Eminim bu işin uzmanı olan psikiyatrlar, psikologlar hatta sosyologlar pandemi sürecinin insan psikolojisi ve davranışlarına olan etkisini gösteren araştırmalarını yakın zamanda toplumla paylaşacaklardır. O araştırmalar yayınlanmadan bize yansıyan değişiklikleri, gözlemlerimi paylaşmak isterim.
Aylarca evde kapalı kalma duygusu, neresi olursa olsun evden kaçıp gitme istediğini körükledi. Yaşanan kayıplar insanlara hızlı karar alma ve hareket etme konusunda itici bir güç oldu. ‘Hayat kısa’ denildi. Gördüğü mülkü almaya 15 dakikada karar veren ya da daha önce gördüğü ama dönüp bakmadığı bir yere kaparo gönderen, sadece fotoğraf ve videodan ev kiralayan, satın alanlar var. Gerçekten eskiden bunlar olmazdı.
Karantina dönemi pazarda olan satıcıları da alıcıları da aynı oranda etkiliyor. Satıcı evine aldığı her alıcı adayı ile sağlık açısından riske girerken, alıcı da her gezdiği evde aynı riski kabullenmiş oluyor. Bu nedenle 1 yılı aşkın bir süredir içinde yaşanılan mülklerde başka yöntemler kullanıyoruz.
Eskiden bilgi almak için arayan bir müşteri mülkü görmek istediğinde hemen randevu oluştururduk. Şimdi öyle mi? Kırk soru soruyorum. Gerçekten alıcı mı, aradığı özellikler bu mülkte var mı, fiyat aralığı kapanabilecek gibi mi, olmazsa olmazları neler, aradığı bu mülk ise parası hazır mı, kredi kullanacak mı, hemen taşınmayı düşünüyor mu, bu mülke gelene kadar kaç mülk gördü, onlarda neyi beğendi, neleri beğenmedi, bu mülkü beğenirse karar vermek için bir başka görüşe de ihtiyaç duyacak mı? Bu soruların yanıtını net veren alıcı candır…
Pandemi döneminde iş yapış şekillerimizde de ciddi değişiklikler yaptık. Teknolojiyi hayatımıza soktuk. Drone çekimleri, sanal turlar, detaylı fotoğraflar, 360 derece fotoğraflar, videolar hatta canlı görüntülü arama ile mülkleri gezdiriyoruz. Eskiden olduğu gibi klasik 10 kare fotoğraf çek, ilan sitelerine koy devri kapandı. Bu yeni yöntemin daha fazla maliyeti olduğunu söylemem lazım. Ama sağlık söz konusu olduğu ve ister alıcı ister satıcı olsun herkese karşı sorumluluğumuz büyük olduğu için zaman maliyeti gözetme zamanı değil, herkes için risksiz bir ortam yaratma zamanı…
Peki siz bu dönemde neler yaptınız? Eskisi gibi dolaşıyor musunuz yoksa cep telefonlarınızdan, tablet ya da bilgisayarlarınızın ekranından mı mülkleri görüyor, beğeniyor, satın alıyor ya da kiralıyorsunuz? Şimdi tecrübe paylaşım zamanı…