21.12.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Hanife Baş - Türkiye’de bu yıl e-ihracat rekoru kırılacak. 2021, e-ihracat yılı olurken hem ciro hem de adet bazında yüzde 50’lik büyüme gerçekleşti. Ülkemizde e-ticaret sektörünün yıl sonu büyüklüğü 400 milyar TL, e-ihracat rakamının da 2 milyar 500 milyon dolar olacağını tahmin ediliyor. Yurtdışına satış yapan mikro ihracatçıya 2021 yılı başında başlayan yüzde 50 vergi muafiyetinin de etkili olduğu belirtiliyor.
Büyüme sürüyor
TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi Cenk Çiğdemli, Türk firmalarda e-ihracatla ilgili bilinç oluştuğunu belirterek, “Dünyada e-ticaret hacmi büyüdükçe e-ihracat hacmi de büyüyor. Büyümede kur farklarının da etkisi var. Ödeme sistemleri çeşitlendi, kargo operasyonları büyüdü. Konteyner sorununa karşın kargo firmaları yeni yollarla sorunları aşmayı başardı. Yolcu uçaklarıyla gönderim yapmaya başlayan firmalar oldu” dedi.
E-ihracatta KOBİ ve küçük ölçekli işletmelerin payının yüzde 35 seviyesinde olduğunu da dile getiren Çiğdemli, “2022’de bu oranın yukarı doğru bir grafik çizeceğini öngörüyoruz. Gelecek yıl e-ihracatın hacmi daha da artacak. E-ihracat için her ürün kategorisinde ve her ülkede fırsat var. Ortadoğu, Avrupa ve ABD başta yer alıyor. Çin de bu anlamda Türkiye için çok önemli bir pazar haline gelmeye başladı” dedi.
Yurtdışına en çok ne satılıyor?
Cenk Çiğdemli, yurtdışına en çok satılan ürünleri “Tesettür giyim, giyim, moda ürünleri, el işçiliği ürünleri, çanta, ayakkabı, oyuncak, av-kamp malzemeleri ve kısmi olarak da gıda ürünleri” şeklinde sıraladı. Özellikle Ortadoğu ülkelerine gıda e-ihracatı yapıldığını aktaran Cenk Çiğdemli, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu yılın yıldızı ise kitap oldu. En çok Türkçe kitap satıldı. Biz 12 bine yakın e-ticaret sitesine altyapı sağlıyoruz. Bunların içinde 2021’de yurtdışına en çok satış gerçekleştiren firma bir kitapçı. Avrupa’da yaşayan Türklere Türkçe kitap satıyor.”
Türkiye’nin potansiyeli yüksek
2019 verilerine göre, Türkiye’de e-ticaret yapan kayıtlı 68 bin 457 Kobi var. Ancak e-ihracat yapan firma sayısı çok kısıtlı.
Türkiye, 2020-2024 yılları arasında e-ticaretin en fazla büyüme göstereceği ülkeler listesinde Arjantin, Endonezya ve Hindistan’ın önünde yer alıyor. Mikro ihracatçıya yüzde 50’lik vergi indirimi de sektörü büyütüyor.
Pandemiyle ivme kazandı
Dijital lojistik hizmetleri firması Navlungo kurucu ortağı İsa Korkmaz, pandemiyle ivme kazanan e-ihracatın özellikle kasım ayı ve yıl sonu kampanyalarıyla 2 milyar 500 milyon dolarlık hacme ulaşmasının beklendiğini aktararak, “Perakende ihracatı en yoğun kasım ayında arttı. İvme kazanan e-ihracat lojistik sektörüne ciddi katkı sağladı. Kampanya dönemlerinde online ve fiziksel satışların yüzde yüz arttığını söyleyebiliriz. Bu artışın da etkisiyle e-ticaret sektörünün yıl sonunda işlem hacminin 400 milyar TL’yi geçeceğini öngörüyoruz. Pazaryerleri aracılığıyla ürünlerini yurt dışına satan girişimcilerin özellikle kampanya döneminde satış oranları yüzde 80 arttı ve bunun lojistik sektörüne olan etkisi yüzde 120 olarak gerçekleşti” açıklamasını yaptı.
Korkmaz, “Türkiye’de üretim yapan firma sayısı oldukça fazla olmasına karşın, ürünlerini e-ihracat yoluyla global pazarlara ulaştıran firma sayısı az. Bu durum firmaların geleneksel yapıları ve operasyonel süreçlerinden kaynaklanıyor. Bunların en başında da lojistik süreçlerde yaşanan sorunlar ve yüksek kargo maliyetleri geliyor. Özellikle Anadolu’daki Kobiler e-ihracata adapte olmakta zorlanıyor. Kobilerin global pazarlara açılabilmesi için yatırımlarımızı sürdürüyoruz” dedi.