27.01.2025 - 11:08 | Son Güncellenme:
Yine bir erkek egemen sektörde kadın başarı öyküsü anlatacağız. Plastik ambalaj sektörüne 2011 yılında İzmir Gıda Çarşısı’nda açtığı perakende mağaza ile giren Burcu Yaslan, gıda başta olmak üzere pek çok sektörün plastik ambalaj ihtiyacını karşılayan ENTA Plastik Limited Şirketi ile hizmet veriyor. Ambalajları gıda ihracatıyla dolaylı yoldan yurtdışına gittiği gibi firma olarak da ihracat yapıyorlar. Burcu Yaslan, kadın girişimci olarak başlangıcını küçük ölçekli yapmış. 2011 yılında Gıda Çarşısı’nda nihai tüketicinin ve çarşı esnafının plastik ambalaj ihtiyacını karşılamak için tek ortaklı limited şirket kurmuş. Firmanın hem sahibi hem genel müdürü olarak finans, muhasebe, kurumsal müşteri ilişkileri konularıyla ilgileniyor. Geniş bir görev tanımı var.
‘GELİŞMEK ZORUNDAYIZ’
Hep bir adım ileriye gitmek isteyen Burcu Yaslan perakende ile bunu başaramayacağını anlayınca üretime yönelmiş. Burcu Yaslan bu radikal kararı şöyle özetliyor: “Biz perakende satıştan, sanayiye yönelik ambalaj üretim ve pazarlamasına geçiş yaptık. Gelişmek zorundayız. Aksi halde yerimizde sayardık. İş birliklerinin büyümesi ile arkanızda destek hissedince her şeye cesaret edebiliyorsunuz. Çağa da ekonominin gelişimine de sanayinin büyümesine de ayak uyduruyoruz.”
ENTA Plastik, 2015 yılında Kemalpaşa Ulucak Organize Sanayi Bölgesi’nde üretim tesisi kurmuş ve plastik kasa üretimine başlamış. Bünyelerine satış ve pazarlama müdürü olarak Çetin Akyol dahil olunca hedefler biraz daha büyümüş ve firma Manisa Organize Sanayi Bölgesi’ne taşınmış. Çetin Akyol’un kadroya dahil olmasıyla pazarlama ve müşteri ağı genişlemiş, talepler ve siparişler artmış. Taşınmalarının bir nedeni de ürünlerinin ağırlıklı gıda sektöründen talep görmesi nedeniyle hedef pazara yakın olmak. Burcu Yaslan bu değişimi açıklarken, “Manisa Organize Sanayi Bölgesi pazar olarak daha verimli. Buraya taşınınca plastik kasa üretiminin yanında proje bazlı spesifik ürünler, siparişler, yeni ürün geliştirme konularına yöneldik. Tasarımlar, kalıplar ve bunların üretimi anlamında da geliştik. Müşterilerin taleplerine uygun üretime odaklandık. Alanımız genişledi, plastik kasanın dışına çıktık” dedi.
‘PAZARIMIZ TÜM TÜRKİYE’
ENTA Plastik Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyetini yürütürken, üretim konusunda yeni bir karar alarak, Karaman’da plastik enjeksiyon üretimi yapan bir firma ile iş birliğine gitmiş. Ürün ihtiyacını tamamen Karaman’daki fabrikadan karşılayıp, ENTA olarak satış, pazarlama ve ürün geliştirmeye odaklanmışlar. Konuyu “Onlar üretiyor, biz satıyoruz” diye özetleyen Burcu Yaslan, “Paletler, boxlar, kasalar, onların üretimi. Bu iş birliği ile biz de satış yapıyoruz. Hem ürün gamını hem de pazarımızı genişlettik. Plastik kasa ve kutuda ürün gamı da bu ürüne ihtiyaç duyan pazar da çok geniş ve faaliyet alanınızı istediğiniz gibi genişletebiliyorsunuz. Bu ürünlere her sektörün ihtiyacı var. Gelen siparişe göre ürün geliştirme imkânımız var. Firmaların ihtiyacına göre ürün projelendirip, geliştirip, üretebiliyoruz. Bu da bizi sektörde öne çıkarıyor. Pazarımız tüm Türkiye. Ağırlıklı tarım ve sanayi sektörlerine satış yapıyoruz. Yurtdışı satışlarımız var. Dolaylı da doğrudan da yapıyoruz. Gıda firmaları bizim ürettiğimiz plastik kasalarla ürünlerini yurtdışına gönderiyorlar. Yaş meyve sebze, unlu mamul, ambalajlı gıda gibi tüm gıda sektörüne üretim yapıyoruz. Kasa, box ve paletleri kullanıyorlar. Firmalar üretim ve depolama aşamalarında bizim ürünlerimizi kullanıyor. Ana müşteri sektörümüz gıda gibi görünse de her türlü sektöre ambalajı ürünü üretiyoruz aslında. Üretim sektörümüzün Karaman’da olması ürün gönderme lokasyonu olarak avantajlı. Satış pazarlama merkezimizin Manisa’da olması hedef sektörümüze ulaşmada olumlu sonuç sağlıyor” diye konuştu.
‘İHRACAT PAZARIMIZI BÜYÜTECEĞİZ’
Kurulduğu 2011 yılından bu yana ciddi büyüme sağlayan ENTA Plastik’in ileriye yönelik hedeflerini de açıklayan Burcu Yaslan, şöyle devam etti: “Hedefimiz, yurtdışındaki faaliyetlerimizi genişletmek. İhracat pazarımızı büyütmek istiyoruz. Hali hazırda Fransa, Yunanistan ve İtalya’daki firmalarla çalışıyoruz. Aslında bu üç ülke en fazla çalıştığımız dış pazarlar olsa da pek çok hedef ülkeye girdik. Daha sürdürülebilir ürünler geliştirerek, müşterilerimizin bu ürünlerden uzun vadeli faydalar sağlamasını amaçlıyoruz. Katlanır kasa projelerimizi geliştirmek, bu ürün gamında çeşitliliğimizi artırmak istiyoruz. Ar-ge’ye önem veriyoruz. Bu konuda çalışmalar aralıksız sürüyor.”
ENTA Plastik yıllık 250 bin metrekare plastik palet üretim kapasitesine sahip. Yılda 1 milyon adetten fazla kasa satıyor. 35 bin adet plastik elma taşıma konteyneri, 45 bin adet canlı tavuk taşıma kasası satıyor.
‘Döviz bazlı fiyat veriyoruz’
Burcu Yaslan’a enflasyonist ortamda fiyat teklifi vermenin zorluğunu da sorduk. Yaslan, “Ürünler için fiyat teklifi verirken zorlanıyoruz. Hammadde ve üretim maliyeti sürekli artıyor. Döviz kurlarının artmadığını düşünürsek, ihracat fiyatlandırmalarında çok zorlanıyoruz. Uzun vadeli ödeme almamaya çalışıyoruz. Sipariş ile ödeme arasındaki makası açmamaya çalışıyoruz. Ödemeleri uzun vadelere yaymıyoruz. İç piyasadaki müşterilerimize de döviz bazlı fiyatlar veriyoruz. Hammaddenin dövizle alındığı bir ortamda TL ile çalışmak zarara neden olabiliyor. Bu nedenle fiyat tekliflerini döviz ile verip, ödeme tarihinde ödemeyi o günkü kur üzerinden alıyoruz. Üretim ve satış rakamları yüksek olunca maliyetlerdeki artışı da telafi edebiliyoruz. Sürümden kazanıyoruz diyebilirim” ifadelerini kullandı.
Ürünlerini fuarda tanıttılar
ENTA Plastik, Fuar İzmir’de 22 Ocak’ta başlayan Pack Plast 3. Uluslararası Ambalajlama Paketleme Plastik Endüstrisi ve Teknolojileri Fuarı’nda da hedef sektörlere ürünlerini tanıttı. Açtıkları stantta hem görsel hem de anlatarak ürünlerini tanıtan firma, ticari bağlantılar kurdu. Standı İzmir iş dünyasının tepe örgütlerinin başkanları da ziyaret etti.