DünyaGençlik şiddete teslim

Gençlik şiddete teslim

08.05.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

Gençlik şiddete teslim

Gençlik şiddete teslim


Yeni nesil gençlik şirddeti, kendini ifade aracı olarak görüyor. Bu eğilim televizyon ve video oyunlarıyla da güçleniyor


Dünyada 80'li yılların ardından yeni bir gençlik dalgası ortaya çıkmaya başladı. Daha iri yapılı, her zamankinden daha eğitimli ve daha sağlıklı olan 'neo gençlik', son günlerde büyük bir patlama gösteren şiddet olaylarıyla geleceğe ilişkin hiç de olumlu mesajlar vermiyor. Aileler ve eğitimciler "Nerede yanlış yaptık?" diye düşüne dursun, gençler için bir suç cenneti niteliği kazanmaya başlmayan ABD'de her gün yeni bir 'eylem haberi' ile sarsılıyor.
Colorado eyaletinin Littleton kentinde, 15'i ögrenci 16 kişinin ölümüyle sonuçlanan saldırının üzerinden 19 gün geçti. O günden bu yana ülkenin birçok kentindeki okullardan birbiri ardına suç haberi geliyor. Uzmanlar Littleton katliamını adeta bir 'milat' olarak tanımlamaya başladılar. Yapılan araştırmalarda veriler yazıya dökülürken "Littleton'dan önce" ya da "Littleton'dan sonra" ifadeleri dikkat çekiyor. Gençler, adeta organize suç çetelerini gölgede bırakan bir yapılanma içinde. Bu durumun belki de en büyük suçlusu ebeveynlerin huzuru ise, günden güne daha fazla kaçıyor. Yetkililer bu durumu kontrolü imkansız bir salgın hastalığa benzetiyor.
Uzmanlar, soruna bir çözüm bulabilmek için seferberlik ilan ederken, çıkan sonuç 21. yüzyıl dünyasını biçimlendirmeye hazırlanan bugünün gençleri hakkında hiç de olumlu sinyaller vermiyor. Yapılan araştırmalar yeni neslin şiddet eğiliminin nedenleri arasında üç önemli unsuru öne çıkarıyor: Aile, TV ve bilgisayar oyunları...
Newsweek dergisinin yaptığı bir ankete göre, gençler okul hayatında ne kadar başarılı olurlarsa olsunlar kendilerini yalnız hissediyorlar. Ailelerinden bekledikleri yakınlığı bulamayanlar çareyi, en baskın teması şiddet olan televizyon ve bilgisayar oyunlarıyla dostluk etmekte buluyorlar. Chicago Üniversitesi sosyologlarından Barbara Schneider, 7 bin öğrenci üzerinde yaptığı araştırmaya göre, gençlerin hergün 3,5 saati yalnız geçirdiği sonucuna vararak, bu boşluğun en azından bir kısmının aile ilişkileriyle doldurulması gerektiği tespitini yapıyor.
Çocuk gelişimi profesörü David Elkind ise çocukların içe kapanmaları ve ardından suça yönelmeleri arasındaki evreyi şöyle özetliyor: Zamanlarının çoğunu, başkalarının kendileri hakkında ne 'düşündüğünü düşünerek' geçiriyorlar. Bunu yaptıklarında da, herkesin kendileri hakkında düşündüğü kanısına vararak bir yanlışlar girdabı içinde kayboluyorlar."

Hepiniz öleceksiniz!

ABD'de şiddet patlamasının en önemli nedenleri arasında gösterilen bilgisayar oyunlarının, adalet mekanizmasının kıskacı altına alınmasına yönelik çalışmalar sürerken, iki bilgisayar oyununu öne çıkıyor: 'Doom' ve 'Duke Nukem'. Bilgisayar sektöründe 'first person shooter' (ateş eden kişi) adı verilen bir tarzın öncüsü olan bu iki oyunda, bir tasarım harikası olan düşmanlarla savaşırken, oluk oluk kan akıtılıyor. Yetkililer, bu oyunların ve türevlerinin satışlarını kısıtlamak ya da yasaklamak için uğraşadursun, bunları kimin programladığı, programcıların sosyal yaşamları, akılları kurcalıyor.
Aslında şiddet oyunlarını proglamlayanlar da normal insanlar, sıradışı hiçbir eğilimleri yok. Sıradan bir aile yaşamları var. Bilgisayar oyunlarını onlar da seviyor. 80'li yıllardan bu yana oyun endüstirisinin içinde olan Keith Robinson, ABD'deki genel eğilim gibi programcıları eleştirmiyor. "Bilgisayar oyunu oynamak, sırandan bir eylemdir" diyen Robinson, "Evet, günün 10 saatini oyun başında geçiren gençler beni endişelendiriyor. Ancak aynı şekilde günün 10 saatini tek bir uğraşla geçiren diğer insanlar da beni endişelendiriyor" diyor.
Uzmanlar ise bilgisayar oyunlarına bu kadar yüklenilmesini anlamsız bularak oyuncuların dörte üçünün bilinç düzeyleri gelişmiş yetişkinler olduğunu vurguluyor. Oyun sektöründe son yıllarda spor ve strateji oyunlarının öncelikle tercin edildiğini de belirten yetkililer, bilgisayar oyunlarına bu kadar yüklenmenin anlamsız olduğu görüşünü savunuyor.

Tek boyutlu gençlik

Yapılan son istatistikler, ABD'deki suç patlamasının nedenlerini sayılarla özetliyor. Araştırmalara göre, ABD nüfusunun yüzde 10'unun 13 - 19 yaş arasında olduğunu ortaya koyuyor. ABD'deki suçların yüzde 17'sini bu yaş grubundaki gençler işlerken, 20 yaşın altındaki gençlerden ancak beşte biri bakire. Yine aynı yaş grubundaki gençlerin büyük bir kısmı düzenli sigara içerken, hafif uyuşturucu ve alkol tüketim oranları da dikkat çekici oranlarda. ABD çapında gençlerin yüzde 47'si bilgisayar kullanıyor. Bu oranının yüzde 51'i bilgisayardan yalnızca oyun oynamak için yararlanıyor. Gençler, ev yaşamının büyük bir süresini, bilgisayar oyunları oynayarak, TV izleyerek ve müzik dinleyerek geçiriyor.

Yazarlar