18.05.2022 - 10:48 | Son Güncellenme:
milliyet.com.tr
Yerel saatle 13.11'de havalanan uçakta 123 yolcu ve dokuz mürettebat vardı. MU5735 sefer sayılı China Eastern Havayolları uçağının rotası, Çin'in Guangzhou şehriydi.
Kunming'den kalkış yapan Boeing 737-800 uçağının saat 15.05'te Guangzhou'ya inmesi planlanıyordu. Uçuş takip sitelerine göre 132 kişiyi taşıyan uçak bir saattir havadaydı ve hedefine varmak üzereydi.
Ancak uçak yalnızca birkaç dakikada binlerce metre aşağı düştü. Uçuşları izleyen FlightRadar24'e göre, uçak 29,100 fit (yaklaşık 9000 metre) yükseklikte seyrederken, 2 dakika 15 saniye sonra 2 bin 760 metreye indiği görüldü.
En son yerel saatle 14:22'de, yaklaşık 1000 metre yükseklikteyken sinyal alındı. Çin'in güneyindeki Guangşi bölgesinde yaşayanlar bir uçağın dağlık alana çakıldığını gündüz gözüyle gördü.
64 yaşındaki Si adlı köylü, uçağın çakıldığı anda bir çarpışma sesi duyduğunu belirtip "Gök gürültüsüne benziyordu" dedi.
Yalnızca yedi yaşındaki uçağın düşmesiyle büyük bir patlama duyuldu, gökyüzüne yoğun bir siyah duman yükselmeye başladı.
Çinli yetkililer kaza bölgesine ulaştıklarında uçağın parçalarının kilometrelerce alana dağılmış olduğunu gördüler. Uçağın enkazının olduğu bölgede hayatını kaybetmiş insanların izlerine rastlandı.
Yerel medya, uçağın çakıldığı alanda çıkan ve ağaçların da yanmasına yol açan yangının itfaiye ekipleri tarafından söndürüldüğünü yazdı.
China Southern ve Air China'dan sonra ülkenin en büyük üçüncü havayolu şirketi olan China Eastern'e ait uçağın düşmesi, Çin'de büyük bir üzüntüye yol açtı.
Tüm yolcu ve mürettebatın öldüğü kazadan birkaç gün sonra kara kutu bulundu. Uçağın bazı parçaları ve yolculara ait yanmış çantalar, cüzdanlar da yine dağlık alandan toplandı.
Havayolu şirketi ve Çin Havacılık Kurumu (CAA) kazanının nedenini araştırmaya başladı. Çin, Boeing uçağı ABD'de üretildiği için, Amerikalı havacılık uzmanlarını da soruşturmaya katılmaya çağırdı.
China Eastern Havayolları, uçakta üç pilotun bulunduğunu açıkladı. Kaptan pilotun 6709 saat uçuş tecrübesi olduğu, yardımcı pilotların ilkinin daha önce 31,769 saat, ikincisinin de 556 saat uçuş tecrübesi olduğu belirtildi.
Boeing 737-800 ise, havacılık sektörünün en güvenilir uçakları arasında yer alıyordu. Binlercesi her gün dünyanın dört bir yanında uçuyordu ve güvenlik performansları da çok iyiydi.
Çin'de 1400 adet bulunan Boeing 737-800 tipi uçakların tamamının inceleme sürerken kalkış yapmasına izin verilmedi.
Bu modelin selefi olan Boeing 737 Max, 2018'de Endonezya'da 2019'da Etiyopya'da ölümcü kazalara karıştıkları için Çin'de yasaklanmıştı.
Araştırmacılar, Kunming-Guangzhou seferini yapan uçağın neden birdenbire diklemesine dalış yapıp dağa çarptığını bulmaya çalıştı. Uçağın düştüğü dakikalarda herhangi bir olumsuz hava durumu da kayıtlarda yer almıyordu.
Amerikan Wall Street Journal gazetesi, kazadan yaklaşık iki ay sonra uçak düşerken kokpitte birinin bulunduğunu özel haberiyle dünyaya duyurdu. Gazetenin haberine göre, uçuş verileri kokpikteki birinin 132 kişiye mezar olan uçağı kasten düşürdüğünü gösteriyor.
Wall Street Journal, haberini kaza soruşturmasına katılan ABD'li yetkililerin ön değerlendirmeleri konusunda bilgisi olan kişilere dayandırdı.
Bu kişiler, kazada kurtarılan kara kutudan elde edilen verilerin, kontrollere yapılan girişlerin uçağı ölümcül dalışa ittiğini gösterdiğini ifade etti. Amerikalı yetkililerin, uçağın hasarlı veri kaydedicisinden alınan bilgilerin analizini içeren ön değerlendirmesine aşina olan kişi, "Uçak, kokpittekilerden birinin istediğini yaptı" dedi.
Wall Street Journal'a konuşan Amerikalı bir yetkili, soruşturmayı yürüten Çinli yetkililerin şimdiye kadar uçakta mekanik ya da uçuş kontrolüne dair bir sorun tespit etmediğini de söyledi.
Uçağın düşüşünü araştıran ekipte yer alan ABD'liler, pilotlardan birini mercek altına aldı ve kokpite başka birinin girmiş olmasını da ihtimal dahilinde görüyor.
Havayolu şirketi China Eastern ise, Wall Street Journal'a gönderdiği açıklamada uçakta herhangi bir sorun olduğuna ilişkin bir kanıt bulunamadığını belirtti.
Çin hava güvenliğine verdiği önemle öne çıkan ülkelerden biri. Özellikle 1990'larda meydana gelen bazı kazaların ardından güvenlik önlemlerini artırdı.
Çin'de son uçak kazası Ağustos 2010'da meydana geldi. Harbin şehrinden kalkan uçak Yichun'da düştü, 42 kişi hayatını kaybetmişti.
Boeing'in, 1997 yılında piyasaya sürdüğü 737-800 tipi uçak, dünyanın en tercih edilen dar gövdeli yolcu uçakları arasında bulunuyor. Çift motorlu, tek koridorlu uçaklardan bugüne kadar 5 bin 200'den fazla üretildi.
737-800'lerin bugüne kadar karıştığı en ölümcül olay, 2020 yılının Ocak ayında İran Devrim Muhafızları'nın Ukrayna Havayolları'na ait bir yolcu uçağını yanlışla vurmasının ardından yaşanmıştı. Olayda uçaktaki 176 kişi hayatını kaybetmişti.