EkonomiKruvaziyer çıkarması

Kruvaziyer çıkarması

08.05.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Kruvaziyer turizmi pandemiden en çok etkilenen alan oldu. İki yılın ardından hızlı bir dönüşe hazırlanan cruise gemileri için Türkiye limanları önemli bir rota oluyor. Galataport’un da bu dönüşte etkisinin büyük olduğu belirtiliyor.

Kruvaziyer çıkarması

Duygu Erdoğan - Etrafını çevreleyen denizlerle kruvaziyer turizminde çok büyük bir potansiyel barındıran Türkiye, dünyadaki bu pastadan henüz payına düşeni alabilmiş değil. 2022 yılında özellikle Galataport’un desteğiyle cruise rotasında Türkiye’nin yeni atağı da başladı. Üstelik bu sayede sadece transit geçiş rotası olarak değil, konaklamalı gemiler de limanlara daha sık uğrayacak.

Haberin Devamı

Pandemi dönemi genel olarak kruvaziyer turizminde ilk anda tamamen bir kapanma getirse de hemen ardından lüks gemiler hızlı toparlandı. 2022 ve 2023 sezonlarının iyi doluluk seviyeleriyle geçilmesi bekleniyor. 2022’de Türkiye’ye cruise gemileri ile 1.5 milyon turistin gelmesi öngörülüyor.

‘Ana çıkış noktalarımızdan’

Celestyal Cruises Türkiye Direktörü & Karavan Turizm Cruise Direktörü Özgü Alnıtemiz, ‘Kruvaziyerde yeniden yüzümüz gülüyor’ derken pandemi öncesi Türkiye limanlarına en çok giriş yapan cruise firması olduklarını hatırlattı. Alnıtemiz, “Şimdi yine o günlere dönüyoruz. İlk gemilerimiz 2 yıl aradan sonra Kuşadası’na yeniden gelmeye başladı. 2022’de de iddiamız yine Türkiye limanlarına en çok giriş çıkış yapan cruise firmalarından biri olmak. Biz Ege ve Doğu Akdeniz programı yapıyoruz. Turlarımızın ana çıkış limanlarından biri Türkiye. Türklerin de en çok tercih ettiği destinasyonlardan biri olan Yunan Adaları’na turlar yapıyoruz. Kuşadası ve İstanbul çıkışlı turlarımızın rotasında Santorini, Mikonos, Girit, Rodos gibi yıldız adaların yanı sıra Milos, Patmos gibi daha az keşfedilmiş daha bakir limanlar var. 100’e yakın sefer yapmayı hedefliyoruz bu sezon. 2022 yılında sektör olarak Türkiye’ye toplam 900 kruvaziyer gemisi ile 1.5 milyon yolcunun gelmesini bekliyoruz” diye konuştu.

Haberin Devamı

Ekimde İstanbul’da

Celestyal Cruises turlarında Atina’dan kalkan gemilerinin Kuşadası’na uğrak yaptığını belirten Alnıtemiz, “Yabancı cruise misafirleri için Kuşadası, Efes önemli bir destinasyon. Ege Denizi turlarının vazgeçilmez bir ayağı Kuşadası. Burada yabancı misafirler Efes’i gezerken, Türk yolcularımız da Kuşadası’ndan gemiye biniyor. Ekim ayından itibaren gemimiz İstanbul’a geliyor olacak. Galataport limanına geleceğiz. Amerika ve Avrupa’dan gelen yolcular, İstanbul’u gezerken burada Türk yolcularımız gemiye biniş yaparak Eclectic Aegean turumuza katılabilecek. Bu programın rotasında Türk misafirlerimizin ilgisini çekecek Selanik ve Kavala limanları ile Volos, Santorini ve Atina var” dedi.

Haberin Devamı

Kruvaziyer çıkarması

Yeniden Türk limanlarında

MSC Cruises, Türk limanlarına 7 yıl aradan sonra yeniden kavuşmanın heyecanını yaşadığını bildirdi. MSC Cruises Türkiye Müdürü Burak Çalışkan, “Filomuzdaki 19 gemiden MSC Lirica ile Kuşadası hareketli 29 sefer ve MSC Fantasia gemimizle İstanbul hareketli, İzmir uğraklı 3 sefer planlandı. Türkiye’ye getirmeyi hedeflediğimiz yolcu sayısı 72 bin 500 kişi” dedi. Çalışkan, “Gemilerin gelip gelmeyeceğine dair soru işaretleri varken, bu karamsar tablo yerini daha büyük umutlara bıraktı. Bu ilgiden güç alıp MSC Cruises olarak bu programı önümüzdeki sene de devam ettirme kararı aldık, üstelik daha büyük bir gemimiz MSC Musica ile. 2022 yılında en yakın hedefimiz Türkiye’deki kruvaziyer yolcusu sayısını artırmak, bunun sonucu olarak ise Türkiye’ye gelecek gemi sayı ve kapasitelerini artırma hedefindeyiz” diye konuştu.

‘Cazibeli halde bulunuyor’

Burak Çalışkan, Nisan 2022 -Ekim 2022 sezonu boyunca MSC Lirica gemilerinin Kuşadası’ndan her salı günü hareketle Türk misafirlerine İsrail’de Haifa ve Kudüs; Yunanistan’da Rodos, Santorini adaları ve Pire limanıyla birlikte Atina keşfinden sonra Kuşadası’na geri dönüş sunacağını anlattı. Çalışkan, “Galataport, Alsancak ve Egeport, yolcular açısından Türkiye’yi cazibeli hale getiriyor” dedi.

Haberin Devamı

İstanbul’u seçti

Costa Cruises’un 5 bin 260 yolcu kapasiteli Costa Venezia gemisi, 27 Nisan’da İstanbul’a geldi. ‘Tarihte Türkiye limanlarına yanaşan en büyük gemi olma unvanını taşıdığı’ belirtilen Costa Venezia, Galataport Limanı’na demirledi. Costa Venezia 2023 Nisan’a kadar aralıksız düzenleyeceği seferleriyle İstanbul’u ana port olarak kullanan ilk büyük yolcu gemisi olacak. Mayıstan itibaren her pazar günü demir attığı Galataport’ta, dünyanın dört bir yanından gelen 5 bin yolcuyu ağırlamak için hazır bekleyecek. Costa Cruises Türkiye Direktörü Ercan Abitağaoğlu, “Türkiye bir kez daha ne kadar cazip bir destinasyon olduğunu kanıtladı. 2022’de 2 milyon kruvaziyer turistini ağırlamayı hedefliyoruz” dedi.

‘Homeport’ oldu

Haberin Devamı

Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erdemir, Türkiye’nin mevcut potansiyelini kruvaziyer turizminde henüz yeteri kadar değerlendiremediğine dikkat çekerken, “Kruvaziyer turizmi deniz yoluyla yapılan bir turizm çeşididir. Türkiye toplamda 53-55 milyon turist çeken ülkedir. Dünyada 6’ncı, Avrupa’da 3’üncüyüz ama Türkiye potansiyelini maalesef hala değerlendiremeyen bir ülke. Tarihsel zenginliğimiz, denizlerimiz ve kentlerimize baktığımızda kara yolu ile gelen turistler veya diğer yolla gelen turistler dışında en büyük potansiyel deniz yoluyla gelen turistlerdir ve yüksek gelir grubudur. Bu açıdan ülke olarak kruvaziyere yani denizyoluyla gelen turizme çok önem vermek gerekir” dedi.

Hedeflerin üzerine çıkacak

Türkiye’de 25’e yakın kruvaziyer liman bulunduğunu, en önemlilerinin İstanbul, Kuşadası, İzmir ve Antalya olduğunu belirten Erdemir, “Kuşadası’nın payı yüzde 80-85. 2022’de Kuşadası’na 500 üzerinde gemi ile 800 bin yolcu bekleniyor. Galataport’a, 250 gemi ile 500 bin yolcu, Bodrum’a 100’ün üzerinde seferle 150 bin yolcu beklenmekte. Kruvaziyerde 2016’ya kadar popüler destinasyon olan İzmir Alsancak TCDD limanı da 2022’de 49 gemiyi ağırlayacak. Çeşme’ye 39 gemi rezervasyonu yapıldı. İlerleyen yıllarda olağanüstü bir durum  olmazsa Türkiye kruvaziyerde hedeflerini aşacaktır. Kruvaziyer limanları 2 sınıfa ayrılmakta. Biri homeport/turn-around liman dedikleri kruvaziyerin başladığı ve bittiği liman, diğeri ise transit (uğrak) liman. Homeport, ana bir işleve sahip. Örneğin, İstanbul bu özelliklere sahip bir şehir ve Galataport ‘homeport’ olma yolunda emin adımlarla ilerliyor” diye konuştu.

BİTTİ