Ekonomi‘Fiyatlar artacak’ beklentisi kırılmalı

‘Fiyatlar artacak’ beklentisi kırılmalı

29.12.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:

Türkiye’nin önde gelen 508 markasını çatısı altında buluşturan ve her ay yaptığı anketlerle organize perakendenin nabzını tutan Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) Başkanı Sinan Öncel, “Bizim öncelikle piyasadaki ‘fiyatlar daha da artacak’ beklentisini kırmamız gerekiyor. Beklentinin kırılmasında ekonomi yönetimine önemli görevler düşüyor” dedi. Öncel, bu kanıya varmasında, hem yerli tüketicinin, hem de turistlerin alışverişlerini kısmasının belirleyici olduğunu ifade ederken şunları söyledi:

‘Fiyatlar artacak’ beklentisi kırılmalı

“Yerli müşterinin alım gücündeki daralmanın sonuçlarını eylül ve ekim aylarında büyük ölçüde hissettik. Kasımda ise indirim kampanyaları sayesinde hem adet satışında hem de cirolarda ciddi bir artış yakaladık. 2023’ün geneli için adet satışlarında ortalama yüzde 10, ciroda yüzde 100 artış olduğunu söyleyebiliriz. Organize perakendenin cirosunda turiste satış önemli bir yer tutuyor Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 2022’de toplam kartlı harcamaların yaklaşık yüzde 10’unu yabancıya satışlar oluşturuyordu. Bu yıl Ocak-Ekim döneminde oran yüzde 7’de kaldı. Bu da bize Türkiye’de fiyatların yerli müşteriler bir yana artık yabancılar için de cazip olmaktan çıktığını gösteriyor.”

Haberin Devamı

Kiraları düşürecek formül

Organize perakende sektörü için kiranın en önemli maliyet kalemini oluşturduğunu belirten Sinan Öncel şöyle konuştu:

“10. uzama yılını dolduran kontratlarda 6-7 kata varan kira artışı talepleriyle karşı karşıya kalıyoruz. Oysa enflasyonla topyekûn mücadele için öncelikle kira dahil tüm maliyetlerdeki artışı dizginlemeliyiz. Bu konudaki önerimi bir kez daha hatırlatmak istiyorum: Tıpkı konutlarda olduğu gibi işyeri kiralarının artış oranına bir üst sınır getirilebilir. Bu oran yıllık enflasyonun yüzde 50-60’ı kadar olabilir. Mülk sahibinin kaybı da gelir ve kurumlar vergisi indirimleriyle telafi edilebilir. Biz çözüm konusunda umutluyuz. Aksi takdirde yılbaşından sonra fahiş kira artışı talep edilen verimsiz mağazaların kapatılması gibi bir durumla karşı karşıya kalabiliriz. Kapanan her mağaza aynı zamanda istihdam kaybı anlamına geleceği için böyle bir seçeneği düşünmek bile istemiyoruz.”

Haberin Devamı

Yasal düzenlemeye rağmen pek çok AVM’de ortak alan ve enerji giderleri konusunda şeffaf olmayan uygulamaların hâlâ devam ettiğini bildiren Öncel, “AVM yönetimlerinden sağlıklı genel gider dökümü alamayan üyelerimizden her ay çok sayıda şikâyet geliyor” dedi.

Yazarlar