29.07.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
18 ülkede faaliyet gösteren Avustralya merkezli fintek şirketi Zip, Türkiye pazarına Oyak ortaklığıyla adım attı. Yeni nesil ‘şimdi al sonra öde’ hizmeti sağlayan Zip, BDDK’nın tüketici finansman şirketi lisansıyla Türkiye’de faaliyetlerine başlayacak.
Yüzde 60’ı Zip’e, yüzde 40’ı Oyak grubuna ait olan Türkiye’deki şirketin Genel Müdürü Burak Elgin, “Zip ile birlikte Türkiye’ye yatırım, ekonomiye taze kan, alışverişe heyecan geliyor” dedi.
Avustralya’da 2013 yılında kurulan fintek şirketi Zip’in, dünya çapında 8 milyonu aşkın müşterisi, 55 bini aşkın üye işyeri bulunuyor. Küresel yıllık işlem hacmi artışı yüzde 300’e yaklaşan Zip, yeni nesil kartsız, faizsiz ve taksitli ödeme yöntemi ile dünyadaki gibi Türkiye’de de alışverişe, perakendeye ve ekonomiye yeni bir yön vermeyi hedefliyor. Elgin, “Zip ile gelen finansal özgürlük sayesinde tüketiciler, teknolojiden giyime, otomobilden akaryakıta, eğitimden tatile pek çok ürün ve hizmete çok daha kolay erişebilecek. Tüketiciler Zip sayesinde sadece çevrimiçi olarak değil mağazalar da dahil her yerde alışveriş yapabilecek” diye konuştu.
Kozmetikte taksit
35 kişilik ekiple yola koyulan ve yatırımla büyüyeceklerini belirten Elgin, yeni modeli şöyle anlattı: “Zip’i sadece tüketici kredisi veren bir banka gibi düşünün. Tüketiciye maliyeti daha düşük kredi kullandıracağız. Bu şekilde “satın alma gücü” yaratacağız. Bizim sağladığımız tüketici finansmanı, ‘şimdi al, sonra öde’ şeklinde yol alacak. Hemen her alanda, kozmetikte bile taksit yapabileceğiz. ‘Şimdi al, taksitle öde’ diyebileceğiz.”
Türkiye’de 19 farklı tüketici finansmanı şirketi olduğuna işaret eden Elgin, “Bu şirketlerin 17’sinin alanı otomotiv. Biz böyle bir ortamda kendimize yeni alan açacağız. Yeni nesil kartsız, faizsiz ve taksitli ödeme yöntemi ile dünyadaki gibi Türkiye’de de alışverişe ve perakendeye yeni bir yön vereceğiz” dedi.
İstihdamı artıracak
Elgin, “Türkiye’de tüm perakende pazarı 1.2 trilyon lira dolayında. 3 yılda 50 milyar liralık işlem hacmi yakalanabilir. Zip’in Türkiye’deki beklentisi, 1 yılda 1 milyon tüketiciyi kapsamak. 3 yılda tüketici sayısının 6 milyonu bulmasını bekliyoruz. Hazırlıklarımız önemli ölçüde tamamlandı. Gerçek fintek yapısı kurduk. Eylülde faaliyete geçmiş oluruz. Çoğu IT alanında uzman olmak üzere çalışan sayımız önümüzdeki yıl 70 kişiye çıkar” dedi.
Gençler yoğun ilgi gösteriyor
Pandeminin ardından e-ticaretteki patlama ile birlikte yeni nesil fintek çözümlerinden ‘şimdi al sonra öde’ (BNPL) kısa vadeli bir tüketici finansman alternatifi olarak ana akım haline geldi.
Y kuşağı ve Z kuşağı başta olmak üzere Avrupa, Amerika ve Asya’daki tüketiciler bu modele büyük ilgi gösteriyor.
Precedence Research’e göre, global çapta ‘şimdi al sonra öde’ pazar büyüklüğü 2021’de 125 milyar dolara ulaştı. Pazarın yıllık ortalama yüzde 44 büyüyerek 2030 yılına kadar 3.3 trilyon dolarlık bir büyüklüğe ulaşacağı öngörülüyor.