EkonomiDenizciliğin rotasında kadın gücü

Denizciliğin rotasında kadın gücü

24.05.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:

Uluslararası ticaretin yüzde 90’ını üstlenen denizcilik sektörünün çalışmalarına yön veren BIMCO’nun (Baltık ve Uluslararası Denizcilik Konseyi) Başkanı Şadan Kaptanoğlu, 20 Mayıs’ta gerçekleşen genel kurulda görevini yine bir kadın meslektaşına, Sabrina Chao’ya devretti. Geçmiş Dönem Başkanı olarak dünya denizciliğine bilgi birikimi ve deneyimi ile katkı vermeyi sürdürecek olan Kaptanoğlu, ilk Türk ve ilk kadın başkan olarak üstlendiği görevin dönüm noktalarını anlattı.

Denizciliğin rotasında kadın gücü

 

Şadan Kaptanoğlu, 2011’de BIMCO’da Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu Üyeliği ile göreve başladı. 2013’te İcra Kurulu Başkan Yardımcılığı’nı üstlenen Kaptanoğlu, 2017 yılında BIMCO Gelecek Dönem Başkanlığı’na ve 2019 yılında BIMCO Başkanlığı’na seçildi. Haziran 2021 tarihinden itibaren de iki yıl boyunca BIMCO Geçmiş Dönem Başkanlığı görevini sürdürecek olan Kaptanoğlu, Türkiye’de ise İMEAK Deniz Ticaret Odası Başkan Yardımcılığı’nın yanı sıra Piri Reis Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyeliği’ni sürdürüyor. 2016 yılında DenizTemiz Derneği/TURMEPA’nın Yönetim Kurulu Başkanlığı’na seçilen Şadan Kaptanoğlu, aynı zamanda TURMEPA’nın da üyesi olduğu uluslararası deniz ve çevre koruma örgütü INTERMEPA’nın Başkan Yardımcısı ve Uluslararası WISTA Türkiye Büyükelçisi görevlerini yürütüyor.

Haberin Devamı

Denizciliğin rotasında kadın gücü

“Gurur duyuyorum”

Bir Türk iş kadını olarak dünyaya yön veren bir sektörün küresel ölçekte en üst kuruluşu BIMCO’nun dümeninde olmaktan Türkiye adına gurur duyduğunu dile getiren Kaptanoğlu, “Ülkem adına bu bayrağı büyük bir özveriyle taşıdım. Salgın güçlü bir filoya ve limancılık altyapısına sahip ülkeleri rekabette bir adım öne çıkardı. Denizcilik sektörü artık hem ülkemizde hem de uluslararası alanda rüştünü ispatladı. Artık denizciliğin stratejik sektör haline gelmesi gerekiyor. Türkiye’nin çıkışı üretim ve ihracattan geçiyor, tam da bu noktada stratejik önemde olan denizcilik Türkiye’de devlet politikası olmalı” diye konuştu. 

“Zoru severiz”

“Salgın, ülkeleri, sınırları ve günlük yaşamın çoğunu kapatırken, bizler insanların ve toplumların bağlı olduğu tüm ihtiyaçları karşılamaya devam ettik” diyen Kaptanoğlu, sözlerine şöyle devam etti:

Haberin Devamı

“Göreve geldiğimde ana çalışma konusunu çevre olarak belirledim. Ben de çevreyi hayatımın her alanında ön planda tutuyorum. Çünkü denizlerimiz nefes kaynağımız, yaşamımızın en önemli ihtiyacı. İçinde bulunduğumuz pandemi dönemi bize çevreyle barışık yaşamazsak başımıza neler gelebileceğini çok açık bir şekilde anlattı. Denizcilik de çevre konusunda büyük ve kalıcı değişimler yaratmak için harekete geçen ilk sektör. BIMCO da bu doğrultuda komitelerinin yapısını değiştirdi ve artık bir çevre komitemiz var. Biz denizciler zoru severiz ve gücümüz zorda belli olur. Sera gazı salınımında da hedef koyan tek sektörüz. Farkımız da burada. Balast suyu yönetimi, yakıtlarda düşük sülfür kullanımı ve 2050 yılına kadar sera gazı emisyonlarının düşürülmesi konularında BIMCO başkanlığım döneminde gerçek bir dönüşüm yaşandı. Tüm dünyada sektör bir gecede düşük sülfürlü yakıta geçti. Kısa dönem regülasyonlar Haziran ayından itibaren yayınlanacak, 2023’ten itibaren de yürürlüğe girecek. Böylece büyük değişim başlayacak.”

Çeşitlilik ve Kapsayıcılık kadın-erkek değil insan konusu

NESLİHAN NİGİZ ULAK

Barry Callebaut Türkiye Genel Müdürü,

YANINDAYIZ Derneği Kurumsal Üye

Haberin Devamı

Denizciliğin rotasında kadın gücü

Kadın hakları ve toplumsal cinsiyet eşitliği, tüm toplumun aynı bilinç ve farkındalık düzeyine ulaşması ve mücadeleye dahil olmasıyla aşılabilecek bir konu. Çünkü toplumsal cinsiyet eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık aslında bir kadın erkek değil insan konusu. Değişim de önyargılarımızdan sıyrılıp bu konunun farkına varmamızla başlar.

Türkiye’de hem toplumsal hem de ekonomik alanda gitmemiz gereken daha çok yolumuz var. Toplumsal bilinç ve farkındalık seviyesinin yükselmesi çok büyük önem taşıyor.

Bireyler olarak mücadele etmemizin yanı sıra şirketler olarak da STK’larla birlikte ajandamızda bu eşitsizlikle mücadele etmenin olması gerektiğine inanıyorum. Barry Callebaut’da biz, insana, doğaya, eğitime, ticaret ahlakına, kısacası dokunduğumuz her alana “sorumlu” bir bakış açısıyla yaklaşıyor, çeşitlilik ve kapsayıcılığı temel değerlerimiz olarak görüyoruz.

Cinsiyet dengesi

Bu değerlerimizi kapsayacak şekilde oluşturulan “ONE BC” genel stratejimiz altında, odaklanmış, ölçülebilir ve zamana bağlı bir D&I (Diversity& Inclusion- Çeşitlilik ve Kapsayıcılık) Stratejisi geliştirdik. Bu strateji çerçevesinde 2025 yılına kadar üst düzey yönetici seviyelerinde yüzde 40 kadın yöneticiyle cinsiyet dengesine yönelik ilerleme sağlamayı hedefliyoruz. Ayrıca üst düzey yeteneklerimizin kökeninde daha fazla çeşitlilik sağlamak da bir diğer hedefimiz. Türkiye olarak da kadın çalışan oranında büyük bir başarımız var. Şu anda beyaz yaka istihdamında kadınların oranı yüzde 60’a, kadın yöneticilerimizin oranı yüzde 50’ye, yönetim kurulumuzda kadın oranı ise yüzde 54’e ulaştı.

Haberin Devamı

İçselleştirilmiş bakış açısı

Ayrıca şirketlerin kendi ajandaları dışında da STK’lar ile iş birliği yapmalarının toplumsal bakış açısının değişmesinde büyük rol oynayacağına inanıyorum. Bu alanda yapılabilecek en önemli faaliyetlerden biri ise konuyla ilgili gerçekleştirilen bilinçlendirme çalışmalarına destek olunması. Biz de üzerimize düşen sorumluluğun bilinciyle, Barry Callebaut olarak, toplumsal cinsiyet eşitliği kavramının yayılarak, benimsenmesini sağlamak adına önemli çalışmalar gerçekleştiren YANINDAYIZ Derneği’ne destek vermekten memnuniyet duyuyoruz.

Haberin Devamı

Ayrıca hem şahsen hem de şirket olarak LEAD Network Türkiye’de aktif olarak rol alıyor, kadınların gelişimi adına gerek eğitim programları gerek LEAD to LEAD adındaki EMCC akredite Mentörlük programı ve gerekse Koç Üniversitesi ile başlatılan Mini MBA programı ile çeşitlilik ve kapsayıcılık adına çok sayıda gelişim programında yer alıyoruz. Bunların yanı sıra Barry Callebaut olarak Birlikte Güçlüyüz, Women in Sales ve Salesnetwork platformlarında da kadın istihdamının artması adına önemli çalışmalara destek veriyoruz. Çünkü, değişim ve gelişim, tepeden inme uygulamalarla değil, içselleştirilmiş bakış açısı değişimleriyle mümkün!

Yazarlar