Sanayi şirketleri yılın altı aylık döneminde pandemi etkisini geride bırakarak atağa kalktı. Net satışlar yüzde 77, net kâr yüzde 455 büyüdü. Son beş yılın ortalama satışlarının iki katına, kârının ise üç katına çıkıldı.
Borsa İstanbul’da işlem gören sanayi şirketlerinin geçen yılın ilk yarısında 190 milyar olan satışları bu yılın aynı döneminde 338 milyar TL’ye çıktı. Şirketlerin kârları ise 6 milyar TL’den 35 milyar TL’ye yükseldi. Satışlar yüzde 77 oranında artarken kârlar yüzde 455 yükseldi. Satış ve kârlılıkta son beş yılın en iyi altı aylık rakamlarına ulaşıldı.
Sanayi şirketleri 2021 yılının ilk altı aylık döneminde geçen yılın dokuz aylığının da üzerinde bir satış rakamına ulaşırken kârlar 2020 yıl sonunu aştı. 2020 yılının tamamında toplamda 30 milyar TL kâr açıklayan sanayi şirketleri 2021 yılının altı aylık döneminde toplamda 34 milyar TL kâr elde etti.
Tüm dünyada etkisini gösteren, koranavirüs salgın hastalığı ile şirketler faaliyetlerine ara vermek zorunda kalmış, satış ve kârlılıkları olumsuz etkilenmişti. Ancak 2021 yılında sanayi şirketlerinin pandemi etkisini geride bıraktıkları görülüyor.
Ekonomideki gelişmelerle birlikte değerlendirildiğinde yılın ilk yarısında yıllık enflasyon yüzde 17.53 olarak gerçekleşti. Şirketlerin hem satış hem de kârlılıkta enflasyonun oldukça üzerinde bir büyüme yakaladıkları gözleniyor.
En yüksek satışlar
Borsada işlem gören ve en yüksek satışı gerçekleştiren 10 şirket Tüpraş, Arçelik, Ford Otosan, Ereğli Demir Çelik, Anadolu Efes, İskenderun Demir Çelik, Vestel, Tofaş Otomobil, Petkim ve Coca Cola İçecek oldu. Bu şirketlerden Tüpraş, İskenderun Demir Çelik ve Petkim’in satış artışı yüzde 100 oldu. Tüpraş ve Petkim pandemiden en fazla etkilenen şirketler arasında geliyordu. Baz etkisi satış artışlarında etkili oldu.
En yüksek kârlar
En yüksek kâr açıklayan sanayi şirketleri: Ereğli Demir Çelik, İskenderun Demir Çelik, Ford Otosan, Petkim, Arçelik, Tofaş Otomobil, Koza Altın, Coca Cola İçecek, Vestel, Vestel Beyaz Eşya. Listede en fazla satış gerçekleştiren şirketler içerisinde yer alan Tüpraş ve Anadolu Efes’in en yüksek kârı açıklayan 10 şirket içerisinde de yer aldığı gözleniyor. Bu noktada hemen hatırlatmakta yarar var: Kimi firmalar yüksek satış geliri elde etmesine rağmen aynı şekilde maliyetleri de yüksek olunca dönem sonu kârları düşebiliyor.
Kâr marjı yükseldi
Pandemi sürecinde yüzde 3.32 seviyesine kadar gerileyen borsa şirketlerinin kâr marjı, 2021 yılının altı aylık döneminde yüzde 10,3 seviyesine yükseldi. BIST Sanayi Endeksi kapsamında bulunan sanayi şirketleri, 2017 yılından bu yana en yüksek kâr marjı ile çalıştı. Kâr marjları yükselmesine rağmen enflasyon oranının yüzde 18,95 seviyesine geldiği bir ortamda şirketlerin daha yüksek bir performans göstermek zorunda kalacakları gözleniyor.
Kâr ve satış büyümesinin önemi nedir?
1-) Kâr ve satış bir şirketin gelir tablosundaki en önemli iki kalemdir.
2-) Kâr, şirketin faaliyeti sonucunda elde ettiği kazançtır. Satış; şirketin toplam geliridir.
3-) Kârı ve satışları artan şirketler gelir yaratan, bu gelirlerini kazanca dönüştürebilen şirketlerdir.
4-) Kâr ve satış büyümesi bir şirketin varlık nedenidir.
5-) Satış gelirleri artıyor ancak bu kârlılığa dönmüyorsa şirketin faaliyet etkinlik oranlarında sorun olabilir, şirket diğer adı ile başlayan kalemleri ile bilanço makyajı yapıyor olabilir. Maliyetleri çok yüksek bir sektörde olabilir. Yani satışların kâra dönüşmemesinin mutlaka bir nedeni vardır. Bu neden şirketin fiyat performansı üzerinde etkilidir.
6-) Borsa yatırımcısı kâr ve satışları büyüyen şirketleri öncelemelidir.
7-) Kârın satışlara bölünmesi ile kâr marjı bulunur. Şirketlerin yüksek kâr marjı ile çalışması beklenir.
8-) Satış büyümesinde satışları dalgalanan şirketler yerine istikrarlı büyüyenler yatırımcı tercihlerinde öne çıkar.
9-) Şirketin satışlarını artıracak her yeni bağlantı, ulaşılan pazar, yeni ürün orta vadede fiyat performansına olumlu yansır.
10-) Bir şirket yıllık kârını farklı yollardan artırabilir.
Şirketin kârını artıran 6 yöntem
1-) Satışları artırmak.
2-) Maliyetleri kısmak.
3-) Varsa mevcut taşınmazlarından birini satmak.
4-) Sürekli zarar ettiği alanlarda iyileştirmeye gitmek.
5-) Ürünlerini satacağı yeni pazarlara açılmak.
6-) Katma değeri yüksek ürünleri faaliyet seyri içerisinde artırmak.