Banu Çarmıklı

Banu Çarmıklı

banu.carmikli@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İstanbul Modern - ‘Yıldız Moran: Bir Dağ Masalı’: Türkiye’nin ilk profesyonel kadın fotoğraf sanatçısı Yıldız Moran’ın; doğa, soyut, portre, gündelik hayat, Anadolu, İstanbul ve yurt dışı gibi konulardaki 86 yapıtını bir araya getiren seçki, fotoğraf algısının dönüşümü adına bir hayli ilgi çekici.
Sakıp Sabancı Müzesi-‘Rus Avangardı. Sanat ve Tasarımla Geleceği Düşlemek’: Söz konusu döneme damga vuran sanatçı ve okulların imzasını taşıyan; resim, tasarım, edebiyat, film ve tiyatro disiplinlerindeki yapıtlar; 20’nci yüzyılın ilk çeyreğindeki Rusya’ya dair sağlam bir özet niteliğinde.
Pera Müzesi-‘Parajanov Sarkis ile’: Yönetmen Sergey Parajanov’un gelenekselden pop-art’a uzanan yaratıcılığını yansıttığı eserleriyle, Sarkis’in Parajanov’a dair ürettiği ve bir selamlama niteliği taşıyan yapıtları, büyüleyici bir etkileşim halinde.
Merdiven Art Space-Berat Işık & Sarkis: ‘Başlangıçta Göz Kamaştıran Gece’ başlıklı sergi, farklı kuşaktan iki değerli güncel sanatçının, zıtlıklardan beslenerek diyalog kuran eserlerini bir araya getiriyor.
Borusan Contemporary -’Akışkan Bedenler’: Sanatçı, tasarımcı, animasyoncu, müzisyen ve yazılımcılardan oluşan küresel kolektif Universal Everything’in; insan biçimine duyduğu ilgiyi, bireyin karakteristik özellikleri ve davranışları üzerinden inceleyen sergi oldukça ilgi çekici.
x-ist-Hüseyin Arıcı: Sıra dışı malzeme kullanımı ve ifade diliyle hiperrealizmle

2018’DE ÖNE ÇIKANLAR
sürrealizm arasında köprü kuran sanatçının, ‘Güzellikler için Savaştı Medeniyetin Güzelleri’ başlıklı ikinci kişisel sergisi yılın öne çıkanlarından.
Versus Art Project - Selim Süme: İlk bakışta kara kalem desen zannettiğim ancak yaklaşınca fotoğraf olduğu anlaşılan eserlerini içeren sergisinde sanatçı, bakma ve algı eylemini sorgulamamıza neden oluyor.
Art On Istanbul-‘99 kare’: Sergi kapsamında 100’ün üzerinde sanatçının eserine yer veren seçki, Sezer Tansuğ’un 1993’te başladığı ‘Cumhuriyetin Değerleri’ projesini tamamlıyor.
PİLOT - Çağrı Saray: Sergide yer alan, ‘Berlin Üzerindeki Gökyüzü’ filminden ilhamla imza attığı video, desen, heykel ve posterler; sanatçının aşina olduğumuz üretim pratiğine yeni bir katman olarak ekleniyor.
Sanatorium - Merve Şendil: Bize tanıdık gelen imgeleri yabancılaştırarak, izleyicinin algısında farklı bir katman yaratan sanatçı; bilinçaltı, duyular ve anılara doğru bir kapı açtı.
Riverrun - Antonio Cosentino: Sanatçının, Sait Faik’in öyküsünden ilhamla tenekeden imal ettiği Stelyanos Hrisopulos Gemisi, pek çok yaşamsal kavramın ağırlığını sorguladı.
Galeri Nev - Nermin Er: Yığın, yığılma kavramlarına ve birikme, dağılma, toplama gibi temalara eğilen sanatçının, hacimle dinamizmi yüzeyde buluşturan işleri oldukça etkileyiciydi.
Galata Rum Okulu-‘206 Odalı Sessizlik: Büyükada Rum Yetimhanesi Üzerine Etüdler’: Ali Kazma, Murat Germen, Dilek Winchester ve Hera Büyüktaşcıyan; azınlık politikalarının neticesinde metruk bir yapıya dönüşmüş olan yetimhaneye, eserlerinde hayat verdi.
Pi Artworks-Fatma Bucak: Kimlik, ilhak ve göç üzerine kurulu temel anlatılar etrafında kurgulanan sergi, kolektif ve ideolojik sınırların şiddetini sorguladı.
4. İstanbul Tasarım Bienali: Bu yıl eğitim odaklı bir yaklaşım belirleyen bienal; çağın bilgi bombardımanı içerisinde verimli olanı ayıklama, fikirleri işlevsel hale getirme ve yenilikçi çözümler sunma potansiyeline ışık tuttu.
C.A.M.-İsmet Doğan: Doğaya ait olanı alışılmadık bir bağlamda yeniden yorumlayan Doğan, sanat tarihindeki temsil geleneği ve dilin sınırlarını da cesurca tartışmaya açtı.
Daire Galeri-Osman Bozkurt: Sanatçının; 2002’den 2018’e, İstanbul’u ve gündelik hayatımızdaki kırılma noktalarını belgelediği fotoğraf ve video yerleştirmelerinden oluşan ‘Tersine Dünya’, yılın en cesur sergisiydi diyebilirim.
artSümer-Gökçe Erhan: Doğal yaşam alanımıza döndüğümüzde karşılaşacaklarımızın bir ön izlemesini sunan sanatçı, insan eliyle doğaya verilen zararı zihinlerde canlı tuttu.
Krank Art Gallery-Merve İşeri: Kişisel gelişim ve dönüşüm haline bir çeşit güzelleme niteliğindeki sergi, hayalvari bir dünyanın kapısını araladı.
Yapı Kredi Kültür Sanat-‘İntihal mi Hal mi?’: Çağrı Saray, Erinç Seymen, Ferhat Özgür, Mehtap Baydu, Özlem Günyol&Mustafa Kunt ve Necla Rüzgar’ın pratiklerine tanık olduğumuz sergide; tek ve eşsiz olma iddiası masaya yatırıldı.
SALT-‘Devamlılık Hatası’: Bülent Şangar ve Aydan Mürtezaoğlu’nun ortak temaları ayrı bir görsel ifadeyle ortaya koyduğu üst düzey seçki, 1990’lar Türkiye’sinin güncel sanatına kapsamlı bir bakış sundu.
Pg Art Gallery-Günnur Özsoy: Soyut metal heykellerinin yanı sıra yazıyı temel aldığı performatif mektuplaşma projesini sunan sanatçı; bizi, aktarımlarının gücü üzerine düşünmeye davet etti.
Performistanbul-‘İHTİYAÇ: SEN’: 10 performans sanatçısının izleyici odaklı performanslarına, 28 gün boyunca canlı bir süreçle yer veren proje, katılımcı ilişkisine getirdiği yorumla yılın dikkat çekenlerinden oldu.