22.10.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
Hanife Baş - İstenmeyen numaralardan aramalar nedeniyle tüketicilerin mağduriyeti yeniden gündeme geldi. İnternet kullanıcılarını farklı numaralardan arayarak sözleşmelerinin ve taahhüt sürelerinin bittiğini söyleyen dolandırıcılar pek çok insanı mağdur ediyor. Daha önceden de var olan bu sorun bir dönem sektördeki işletmecilerin önlemleriyle sona erdirilmişti. Ancak son bir yılda bu aramalar tekrar tüketicileri rahatsız etmeye başladı.
İnternet satıyorlar
Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği (TELKODER) Başkanı Halil Nadir Teberci, sektörde sabit ve 0850’li hatlardan gelen istenmeyen aramaların tekrar gündeme geldiğini belirterek, “Daha önce işletmeciler, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) bir araya gelerek sorunu büyük oranda çözmüştü. Ancak son dönemde bu sorun tekrar yaşanmaya başladı. Hepimizi telefondan arayarak internet satmaya çalışıyorlar. Aramalar yeniden hortladı” dedi.
Sorunun temel olarak işletmecilerin kendi adına satış yapan alt bayilere ve çağrı merkezlerine işi devretmesinden kaynaklandığın dile getiren Teberci, “Kişisel verileri koruma kanunu da çiğneniyor. Sektöre yeni lisans alan işletmeciler de girdi. Onlar da bunu çok kullanıyor. Bir araya gelinerek bu sorun çözülmeli. Bu tip aramaları engellememiz lazım. Dolandırıcılığa meydan vermeyelim” diye konuştu.
Teberci, 0850’li hatların da günah keçisi haline geldiğine işaret ederek, “Son kullanıcı 0850’li hatlardan aranmak istemiyor. Oysa firmalar bu hatları normal müşteri ilişkilerinde de kullanıyor. Önemli aramalara karşı da insanlar bunları engelleyemiyor. Operatörler bu tür aramalar olduğunda gelen şikayetlere anında müdahale ederek çözüm bulabilir” dedi.
Çığ gibi arttı
Tüketiciler Birliği Federasyonu (TBF) Başkanı Mehmet Bülent Deniz, internet satan alt bayilerin istenmeyen aramalarının çığ gibi büyüdüğünü vurgulayarak, şunları söyledi: “İşletmeciler birbirlerinin müşterilerini çalmak için yan şirketler kuruyorlar. ‘Paketiniz bitiyor, taahhüttünüz bitti, yenileyelim, daha hızlı tarifeye geçirelim’ tarzında tekliflerle insanları mağdur ediyorlar. Vatandaş şikayetçi, dolandırılıyor. Biz bu tarz firmalara hemen ceza kesiyoruz ama bir firmayı kapatıp diğerini açıyorlar. Bunu GSM operatörlerinin yan bayileri yapıyor. Operatörler bunu engellemeli. Vatandaşın yapması gereken abonesi oldukları operatörün resmi çağrı merkezi numarasını öğrenip oradan işlemlerini yapması. Kampanya yenilemek, farklı tarifeye geçmek istiyorlarsa oralardan yapsınlar. Başka telefonları dikkate almasınlar.”
Peki nasıl engellersiniz?
Tüketiciler istenmeyen aramalara karşı şunları yapabilir:
Abonesi olduğunuz operatörün resmi çağrı merkezini öğrenip işleminizi oradan yapın.
Size sunulan cazip tekliflere kanmayın.
Sizi arayan telefon satış yapmaya çalışıyorsa engelleyin.
Ticaret Bakanlığı’nın İleti Yönetim Sistemi’ni (İYS) istenmeyen aramaların engellenmesi için kullanabilirsiniz.