23.08.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:
Ayşim Özgür / aysimozgur @ gmail.com
Sezonun öne çıkan trendlerini bilmek, binlerce liralık saat takmak, kırmızı tabanlı topuklular üzerinde gezmek, spora bile fön çektirip gitmek, herkesin kolunda olan çanta için bekleme listelerine girmek... Türkiye’de modadan anlıyor olmanın ölçütleri bunlar sayılıyor ama mevzu çok daha derin elbette.
Bu işten gerçekten anlamak; öncelikle modanın tarihine ve endüstrisine hâkim olmayı, öngörülerde bulunabilmeyi hatta trendlerin çıkış noktalarıyla ilgili yorum yapabilmeyi gerektiriyor. Ama eğer “Bana işin derini gerekmiyor, ortamlarda havam olsun yeter” diyorsanız çözümü var. İşte hâkim olduğunuz takdirde modadan gerçekten anlayan insanların yanında sizi yarı yolda bırakmayacak konu başlıkları...
Moda takvimini takip edin
Çoğu marka ve tasarımcı için sezonlar artık ilkbahar-yaz, sonbahar-kış olmak üzere ikiye değil, resort ve pre-fall koleksiyonlarıyla birlikte dörde ayrılıyor. Adı üzerinde, pre-fall’un yaz ve sonbahar arasındaki geçiş sezonu olduğunu, resort’un ise jet sosyetenin kışın sıcak yerlerde yaptığı tatillerde giysin diye çıkan koleksiyon olduğunu bilmek önemli. Tabii moda haftalarının tarihlerini, yerlerini ve sırasını da.
Aman, telaffuza dikkat
Marc Jacobs adınıza özel bir çanta tasarlasa bile, soyadını “yakobs” diye telaffuz ettiğiniz an, bittiğiniz andır. Türkiye 90’ları Versace’yi “Versajjj” diye telaffuz edenlerle atlattı ama artık kimse yanlış söylenen tasarımcı isimlerini affetmiyor. Doğrusunu öğrenmek mi? Çok kolay. Youtube’a “how to pronounce designer names” (tasarımcı isimleri nasıl telaffuz edilir) yazın ve her gün üç kere Hermes’i “Ermez” diye okumanız gerektiğini kendinize hatırlatın.
Ekstra puan toplamak için...
Dönemin dikkat çeken süpermodellerinin kimler olduğunu bilin. Bunun için models.com iyi bir adres.
Hangi tasarımcının hangi markayla işbirliği yaptığını takip edin.
Parası olduğu için ünlü tasarımcıların kıyafetlerini giyebilen herkesi stil ikonu sanmayın. Gerçekten stil sahibi insanlar görmek istiyorsanız gözünüz uluslararası sokak stili blog’larında olsun.
Satenle ipeği ayırt edebilecek kadar kumaş, ekoseyle pötikareyi ayırt edecek kadar desen bilgisi edinin.
Yalnızca büyük markalardan değil, küçük butiklerden ve yeni tasarımcılardan da haberdar olun.
Okumadan olmaz!
Bir modasever sehpanın üzerine dizeceği kalın kapaklı, dev moda kitaplarının havasının hiçbir şeyde olmadığını iyi bilir. Zaten
her yıl moda dünyasında çok konuşulan üç-dört kitap çıkıyor. Bu işten anlamayı ya da en azından anlıyor gibi görünmeyi kafanıza koyduysanız onları takip etmeniz, mümkünse fotoğrafını kahve fincanı eşliğinde Instagram’a koymanız şart. Vogue İngiltere’nin efsanevi kreatif direktörü Grace Coddington’ın hayatının anlatıldığı “Grace-Anılar” Alexa Chung’ın “It”i ve Assouline Yayınevi’nin bastığı “Shoebook” işinize yarayabilir.
Neden o markayı seviyorsunuz?
FAVORİ markanız ya da tasarımcınız sorulduğunda sırf logosu çok şık görünüyor diye Chanel derseniz, modayla ilgilenenlerin yanında oyuna 1-0 yenik başlarsınız. Sevdiğiniz birkaç markayı seçin ve Google’da ufak bir araştırmayla tarihçelerine, tarzlarına, moda dünyasındaki yerlerine hâkim olun. Sonra o markaları neden sevdiğinizi anlamak kolaylaşacak. Düşünsenize, “Marni’nin kıyafetlerini çok beğeniyorum” demek yerine “Ben Balmain kadını değilim çünkü modanın daha kullanılabilir ve işlevsel olması gerektiğini düşünüyorum. Daha çok Marni kadınıyım yani” demek amma havalı!
Kilit isimleri bilin
Moda endüstrisi fotoğrafçılarından editörlerine, sokak stili ikonlarından blogger’larına kadar pek çok kişinin yer aldığı koca bir dünya ve gerçek moda tutkunları arasında Prada’nın kampanya fotoğraflarını çeken fotoğrafçıyı bilmemek ölümcül bir günah! Şaka bir yana; Steven Meisel gibi ünlü moda fotoğrafçılarının ya da Katie Grand, Carine Roitfeld gibi stilistlerin isimlerini ve yaptıkları işleri bilmek sektöre hâkim olduğunuz izlenimini verir.
Ev ürünleri de geliyor
Uzun bir süre beklendikten sonra ülkemize gelen H&M’in sevenlerine müjde: Dekorasyon ürünleri de
H&M Home çatısı altında sonbaharda Türkiye’de olacak. H&M’in ev koleksiyonları oturma odaları, banyo, mutfak ve yatak odaları ürünlerinden oluşuyor. İlk mağaza 18 Eylül’de Mall of İstanbul’da açılacak.
Okula Beyonce ile dönüş
Beyonce, Amerika’da maddi yetersizlik sebebiyle zorluk yaşayan okullara destek olmak için kırtasiye koleksiyonu hazırladı. Kalem, çanta ve defter gibi malzemelerin yer aldığı koleksiyon, beyonce.com’da satışta. Fiyatı paket halinde 75 dolar.
ÜÇ GÜNDE BİR ÇİFT
Tom Ford yeni sezon için hazırladığı ilk spor ayakkabı koleksiyonuyla lüks giyime sportif bir yorum katıyor. Bilekli ve bileksiz iki ayrı modelin yer aldığı koleksiyonda yedi renkte deri ve beş renkte kadife seçeneği var. Klasik erkek ayakkabılarından esinlenerek tasarlanan deri modeller elde yapılmış ve her çift üç günde bitmiş.