E-ticaretin gelişmesiyle bu alandaki gençler her geçen gün daha da artıyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi de halen ihracat yapan ya da yapmayı düşünen gençlere kapılarını açtı
Türkiye tarihinin en zorlu dönemlerinden birisini yaşıyor. Karadeniz’de onlarca can alan sel felaketi yaşanırken Ege ise yangınlarla sarsıldı. Pandemi de delta varyantıyla olumsuz etkisini sürdürüyor. Bütün bu yaşananların bir ekonomik karşılığı da var tabii ki.
Bununla birlikte çalışan, üreten, dinamik Türkiye yaralarını hızla sarıyor. Doğal kaynakları sınırlı olan Türkiye ekonomisini ihracat ve turizmiyle güçlü tutuyor. Nitekim son açıklanan ödemeler dengesi verisi, turizm ve dış ticaretin katkısıyla cari açığın son 10 ayın en düşük düzeyine indiğini ortaya koydu.
Ehil bir nesil
İhracat hepimize moral verircesine ralli yapıyor. Son 12 aylık (Temmuz 2020-Temmuz 2021) ihracat rakamı 200 milyar doları aştı. Bunun coşkusunu yaşayan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) 300 milyar dolar hedefine kilitlendi. Bunun için yol haritası da hazır. Gençler sahaya sürülecek! Kurum gençlik avantajını daha çok kullanabilmek için Genç TİM’i kurdu. Başkan Gülle yeni oluşumu açıklarken, “Gelecek zaten gençlerin. Ülkenin geleceği için son derece önemli olan ihracatta ehil bir nesil yetiştirmek üzere yola çıktık” diyor.
Çıta yükseldi
Türkiye’nin 100 milyar dolar ihracat seviyesinden 200 milyar dolar seviyesine yükselmesinin 14 yıl sürdüğünü hatırlatan Gülle, bu noktada vizyonlarını şöyle anlatıyor: “Bugün şekillenen yeni dünyada Türkiye’nin avantajları çok. İhracatımızda bir sonraki 100 milyar dolarlık artış daha hızlı olacak. 5 yılda ihracatımızı 300 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz. Bunda da gençlik enerjisinin katkısının çok büyük olacağına inanıyorum. Türkiye’de 18-40 yaş arasında 30 milyonu bulan bir nüfus var. Bundan 10 yıl sonra, 20 yıl sonra ulaşacağımız rakamlar, tamamen genç ihracatçılarımızın vizyonuyla ortaya çıkacak.”
Komiteler kuruluyor
Platformun kuruluş aşamasında tüm sektörlerden genç ihracatçılar yer aldı. TİM Başkanı İsmail Gülle, Türkiye’nin önde gelen şirketlerinde görev alan Genç TİM’li ihracatçıların katıldığı toplantıyla yeni oluşumun yol haritasını ve hedeflerini paylaştı. Genç TİM’in ticari diplomasiden uluslararası iş birliklerine, e-ihracattan ihracat elçiliğine kadar pek çok başlıkta oluşturulacak komiteleriyle gençlik için çalışacağını ve üreteceğini söyleyen Gülle, sözlerini şöyle sürdürüyor:
“Sadece tecrübeli ihracatçıların gençlere örnek olduğu değil, genç ihracatçıların da birbirine örnek olacağı, cesaret vereceği, tecrübelerini paylaşacağı Genç TİM’i hayata geçirdik. Bu noktada Genç TİM, ihracatın sürdürülebilirliğinin sağlanması, geleceğin ihracat ehli genç neslinin yetiştirilmesi, genç ihracatçı sayısının artması ve iş dünyasında genç girişimciliğinin geliştirilmesi açısından da önemli. Oluşumla birlikte aynı zamanda gençlerimize yönelik ulusal ve uluslararası muadil kuruluşlarla iş birlikleri kurmayı hedefliyoruz.”
Teşvik ve eğitim
Sürdürülebilir yarınlar için gençlere eğitimler vereceklerini belirten İsmail Gülle “Gençlerimizi ihracata teşvik edeceğiz, dış pazarlara erişimlerini artıracağız, ticari diplomaside ihracat elçisi yapacağız. Genç TİM ajandamızda, Cumhurbaşkanımızın himayelerinde her yıl Genç TİM İhracat Zirvesi düzenlenmesi, genç ihracatçı odaklı sürdürülebilir faaliyetler, eğitim programları, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla iş birlikleri, sanal ve fiziki ticaret heyetleri, iş forumları gibi geniş bir yelpazede faaliyetler bulunuyor” ifadesini kullanıyor.
300 milyar dolara doğru
TİM Başkanı İsmail Gülle, göreve geldikleri günden bugüne, ülke ihracatını daha ileriye götürmek adına hiç durmadan çalıştıklarına dikkat çekti. Son 14 yıldır 100 milyar dolar seviyelerinde olan ihracatın ilk defa 12 ayda 200 milyar doları geçtiğine vurgu yapan İsmail Gülle, “16 Temmuz’da günlük ihracatta 1,5 milyar doları aştık. Son 12 aylık verilere göre 201 milyar 46 milyon dolarla tarih yazdık. Böylece sadece 2021 yılı hedefimiz olan 184 milyar doları değil, 2022 hedefi olan 198 milyar doları da aşmayı başardık. Çıtayı biraz daha yükselterek yıl sonu ihracat hedefimizi 210 milyar dolar olarak revize ettik. Şimdi gözümüzü 2023 hedefine diktik. Mevcut yükseliş ivmemiz gösteriyor ki, en fazla 5 sene içerisinde 300 milyar dolarlık ihracata hep beraber ulaşacağız. Daha güçlü bir Türkiye için, daha güçlü ihracatın vazgeçilmezliğinin bilincindeyiz” diyor.
Hedef, dış ticaret fazlası
61 ihracatçı birliği, 27 sektör ile 100 bin ihracatçının tek çatı kuruluşu olan TİM, İsmail Gülle’nin liderliğinde, “Dış ticaret fazlası veren Türkiye” hedefine ulaşmak ve toplumun tüm kesimlerinin ihracata özendirilmesi için önemli açılımlar yapıyor.Bu kapsamda firmaların markalı ihracat artışlarını teşvik etmek ve ülke imajına katkı sağlamak adına bir ilki gerçekleştirerek TİM Marka Konseyi’ni kurdular. Gülle bu noktada, ‘’Küresel fırsatları yakından takip ederek markalı ihracatımızı artıracağız. İhracat birim değerimizi 2030’a kadar inşallah 2 doların üzerine çıkaracağız. Kadın ihracatçı sayısının artması, daha etkin olması, destek ve finansmana erişim konusunda bilincin artırılması hedefiyle kurduğumuz TİM Kadın Konseyimiz de çalışmalarına aralıksız devam ediyor”
Öte yandan, Anadolu’nun birçok ülkesinde açık iletişim platformu niteliğindeki TİM Anadolu Meclisi ve TİM KOBİ İhracat Eğitim Seferberliği başlatarak bir ekosistem de yarattılar.
Genç TİM’in genlerinde ihracat var
Genç TİM’de genlerinde ihracat olan Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin yeni nesil temsilcileri yer alıyor. Çekirdek ekipteki isimler şöyle: Mücevher İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Atasay Kamer, Altın Ateş Kimya Yönetim Kurulu Üyesi Burak Ateş, Lux Plastik Genel Müdürü Burak Önder, Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Erdal Özer, Karadeniz Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Eren Günhan Ulusoy, İstanbul Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Işılay Reis Yorgun, Güneydoğu Anadolu Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi İpek Teymur Külekçi, Orka Holding Global Pazarlama Direktörü Kübra Orakçıoğlu Kazan, Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Taşkın, İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Yedek Üyesi Muhammet Zekeriya Tanrıverdi, Mesan Kilit Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Mertöz, Çevkur Madencilik Genel Müdürü Mustafa Selçuk Çevik, Denizli İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Yedek Üyesi Okan Oğuz, İklimlendirme Sanayii İhracatçıları Birliği Denetim Kurulu Üyesi Osman Baştaş, Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Muhasip Üye Özbek Haldun Özler, Uludağ Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Selim Şankaya, Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Turan Göksan, Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği Denetim Kurulu Üyesi Yusuf Akgül.