23.04.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Aylin Rana Aydin - Kovid-19 salgınıyla birlikte alınan önlemler kapsamında şirketlerin tercih ettiği uzaktan çalışma modeli, bazı firmalar tarafından kalıcı hale geliyor. Uzaktan çalışma modeliyle birlikte online ofis malzemesi satışı yapan platformlardan da bireysel satın alımlarda artış yaşanıyor. Ofislerin eve geçmesiyle birlikte kurumsal alımlarda düşüş yaşanırken, ofis malzemesi satışı yapan platformlar bu açığı yeni ürünleri satışa açarak bireysel alıcılara ulaşıp kapatmaya çalışıyor.
Yüzde 50 artış
Ofix.com Kurucu Ortağı Alptekin Yıldız, Mart 2020’de önceki aya göre ofis kırtasiye malzemeleri satışı yüzde 22 azalırken, temizlik ve hijyen grubu ürünlerin satışlarında yüzde 49 artış yaşandığını belirtti. Evlere alınan çalışma koltuklarının satış oranının yaklaşık yüzde 50 arttığına değinen Yıldız, “Bu dönemde evler hem okul, hem de ofis olurken, ofis malzemelerinde ciddi bir düşüş yaşamadık. Özellikle yazıcı, kartuş, tekerlekli ofis sandalyesi, ergonomi ürünleri gibi ürünlerde de bir artış var. Evine dosya kâğıdı, tel zımba sipariş edenlerin sayısı artmaya devam ediyor” dedi.
‘Fırsata dönüşür’
Yıldız, salgınla birlikte bireysel kanalda satışın iki kat arttığını söyledi. Özellikle ofislerin evlere geçmesiyle birlikte kurumsal alımların düşüşünü, evlere yönelen bireysel kullanıcılara ulaşarak açığı kapatmaya çalıştıklarını kaydeden Yıldız, şöyle konuştu:
“Salgın döneminde krizler çoğu zaman birçok şirket için fırsata dönüşebilir. Kurumsal firmalara hizmet verirken bireysele de yönelerek evleri hedeflemek doğru bir strateji oldu. Bireysel müşterilere yeni ürünleri satışa açarak açığı kapatmaya çalıştık.”
‘Okul kırtasiyesi yüzde 50 küçüldü’
Tüm Kırtasiyeciler Derneği (TÜKİD) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Helvacıoğlu, “Sektörümüz okul kırtasiyesinde yüzde 50 küçüldü” dedi. Helvacıoğlu, “Sektörümüz bu süreçten, devletimizin perakende mağazalarına sağladığı desteklerle ve ürün gruplarındaki çeşitlilik sayesinde çıkmaya çalıştı. Sektörümüz, eve servis, online sipariş gibi alternatif yöntemler geliştirdi” diye konuştu.
Sektörün önünün açılması için yüzde 8 olan KDV oranının yüzde 1’e düşürülmesini istediklerini belirten Helvacıoğlu, “KDV oranının düşürülmesine yönelik çeşitli girişimlerde bulunduk” dedi.
‘Bireysel alım arttı’
Avansas Genel Müdürü Sedat Anak ise salgınla birlikte alışveriş alışkanlıklarının değiştiğini söyledi. Sektörde uzun yıllarda yaşanacak ivmenin salgın nedeniyle bir yılda yakalandığını belirten Anak, “Evden çalışma oranının artması ve tüketicilerin tüm ihtiyaçlarını evlerine sipariş etmek istemesi nedeniyle satış oranlarında net bir artış gözlemlendi” diye konuştu. Anak, evden çalışma sürecinin kısa vadeli olmayacağı düşüncesiyle tüketicilerin çalışma konforunu artıracak ergonomik ofis malzemeleri ve kırtasiye ürünlerine yöneldiğini belirtti.
Anak, uzaktan çalışma modeliyle birlikte kurumsal satın alımlarda değişiklikler yaşandığını ve bireysel satın alımların arttığını dile getirdi.