Cumartesi“Kelimeleri görünür kılmak istedik”

“Kelimeleri görünür kılmak istedik”

28.11.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Popüler sosyal medya hesabı Lûgat365, şimdi de Lûgat365 Güzel Kelimeler Dükkanı ile karşımızda. Proje ve dükkan sahibi Onur Ertuğrul: “Bazı kelimeler çok güzel. Kelimeleri görünür kılmak istedik”

“Kelimeleri  görünür kılmak istedik”

İyikafa isimli dijital strateji ajansının kurucusu Onur Ertuğrul’un başlattığı Lûgat365 ilk olarak her gün bir kelimenin paylaşıldığı Twitter, Instagram ve Facebook sayfalarıyla hayatımıza dahil oldu. Ardından internet üzerinden satış yapan bir sitesi, son olarak da geçen ay açılan Lûgat365 Güzel Kelimeler Dükkanı geldi. Galata’daki Lûgat365 Güzel Kelimeler Dükkanı’nda üzerinde Instagram ve Twitter’da yüz binlerce takipçiye ulaşmalarını sağlayan “güzel kelimeler”in olduğu defterler, farklı ebatta posterler, bardak altlıkları, çanta, magnet gibi ürünler satılıyor.

Haberin Devamı

Ertuğrul Moda’da yürürken “Üzerinde ‘namütenahi’ yazan bir tişört olsa ne kadar severek giyerim” diye düşünmüş. “Bu kelimelerin güzelliklerinden özellikle gençler bihaber. Önce bu kelimelerin reklamını yapalım diyerek başladık. Kelimeleri görünür kılmak istedik. Ürün yapmak bu işin özellikle gençler üzerinde popülerleşmesi için elzemdi. Hayatın içine o güzel kelimeleri sokmak gayesiyle yola çıktık. İnsanlar üzerlerinde taşısınlar, bir parçaları olsun” diyor.

“Özellikle turistlerin yoğun ilgisine şaşırdık”

Mart ayında guzelkelimelerdukkani.com üzerinden ürün satışına başlamadan önce kelimeler, anlamları ve etimolojik kökenleri konularında araştırma yapmışlar. Osmanlıca lûgatı, Kubbealtı Neşriyat’ın yayınları, Sevan Nişanyan’ın yazdığı etimoloji sözlüğü gibi ondan fazla kaynaktan faydalanmışlar. Projenin tasarım kısmını yürüten eşi Banu Ertuğrul’la birlikte kelimeleri belirlemişler.

Haberin Devamı

Dükkan cuma ve cumartesi günleri çok yoğun oluyor. Onur Ertuğrul “Bu kadar kitlesel bir şeye dönüşmesini beklemiyorduk” diyor: “Özellikle turistlerin yoğun ilgisine şaşırdık.
İki hafta önce birisi dükkana gelince ‘Sonunda geldim’ deyip ağladı. İnternette on bin like geliyor ama günün sonunda rakam olarak kalıyor.”

En çok talep alan kelime “hissikablelvuku”

Turistler tek tek kelimelerin anlamlarını sordukları için İngilizce anlamlarını içeren bir kelime menüsü hazırlamışlar. Turistler daha çok poster, Türk müşteriler en çok defter satın alıyormuş. Kelimelerde ise projenin başlamasına da vesile olan “hissikablelvuku” en çok talep alan, özellikle sorulan kelimeymiş. Diğer çok talep gören kelimeler ise “eyvallah”, “gıybet” ve “ümitvâr”. Şu anda satılan ürünlerden defterler 15, büyük boy posterler 40, mini posterler 25 ve çantalar 30 lira. Paşabahçe’de ise cam kupa ve latte bardağı satılıyor. Yakında Paşabahçe ürünlerinin de dükkanda satışı başlayacak.

Ertuğrul başlarda farklı kesimlerden negatif tepkiler aldıklarını; gericilikle, Osmanlıca propagandası yapmakla itham edenlerin veya bu kelimelerin modern bir dille gündeme alınmasından rahatsız olanların olduğunu söylüyor. Bu kelimeler Türkçe değil, Arapça ya da Farşça tartışması konusunda “Biz her bir kelime bir zenginliktir diye bakıyoruz; kökeninden, ideolojisinden bağımsız olarak” diye konuşuyor.

Haberin Devamı

Kahvesi ve kitabı da yolda

Onur Ertuğrul “Güzel Kelimeler Kahvesi de yapmak istiyoruz. Gelenler mekanda zaman geçirmek istiyor. Moda, Karaköy, Galata sevdiğimiz semtler, oralarda olabilir” diye anlatıyor gelecek projelerini. Bir de ocak ayı gibi “Lûgat365” isimli, içeriğinde yine kelimelerin ve anlamlarının olacağı bir kitap çıkarmayı düşünüyorlar.