06.12.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
OZAN ÖMER KADÜKER - Valiliklere, MEB Temel Eğitim Genel Müdürü Zarife Seçer tarafından gönderilen ‘Mevzuatta yer olmayan uygulamalar hakkında (Sınıf annesi)’ konulu yazıda, bu kişilerin sınıflarda çeşitli faaliyetlerde bulunarak velilerden aidat topladıklarına, ders araç-gereci temini yönünde faaliyette bulunduklarına, zaman zaman derslere müdahil olduklarına ve öğrencilerin görüntülerini kaydettiklerine dikkat çekildi.
"GEREKLİ TEDBİRLER ALINSIN"
Öğretmen dışındaki kişilerin eğitim ortamlarına müdahalesinin eğitimin niteliğini bozduğu ve pedagojik ilkelere aykırı durumlar oluşturduğu kaydedilen yazıda “Valiliğinizde okullarda sınıf annesi ve benzeri adlar altında mevzuatta yer almayan uygulamalara mahal verilmemesi, bu konuda okulların uyarılması ve gerekli tedbirlerin alınmasını hususunda gereğini rica ederim” ifadelerine yer verildi.
Kararın bildirilmesinin ardından bazı okulların sınıf annelerinin görevlerine son verilmesine dair duyurular paylaştığı görüldü.
TEPKİ ÇEKİYORDU
Sınıf annelerinin ‘öğretmenin önüne geçtiği’ eleştirilerine karşı bazı veliler ve öğretmenler okuldaki işleri kolaylaştırdığı için sınıf anneliği uygulamasını destekliyordu. Ayrıca bazı sınıf annelerinin, Öğretmenler Günü’nde pahalı hediyeler almak için yüksek miktarlarda para toplaması, öğretmenlerden kendi çocuklarına özel ilgi beklemesi, veliler arasında gruplaşma yaratmaları da eleştiriler arasındaydı. Son olarak bir öğrencinin sınıf annesiyle tartışması gündem olmuştu. “Ben bu sınıfın sınıf annesiysem her şeyi bilmek zorundayım” diyen veliye, öğrencinin “Sınıf annesi sanki dünyanın ağası” diye cevap verdiği videoya tepki yağmıştı.
TÜRKİYE, PISA’DA HER ALANDA YÜKSELDİ
Mine Özdemir Güneli - Öte yandan Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından gerçekleştirilen Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2022 sonuçları dün açıklandı. PISA’ya katılan ülke sayısı 79’dan 81’e çıkarken Türkiye; matematik, fen ve okuma becerilerinin ölçüldüğü her üç alanda sıralamasını yükseltti ve tüm ülkeler ortalamasının üstünde yer aldı. Türkiye, okuma becerilerinde 40’tan 36. sıraya, matematik okuryazarlığında 42’den 39. sıraya, fende de 39’dan 34. sıraya çıktı. Öte yandan OECD ülkelerinde matematikteki ortalama performansta 15 puanlık rekor düşüş yaşandı. Sonuçlar, Kovid 19 salgınında tüm dünyada eğitimde gerileme olduğunu gösterdi. Öne çıkan sonuçlar şöyle:
MATEMATİK’TE İSTİKRARLI İLERLEME
- Matematik alanında, 2018’de 42. sırada yer alan Türkiye, PISA 2022’de 3 puan artışla 39. sıraya yükseldi. 2018’de 37 OECD ülkesi arasında 33. sırada bulunan Türkiye, 2022’de 32. sıraya yerleşti.
- Matematik okuryazarlığında OECD ve tüm ülkelerin ortalamalarında düşüş görüldü. Bu düşüş Türkiye’de yaşanmadı.
- PISA 2022 Matematik alanında OECD ortalaması 472, tüm ülkeler ortalaması 438 iken Türkiye ortalaması ise 453 puan oldu ve Türkiye bu puanla tüm ülkeler ortalamasının üstünde yer aldı.
FEN’DE 29. SIRADA
- Fen alanında PISA 2018’de 39. sırada yer alan Türkiye, PISA 2022’de 5 puan artışla 34. sıraya yükseldi. 2018’de OECD ülkeleri arasında 30. sırada iken 2022’de 29. sırada yer aldı.
- PISA 2022’de fen okuryazarlığında OECD ve tüm ülkelerin ortalama puanlarında düşüş görülürken Türkiye’nin ortalama puanında artış gerçekleşti.
- PISA 2022’de fen alanı performansında OECD ortalaması 485, tüm ülkeler ortalaması 447, Türkiye ortalaması ise 476 puan oldu. Bu puanla Türkiye, tüm ülkelere ait ortalamanın üstünde yer alrken, OECD ortalamasına yaklaştı.
OKUMA’DA FARK KAPANDI
- Türkiye, okuma becerileri alanında 2018’de 40. sırada yer alırken PISA 2022’de 4 puan artışla 36. sıraya yükseldi. 2018’de OECD ülkeleri arasında 31. sıradayken, 2022’de 30. sırada yer aldı.
- PISA 2022’de okuma becerilerinde OECD ve tüm ülkelerin ortalama puanlarında düşüş görüldü. Benzer bir düşüş Türkiye’de de yaşandı.
- PISA 2022’de okuma becerileri alanında OECD ortalaması 476, tüm ülkeler ortalaması 435, Türkiye ortalaması ise 456 puan oldu. Türkiye, bu puanla tüm ülkelere ait ortalamanın üstünde yer aldı.
- Raporda, “Türkiye her üç alanda tüm ülkeler ortalamasının üstünde yer alırken OECD ülkeleriyle arasındaki farkı hızlıca azaltmakta. Ayrıca PISA’da anketlerden elde edilen veriler, Türkiye’deki fiziki ve sosyal öğrenme ortalamalarının OECD’den daha iyi olduğunu gösterdi. Bu da 2003’ten itibaren eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve öğrenme ortamlarının iyileştirilmesi yönünde atılan adımların olumlu sonuç verdiğinin bir göstergesidir” değerlendirmesi yapıldı.
1 YIL ERTELENMİŞTİ
OECD tarafından 15 yaş grubundaki öğrencilerin kazandıkları bilgi ve becerileri değerlendiren ve üç yılda bir düzenlenen PISA araştırması, örgün eğitime devam eden öğrencilerin matematik okuryazarlığı, fen okuryazarlığı ve okuma becerilerini ölçmek ve ülkeleri karşılaştırabilmek için yapılıyor. Bu kapsamda, 2021’de yapılacak olan PISA, Kovid-19 salgını nedeniyle bir yıl ertelenerek 2022’de gerçekleştirildi. Türkiye, PISA araştırmasında 2003’ten bu yana yer alıyor. PISA 2022 araştırmasına 81 ülke katıldı. PISA 2022 nihai uygulaması, Türkiye’de 19 Nisan-13 Mayıs 2022 tarihleri arasında 60 ilden 196 okul ve 7 bin 250 öğrencinin katılımıyla bilgisayar tabanlı gerçekleştirildi.