Geçtiğimiz ay İzmir’de Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy ve Yunanistan Turizm Bakanı Vassilis Kikilias’ın katılımlarıyla Türkiye-Yunanistan 9. Turizm Forumu düzenlenmişti.
Konuşulan konular arasında vize muafiyeti, iki ülke arasındaki turist trafiğinin pandemi öncesi seviyelere getirilmesi, feribot seferlerine en kısa sürede yeniden başlanması, Taşınmaz Kültürel Mirasın Korunması İçin İşbirliği Protokolü, deniz yolu ile bağlanacak şehirlerin sayısını artırılması vardı.
Ancak bence bu forumdaki en önemli cümleyi Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy söyledi: “Yunanistan’ı rakip değil partner olarak görüyoruz.”
Umarım bu cümlenin öneminin farkına her iki ülkenin siyasetçileri ve bürokratları da varır.
Aynı denizi paylaşan, ortak geçmişe, tatlara, adetlere, düşünce yapısına sahip, dünya turizminde söz sahibi iki ülkenin ortaklığının, her iki ülkenin turizmine yapacağı katkı düşünülenin çok üzerinde olacaktır.
Ortak programlar, ortak pazarlama
Ortak coğrafya, tarihe ve kültüre sahip iki ülke bugüne kadar bu ortak değerlerden yeterince yararlanamadı. Ancak kasım ayında İzmir’deki forumda gerek Ersoy gerekse Kikilias, uzak destinasyonlarla ilgili yapılacak ortak çalışmaların her iki ülkeye büyük fayda sağlayacağını konusunda hemfikir olunca, her iki ülkenin turizmcileri de ilk adımları atmaya başladı. Öne çıkan konuların başında da özellikle uzak pazarlar için ortak tur paketi oluşturulması, ortak operasyonlar, birlikte tanıtım ve pazarlama yapılması var.
Ortak kültür turları yolda
Perşembe günü İstanbul’da önemli bir toplantı vardı. Yunanistan’ın tanınmış tur operatörlerinden, Mazi Travel&Event, Türk turizminin önemli oyuncularından Intra Turizm Grubu ile birlikte üçüncü ülkelerde yapacakları ortak tanıtım ve pazarlama çalışmaları için stratejiler geliştirmek, bu ülkelerde satışa sunulacak, her iki ülkeyi de kapsayan tur programların içeriklerini belirlemek üzere çarşamba günü 24 saatliğine İstanbul’a geldi.
Perşembe günü, Şişli Radisson Blu Hotel’de gerçekleştirilen tam günlük çalışmada, Mazi Travel&Event ekibine şirketin CEO’su Theodoros Makris, Intra ekibine ise Yönetim Kurulu Başkanı Ertuğrul Karaoğlu başkanlık etti.
Theodoros Makris Kasım ayında İzmir’e gelen Yunan heyeti içinde de yer alan deneyimli ve yaratıcı bir turizmci. Mazi Travel&Event ise 1987’den beri başarılı işler imza atmış, yaratıcı bir tur operatörü. 1980 yılından bu yana pazarda olan Intra ise, Türk turizminin önemli oyuncularından.
Yapılan toplantıda 2022 senesinde üçüncü ülkelerde satışa açılacak ortak turların içerikleri ve rotaları, bu ülkelerde sunulabilecek yeni içerikler, turların nasıl pazarlanacağı ve gerçekleştirileceği gibi konular masaya yatırıldı.
Baştan sona izlediğim toplantı da konuşulanları bu satırlarda paylaşamasam da, iki ekibin ocak ayı itibarıyla Ege’nin iki kıyısını tek ürün olarak pazarlamaya başlayacağını söyleyebilirim.
Toplantı sonrası konuştuğum Intra Yönetim Kurulu Başkanı Ertuğrul Karaoğlu, “Eskiden beri sınırlı da olsa yapılan, iki ülkenin birlikte, birbirini tamamlayıcı şekilde sunulması fikri, son yıllarda daha kuvvetli bir şekilde dile getirilmeye başlandı. Türk Hava Yolları’nın geldiği nokta ve Yunanistan uçuşlarının sayısının da bunda katkısı var. Agean ve Pegasus Hava Yolları’nın uçuşları da bu ortak çalışmayı kolaylaştıran bir diğer etken. Biz mantık olarak iki ülkenin birbirinin devamı gibi düşünülerek sunulmasını uzun zamandır arzuluyor ve uyguluyorduk. Bunu çok daha üst seviyeye getirmek için, kasım ayında İzmir’de yapılan toplantının da ışığı altında, projeleri daha güçlendirmek amacıyla bugün İstanbul’da toplandık. Bir sonraki toplantımız ise Selanik’te olacak ve fiili uygulamaya da 2022’de geçmiş olacağız” dedi.
Seçilen programlara, planlanan yeni turlara baktığımda, eğer pandemi nedeni ile yeni bir kapanma söz konusu olmaz ise, iki şirketin bu ortak operasyonu hem önyargıları altüst etmiş olacak hem de iki ülkenin turizmine ciddi katkıda bulunacak.