Ekonomiİkinci el oto piyasasında dikkat çeken rakam! Düşüşün nedeni belli oldu

İkinci el oto piyasasında dikkat çeken rakam! Düşüşün nedeni belli oldu

23.07.2024 - 07:54 | Son Güncellenme:

İkinci el araç pazarında satış rakamları dikkat çekici boyutlara ulaştı. Haziran ayında ikinci el araç pazarı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 25 daralarak 485 bin adette kaldı. Bu son 5 yılın en düşük satış rakamı olarak kayda geçti.

İkinci el oto piyasasında dikkat çeken rakam Düşüşün nedeni belli oldu

Milliyet.com.tr/ÖZEL Peki satış rakamlarında görülen sert daralmanın en büyük nedenleri ne? Şu anda aracını elden çıkarmak isteyen fiyat kırıyor mu? En çok hangi araçlar hızlı satılıyor?

Haberin Devamı

‘TALEP SIFIRA KAYDI’

Konuyla ilgili tüm merak edilenleri İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, milliyet.com.tr’ye değerlendirdi. Ertemel konuşmasında şu ifadeleri kullandı: “İkinci el otomobil piyasasında yaklaşık bir yıldır süregelen ciddi bir daralma söz konusu. Bu daralmanın en büyük etkenlerinin başında krediye erişimde yaşanan zorluklar ve yüksek faiz oranları geliyor.

Öte yandan diğer önemli unsurlardan bir tanesi ise var olan mevcut talebin neredeyse tamamının sıfır otomobilde olması. Son aylarda yürütülen kampanyalar ve düşük fiyat görüşü kullanıcı tercihini bu alana çektiğinden, ikinci el piyasasında yaşanan daralma etkisini göstermeye devam ediyor.

Haberin Devamı

Otomotiv piyasasının sıfır ve ikinci el kanadı farklı dinamiklere sahip olsa da birbirine bağlı ve otomotiv ticaret zincirinin diğer halkalarını da etkileyen iki önemli alan. Dolayısıyla mevcut talebin sadece bir alanda yoğunlaşması gerek ticaretin seyri gerekse iç dinamikler açısından uzun vadede negatif sonuçlar doğurabileceği kanaatindeyiz. Yapılan indirimler her daim arzu ettiğimiz sonuçlar olsa da anlık yapılan %10-15 oranında indirimler sektörün diğer paydaşlarının finansal planlamalarını negatif etkilediği gibi, bu otomobilleri önceden alan kullanıcıları da benzer şekilde etkileyebilmektedir. Bu noktada bilgiye erişimin oldukça kıymetli olduğu görüşündeyiz. Planlı ve öngörülebilir fiyat stratejileri, sektörün bir bütün olarak daha sağlıklı yoluna devam etmesi için faydalı olacaktır.

SIFIRDA KAMPANYALAR NE DURUMDA?

Sürdürülen kampanyalar ve oluşan uygun fiyat görüşü neticesinde kullanıcı tercihinin büyük çoğunluğu sıfır otomobilden yana. GSR yönetmeliğine uymayan araç stoklarının eritilmesi maksadıyla kampanyaların dozajı son aylarda artırılmış durumda. Bu araçlara dair stokların erimesiyle birlikte, kampanyalar yıl sonuna kadar devam etse dahi birkaç aylık süre zarfında dozajı bir miktar daha azalacaktır. Öte yandan GSR yönetmeliğinin yaratacağı ek maliyetler sebebiyle 2025 yılı ilk çeyreğinde sıfır otomobil fiyatlarında bir miktar artış görebiliriz.

Haberin Devamı

ARACINI ELDEN ÇIKARMAK İSTEYEN FİYAT KIRIYOR MU?

Sıfır otomobil piyasasına karşılık İkinci el otomobil fiyatlarını belirleyen farklı dinamikler söz konusu. Bu alanda sıfır otomobilde olduğu oranlarda karlılık söz konusu olmadığından, indirim olanağı mümkün olmayabiliyor. Gerek maliyetler gerekse sıfır otomobilde daha fazla düşüş olmayacağı beklentisinden dolayı, ikinci el otomobilde daha fazla düşüş öngörmüyoruz. Bunun tam aksine GSR kaynaklı maliyet artışlarının fiyatlara yansıması ile beraber ikinci el otomobil fiyatlarında da bir miktar artışlar görülebilir.

BU OTOMOBİLLER HIZLI SATILIYOR!

İkinci el piyasasında sıfır/ikinci el fiyat makası gözetilen 3 yaşa kadar otomobillerin hızlı satıldığını görüyoruz. Bunun öncelikli sebebi tüketici tercihinin genç model yılına sahip yeni jenerasyon otomobillerden yana olması. Diğer yandan her yaş ve fiyat aralığında otomobil fiyat makası gözetildiği taktirde alıcı bulabiliyor.

Haberin Devamı

SIFIRDA KAMPANYA SONLANIRSA İKİNCİ EL CANLANIR MI?

GSR kaynaklı sunulan kampanyaların araç stoklarının erimesi ile birkaç ay içinde sonlanacağı kanaatindeyiz. Sonraki süreçte her yıl düzenlenen yıl sonu kampanyaları tüketicilere sunulacaktır. Bu süreçte dövizde değişim olduğu takdirde dövize bağlı ya da GSR kaynaklı fiyat artışları görülebilir.

Bu noktada artan fiyatlar sebebiyle tüketici yönelimi ikinci el otomobile kayacaktır. GSR yönetmeliği etkisi olmasaydı beklenti yaz aylarında talebin ikinci el otomobile kayması yönündeydi. Mayıs ayında düşen sıfır otomobil satış adetleri ve ikinci el ortalama satış hızının artması bu öngörümüzün ilk sinyalleri olarak verilere yansıyordu. GSR’nin bu süreci bir süre ötelediğini ve sıfır otomobil satış adetlerine can suyu olduğunu söyleyebiliriz. Bu sebeple ikinci el otomobilde beklenen talep artışının yılın son çeyreğinde gerçekleşebileceğini söylemek yanlış olmaz.”

Yazarlar