Sina Koloğlu

Sina Koloğlu

Tüm Yazıları

Salonda çekirdek çitleyerek televizyon izleme devri, gençler için yavaş yavaş bitiyor. Bu gidişle televizyon, orta yaş ve yaşlı işi olmaya başlayacak. RATEM (Radyo Televizyon Yayıncıları Meslek Birliği) 2019 Raporu açıklandı. Buradaki veriler onu gösteriyor. EBU’nun (Avrupa Yayın Birliği) yaptığı bir araştırmaya yer verilmiş raporda... 2017’de 12-24 yaş aralığının televizyon izleme süresi, 2 saatin altına düşmüş. Bu gidişle Avrupa’da gençlerin, bir süre sonra tümüyle televizyondan koptuğunu göreceğiz. ABD’de gençlerde yıllık küçülme ortalaması yüzde 10.8 olmuş.

Haberin Devamı

Bizde de azalma var

Bizde TV izleme süreleri hâlâ, TİAK’a göre 2018 yılında 4 saat 18 dakika, RTÜK’e göre ise 3 saat 34 dakika... Yani ortalama 3 saatin üzerinde yaş aralıklarına baktığımızda... Yine de 12-19 yaş aralığında bir önceki yıla göre (2017) 8 dakikalık bir gerileme var (TİAK verilerine göre)... 2017 senesinde ortalama izleme 4 saat 21 dakikayken, 2018 yılında bu, 4 saat 17 dakikaya indi. Yani 4 dakikalık azalma var genelde... RTÜK verilerine göre 2006 yılından beri yaptığı araştırmalarda izleme sürelerinde belirgin bir azalma olduğu tespit edilmiş. Hatta araştırmalara katılanların yüzde 13.3 oranındakileri
son bir ay içinde hiç televizyon izlemediğini söylemiş.

Dizilerin kalitesi neden düştü?

Televizyonu izleme oranıyla, ekonomik durum birbiriyle örtüşüyor. Tek eğlence televizyon ekonomisi... İşsizlik bunun üzerine binince, ortaya evden hiç çıkmayan büyük bir kitle çıkıyor. 2018 yılında sosyo- ekonomik sınıf yükseldikçe, televizyon izleme oranlarında düşme olduğu görüldü. AB grubunun izleme oranı Türkiye ortalamasının 30 dakika altına inmiş. Aslında farklı müzik dinleyen, çeşitli beğenileri ve yaşam tarzı olanları da, bu kategoriye koymak lazım diye düşünüyorum. Onlar her yaş kategorisinde bizim dizi izleyen yerli kanallardan koptular. Bir miktar yabancı belgesel kanalları ve de çokça internet ortamında ya da dijital platformlarda yabancı dizileri takip ediyorlar. Yerli dizi olarak hâlâ ‘bol entrikalı sabun köpüğü’ işler de müşterisiyle mutlu mesut yaşıyor. Bazı kanalların sürekli benzer işleri yapmalarının nedeni bu...