EkonomiÇöken mobil altyapıya ‘deprem’ soruşturması

Çöken mobil altyapıya ‘deprem’ soruşturması

03.03.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, üç operatörün deprem bölgesindeki mobil altyapısını soruşturacak. Ücretsiz dakika, SMS, internet, kısıtlı hatların açılması gibi faaliyetleri de ne kadar yerine getirdiklerini de soruşturacak.

Çöken mobil altyapıya ‘deprem’ soruşturması

MİTHAT YURDAKUL Ankara - Türkiye’yi sarsan Kahramanmaraş merkezli depremlerin ardından büyük aksaklıklar yaşanan mobil iletişim altyapısı, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından soruşturulacak. Bu kapsamda, Türk Telekom, Turkcell ve Vodafone’un deprem bölgesindeki mobil baz istasyonu kurma ve jeneratör takviyesi performansı masaya yatırılacak. GSM firmalarının deprem sürecinde uygulamaya koyduğu ücretsiz dakika, SMS, internet, kısıtlı hatların açılması gibi faaliyetleri de ne kadar yerine getirdiği soruşturulacak. BTK ayrıca iletişim alanındaki şirketlerin, afet planlarını da 1 ay içinde güncellemesini isteyecek.

Haberin Devamı

Soruşturma açılıyor

Kahramanmaraş merkezli depremin sarstığı illerde mobil operatörlerin hizmetlerinde yaşanan aksaklık, özellikle ilk günlerde arama-kurtarmanın kritik olduğu saatlerde haberleşme imkanının yeterince kullanılamamasına neden oldu. Depremin ardından haberleşme sistemlerine yeteri hızda takviye yapılamazken, gözler bölgede 11 milyondan fazla mobil abonesi olan Turkcell, Türk Telekom ve Vodafone’a çevrildi. Bir süredir konuyu takip eden BTK, GSM operatörlerinin depremde yükümlülüklerini yerine getirip getirmediğine ilişkin soruşturma açılmasına karar verdi.

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından resen başlatılan soruşturma kapsamında, depremler sırasında ve depremlerin ardından haberleşmenin kesintisiz devam edebilmesi ve haberleşme şebekelerinin bütünlüğünün sağlanmasına yönelik işletmecilerin yükümlülüklerini yerine getirip getirmediği masaya yatırılacak. Bu çerçevede, TT Mobil İletişim Hizmetleri A.Ş. (Türk Telekom), Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş. ve Vodafone Telekomünikasyon A.Ş.’nin, ‘çevresel tehditlere karşı korunma’, ‘felaket kurtarma merkezi’ ‘acil yardım çağrı hizmetleri’, ‘afet ve acil durum hallerinde haberleşme’, ‘işletmecilerin hak ve yükümlülükleri’ gibi başlıklarda gereken önlemleri alıp almadığı incelenecek.

Haberin Devamı

Afet Acil Durum Yönetimi Koordinasyonu üzerinden, 6 Şubat saat 04:17’den, 1 Mart 2023 tarihine kadar GSM şirketlerine verilen talimatların sonuçları da masaya yatırılacak. Bu kapsamda; mobil baz istasyonları kurulumu ve jeneratör takviyesi, iletişim devamlılığının sağlanması açısından ücretsiz dakika, SMS ve internet tanımlanması, kısıtlı tüm hatların açılması ve diğer tüm işlemlere ilişkin süreçler, detaylı incelemeye tabi tutulacak. Soruşturmanın sonuçlarına göre operatörlere ceza kesilebilecek.

Afet planları güncellenecek

BTK ayrıca, mobil iletişim şirketlerinin afet planlarını da güncellemesini isteyecek. Bu kapsamda; deprem, afet ve acil durumlarda ülke genelindeki mobil haberleşme altyapısının tamamında haberleşmenin kesintisiz sağlanmasına yönelik yükümlülüklerin yerine getirilmesine ilişkin tedbir, uygulama takvimi ve uygulama planları 1 ay içerisinde revize edilerek, BTK’ya gönderilecek.