para puanların kullanılmasının tüketici açısından önemine değindi. Para puanların silinebilmesi için söz konusu markaların önceden tüketicilere bilgilendirme yapması gerektiğini söyleyen Ağaoğlu, “Makul bir süre tanınarak tüketicinin puanlarını kullanmadığı takdirde bu birikmiş puanların silineceğine dair ihbarda bulunulması gerekir. Böyle bir bildirim yoksa veya kampanyanın başında belli bir tarih belirtilerek sonlanacağı açıklanmamışsa para puanların tek taraflı olarak silinmesi hukuka aykırı olur. Tüketicinin temel haklarından biri de bilgilendirme hakkıdır. Tüketiciler, bilgilendirme yapılmadan silinen para puanların kendilerine geri ödenmesi için tüketici hakem heyetlerine ücretsiz olarak başvuru yapabilirler” diye konuştu.
Yanıltıcı indirime dikkat
Kasım indirimleri kapsamında birçok markanın indirim de yaptığını söyleyen Aydın Ağaoğlu, şunları söyledi:
“Bu dönemde yalancı indirimler öne çıkıyor. Bu nedenle tüketiciler indirim kampanyalarına katılmadan önce satın almayı düşündükleri ürünlerle ilgili mutlaka liste yapıp önceki fiyatlarını da araştırmalı. Örneğin, bir ürünün 30 gün geriye dönük fiyatına bakıldığında 500 lira ile 1000 liradan satılmışsa ve bu indirim döneminde 1000 lira yazılıp yüzde 50 indirimle 500 liradan satıldığı ilan ediliyorsa bu yalancı indirimdir çünkü geriye dönük 30 gün incelendiğinde uygulanmış en düşük fiyat zaten 500 lira olduğundan tüketici 500 lira üzerinden indirim hakkına sahiptir. Bu durumda da şikayette bulunabilir.”