BayramiçBayramiç beyazı, ekonomik değeri 'altın elmayı' geçti, ilçenin geçim kaynağı oldu

Bayramiç beyazı, ekonomik değeri 'altın elmayı' geçti, ilçenin geçim kaynağı oldu

11.07.2022 - 11:17 | Son Güncellenme:

Bayramiç beyazı, ekonomik değeri 'altın elmayı' geçti, ilçenin geçim kaynağı oldu

Bayramiç beyazı, ekonomik değeri altın elmayı geçti, ilçenin geçim kaynağı oldu

Burak GEZEN / ÇANAKKALE, (DHA)-  ÇANAKKALE'nin Bayramiç ilçesinin Avrupa Birliği (AB) Coğrafi İşaret tesciline sahip nektarini 'Bayramiç beyazı' ekonomik değeriyle üreticisinin yüzünü güldürüyor. Kendisine has aroması ve lezzetini Kazdağları'ndan alan Bayramiç beyazı tüccarlar tarafından kalitesine göre üreticiden kilosu 10 TL'den alınıyor. Bayramiç Ziraat Odası Başkanı İsmail Pehlivan, yakın zamana kadar kiminin erik, kiminin tüysüz şeftali dediği çok az tanınan ürünün bilinirliğini arttırarak altın elmadan daha değerli hale getirdiklerini söyledi.

Mitolojik adı 'İda' olan Kazdağları'nın kuzey yamaçlarındaki Bayramiç ilçesinde yetişen nektarin, Bayramiç Ziraat Odası'nın Türk Patent Enstitüsü'ne yaptığı başvuru ile 2013 yılında 'Bayramiç beyazı' adıyla coğrafi işaret tescili aldı. 2016 yılında Bayramiç beyazının 4 çeşit fidan tescili gerçekleştirildi. Son olarak da geçen yıl Bayramiç beyazı, Avrupa Birliği Coğrafi İşaret tesciline kavuştu. Bayramiç beyazı, Türkiye'nin Avrupa'daki tescilli 7'nci ürünü oldu. Kazdağları'nın endemik meyvesi olan coğrafi işaretli 'Bayramiç beyazı', erkenci, orta ve geç olmak üzere 3 dönemde hasat ediliyor. Rengi, tadı, kokusu ve aroması ile dikkat çeken ürün, diğer nektarin çeşitlerine göre de daha uzun süre dayanıyor. İhraç edildiği gibi Türkiye'de İstanbul, İzmir ve Ankara gibi büyük kentlerdeki hallere gönderilen ürün tüketicilerin sofralarına ulaştırılıyor.

'7 BİN 500 DEKAR ALANDA 15 BİN TON BİR REKOLTEYE ULAŞILDI'
Bayramiç Ziraat Odası Başkanı İsmail Pehlivan, yakın zamana kadar kiminin erik kiminin ise tüysüz şeftali diye adlandırdığı ürünü 'Bayramiç beyazı' adıyla marka haline getirdiklerini, büyük kentlerde yaşayanların aroması ve lezzeti nedeniyle vazgeçmediği ürünün, ekonomik değeriyle üreticisinin de yüzünü güldürdüğünü ifade etti.  Pehlivan, “Yaklaşık olarak 7 bin 500 dekar alanda 15 bin ton bir rekolteye ulaşmış bulunmaktayız. Her geçen yıl bu rekolte artmaktadır. Bayramiç beyazı şu an Yunan mitolojisinde, Mitolojik adı 'İda' olan Kazdağları'nda Çoban Paris'in Afrodit'e vermiş olduğu altın elmadan, yani Bayramiç elmasından daha fazla kazandırmaya başladı. Bu da üretici adına sevindirici. Bu ürün kilo vermeye, cilt güzelliğine katkı sunuyor. Bayramiç beyazının hoş bir kokusu vardır. Parfüm ve dondurma sanayinde kullanılmaktadır. Tüketicileri Bayramiç beyazı yemeye davet ediyorum" dedi.

'AROMA VE LEZZETİNİ KAZDAĞLARI'NDAN ALIYOR'
Bayramiç beyazının bir nektarin çeşidi olduğunu vurgulayan Pehlivan, "Çıkış noktasıyla ilgili bir rivayet ise bir doğal çekirdekten aşılanmış, delice şekilde ortaya çıkmış ve yıllar sonra akademisyenlerin destekleriyle üreticiler tarafından yetiştirilmeye başlanmış bir üründür. Önceden insanlar bilmiyordu, erik, tüysüz şeftali diyordu. Ama artık tescilli bir üründür. Bayramiç beyazı, Çanakkale'nin ise Avrupa Birliği'nde tescilli ilk ürünüdür.  Özellikle Avrupa Birliği'nde tescil aldıktan sonra bu ürünün bilinirliği arttı. Hükümetimizin de almış olduğu bir karar ile coğrafi işaretli ürünlere çok daha fazla değer verilmeye başlandı. Zincir marketlerde yıldızlı raflarda yerini aldı. Bu ürün lezzetini ve aromasını Kazdağları'ndan almaktadır. Kazdağları, Alpler'den sonra dünyada ikinci oksijen deposudur. Gece ve gündüz sıcaklıkları farklılık göstermekte ve değişik bir floraya sahiptir. Bu nedenle de aromasını ve lezzetini buradan almaktadır" dedi.
Bayramiç beyazında ilk hasadı yaptıklarını belirten üretici Ayşe Dönmez ise "Bayramiç beyazı organiktir ve çok lezzetlidir. Çok talep var. İstanbul gibi büyük kentlere hallere gönderiyoruz. Rekolteden de fiyatlardan da memnunuz" diye konuştu.
Bayramiç beyazı, tüccarlar tarafından üreticiden kalitesine göre kilosu 10 TL'ye kadar fiyatla alınıyor. (DHA)

FOTOĞRAFLI