İstanbul Modern - ‘Yıldız Moran: Bir Dağ Masalı’: Türkiye’nin ilk profesyonel kadın fotoğraf sanatçısı Yıldız Moran’ın; doğa, soyut, portre, gündelik hayat, Anadolu, İstanbul ve yurt dışı gibi konulardaki 86 yapıtını bir araya getiren seçki, fotoğraf algısının dönüşümü adına bir hayli ilgi çekici.
Sakıp Sabancı Müzesi-‘Rus Avangardı. Sanat ve Tasarımla Geleceği Düşlemek’: Söz konusu döneme damga vuran sanatçı ve okulların imzasını taşıyan; resim, tasarım, edebiyat, film ve tiyatro disiplinlerindeki yapıtlar; 20’nci yüzyılın ilk çeyreğindeki Rusya’ya dair sağlam bir özet niteliğinde.
Pera Müzesi-‘Parajanov Sarkis ile’: Yönetmen Sergey Parajanov’un gelenekselden pop-art’a uzanan yaratıcılığını yansıttığı eserleriyle, Sarkis’in Parajanov’a dair ürettiği ve bir selamlama niteliği taşıyan yapıtları, büyüleyici bir etkileşim halinde.
Merdiven Art Space-Berat Işık & Sarkis: ‘Başlangıçta Göz Kamaştıran Gece’ başlıklı sergi, farklı kuşaktan iki değerli güncel sanatçının, zıtlıklardan beslenerek diyalog kuran eserlerini bir araya getiriyor.
Borusan Contemporary -’Akışkan Bedenler’: Sanatçı, tasarımcı, animasyoncu, müzisyen ve yazılımcılardan oluşan küresel kolektif Universal Everything’in; insan biçimine duyduğu ilgiyi, bireyin karakteristik özellikleri ve davranışları üzerinden inceleyen sergi oldukça ilgi çekici.
x-ist-Hüseyin Arıcı: Sıra dışı malzeme kullanımı ve ifade diliyle hiperrealizmle
sürrealizm arasında köprü kuran sanatçının, ‘Güzellikler için Savaştı Medeniyetin Güzelleri’ başlıklı ikinci kişisel sergisi yılın öne çıkanlarından.
Versus Art Project - Selim Süme: İlk bakışta kara kalem desen zannettiğim ancak yaklaşınca fotoğraf olduğu anlaşılan eserlerini içeren sergisinde sanatçı, bakma ve algı eylemini sorgulamamıza neden oluyor.
Art On Istanbul-‘99 kare’: Sergi kapsamında 100’ün üzerinde sanatçının eserine yer veren seçki, Sezer Tansuğ’un 1993’te başladığı ‘Cumhuriyetin Değerleri’ projesini tamamlıyor.
PİLOT - Çağrı Saray: Sergide yer alan, ‘Berlin Üzerindeki Gökyüzü’ filminden ilhamla imza attığı video, desen, heykel ve posterler; sanatçının aşina olduğumuz üretim pratiğine yeni bir katman olarak ekleniyor.
Sanatorium - Merve Şendil: Bize tanıdık gelen imgeleri yabancılaştırarak, izleyicinin algısında farklı bir katman yaratan sanatçı; bilinçaltı, duyular ve anılara doğru bir kapı açtı.
Riverrun - Antonio Cosentino: Sanatçının, Sait Faik’in öyküsünden ilhamla tenekeden imal ettiği Stelyanos Hrisopulos Gemisi, pek çok yaşamsal kavramın ağırlığını sorguladı.
Galeri Nev - Nermin Er: Yığın, yığılma kavramlarına ve birikme, dağılma, toplama gibi temalara eğilen sanatçının, hacimle dinamizmi yüzeyde buluşturan işleri oldukça etkileyiciydi.
Galata Rum Okulu-‘206 Odalı Sessizlik: Büyükada Rum Yetimhanesi Üzerine Etüdler’: Ali Kazma, Murat Germen, Dilek Winchester ve Hera Büyüktaşcıyan; azınlık politikalarının neticesinde metruk bir yapıya dönüşmüş olan yetimhaneye, eserlerinde hayat verdi.
Pi Artworks-Fatma Bucak: Kimlik, ilhak ve göç üzerine kurulu temel anlatılar etrafında kurgulanan sergi, kolektif ve ideolojik sınırların şiddetini sorguladı.
4. İstanbul Tasarım Bienali: Bu yıl eğitim odaklı bir yaklaşım belirleyen bienal; çağın bilgi bombardımanı içerisinde verimli olanı ayıklama, fikirleri işlevsel hale getirme ve yenilikçi çözümler sunma potansiyeline ışık tuttu.
C.A.M.-İsmet Doğan: Doğaya ait olanı alışılmadık bir bağlamda yeniden yorumlayan Doğan, sanat tarihindeki temsil geleneği ve dilin sınırlarını da cesurca tartışmaya açtı.
Daire Galeri-Osman Bozkurt: Sanatçının; 2002’den 2018’e, İstanbul’u ve gündelik hayatımızdaki kırılma noktalarını belgelediği fotoğraf ve video yerleştirmelerinden oluşan ‘Tersine Dünya’, yılın en cesur sergisiydi diyebilirim.
artSümer-Gökçe Erhan: Doğal yaşam alanımıza döndüğümüzde karşılaşacaklarımızın bir ön izlemesini sunan sanatçı, insan eliyle doğaya verilen zararı zihinlerde canlı tuttu.
Krank Art Gallery-Merve İşeri: Kişisel gelişim ve dönüşüm haline bir çeşit güzelleme niteliğindeki sergi, hayalvari bir dünyanın kapısını araladı.
Yapı Kredi Kültür Sanat-‘İntihal mi Hal mi?’: Çağrı Saray, Erinç Seymen, Ferhat Özgür, Mehtap Baydu, Özlem Günyol&Mustafa Kunt ve Necla Rüzgar’ın pratiklerine tanık olduğumuz sergide; tek ve eşsiz olma iddiası masaya yatırıldı.
SALT-‘Devamlılık Hatası’: Bülent Şangar ve Aydan Mürtezaoğlu’nun ortak temaları ayrı bir görsel ifadeyle ortaya koyduğu üst düzey seçki, 1990’lar Türkiye’sinin güncel sanatına kapsamlı bir bakış sundu.
Pg Art Gallery-Günnur Özsoy: Soyut metal heykellerinin yanı sıra yazıyı temel aldığı performatif mektuplaşma projesini sunan sanatçı; bizi, aktarımlarının gücü üzerine düşünmeye davet etti.
Performistanbul-‘İHTİYAÇ: SEN’: 10 performans sanatçısının izleyici odaklı performanslarına, 28 gün boyunca canlı bir süreçle yer veren proje, katılımcı ilişkisine getirdiği yorumla yılın dikkat çekenlerinden oldu.