Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

OSD Yönetim Kurulu Başkanı Eroldu, üretim anlamında bu yılı 1.5 milyon civarında kapatmayı öngördüklerini belirtirken, kapasite kullanımlarının yüzde 74’e ulaştığını kaydetti.

Türkiye pazarında yaşanan hareketlilik ve yüksek talep devam ederken, Avrupa pazarında da canlanma görülmesi, Türk otomotiv sanayinin üretim rakamlarına yansıyor.

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, ihracatın ve iç pazar satışlarının etkisiyle bu yıl üretimin 1 milyon 440 bin ile 1 milyon 590 bin arasında gerçekleşeceğini, bunun da yüzde 10’un üzerinde bir artış anlamına geleceğini belirtti. İhracatın bu yılı 1 milyon 60 - 1 milyon 170 bin adet civarında oluşmasını beklediklerini kaydeden Eroldu, “İlk 6 ayda pandemi öncesi üretim seviyelerine geri döndüğümüzü söyleyebiliriz. Tabii 2017, otomotiv sanayimizin tarihindeki en yüksek üretimi gösteriyor, ilk 6 aylık süreçte 870 binlik adetle. Ama tedarik zincirindeki hassasiyete, sorunlara rağmen 735 binlik adetle de 2019 seviyesini yakalamış durumdayız... Bu bizce çok olumlu, çok pozitif bir tablo otomotiv sanayi açısından” ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

Dilimler ‘eskidi’

OSD Başkanı, bununla birlikte, iç pazarda yerli katkısının azaldığını, bunun da doğal olarak otomotiv genelinde dış ticaret dengesini olumsuz yönde etkilediğini ifade etti. Eroldu, “Şu anda otomobilde yüzde 34’lük yerli payımız var ki, bunun 40-41 seviyesinde olduğunu da gördük geçmiş yıllarda. Hafif ticaride de yüzde 60’lık seviyelerden yüzde 50’ye doğru bir geri gelmemiz söz konusu” dedi. Fabrikaların mümkün olduğunca iç pazara yönelik paylarını artırdığını kaydeden Eroldu, “Aslında ihracatın üretimimizdeki payı yüzde 5 azaldı. Otomotiv sanayi ihracattan iç piyasaya kaydırma yapıp, bu yüksek talebi karşılamaya çalışıyor” diye konuştu.

Bu arada iç pazarda kur farkları nedeniyle yapılan zamlarla yüzde 80’in altındaki ÖTV dilimlerine giren araç kalmadığını kaydeden Cengiz Eroldu, şöyle devam etti: “Son 2 ayda özellikle kurdaki hızlı artışla birlikte, maliyetlerin de etkisiyle fiyatlarda artış olunca matrahlar eskidi... Tüm otomobiller 80 ve üzeri vergi dilimine girmiş durumda artık. Aralık’ta 80 ve üzeri vergi diliminde olan araçlar, pazarın yüzde 65’ini oluşturuyordu. Zamlar ve matrahların değişmemesi sonucu, Haziran’da bu rakam 98’e, Temmuz’da da 100’e ulaştı. Yüzde 45, 50, 60, 80 vergi dilimleri, yerli üreticilere rekabet avantajı sağlayan bir durumdu. Şimdi yerli üreticilerin fiyatları, ithallere göre daha fazla artmış oldu. Çünkü 80’lik araçlarda, yılın başında 80 olan bir araçta vergi değişimi yok ancak yılın başında yüzde 50’lik dilimde olan bir araçta 50’den 80’e gittiğinizde bir vergi değişimi de geliyor.”

Haberin Devamı

Üretim 1.5 milyona koşuyor

Kamyonda kapasite yüzde 92

OSD Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, yılın ilk yarısının başarılı rakamlarla kapandığını belirterek, üretimin de 735 bine geldiğini, bunun da geçen yıla göre yüzde 13’lük bir artış anlamına geldiğini kaydetti. Diğer sevindirici bir konunun da kapasite kullanım oranları olduğuna dikkat çeken Eroldu, “Yüzde 67’den yüzde 74’e yükseldi. Bunda hem ihracattaki artışın hem de iç piyasadaki artışın kuşkusuz çok katkısı var... Aynı paralelde ihracat adetlerimizin de bu yıl 500 bini geçtiğini görüyoruz. Burada da bir milyonun üzerinde bir ihracatla yılı kapatacağız gibi duruyor” diye konuştu. Kamyonda kapasite kullanımının daha üst düzeyde olduğunu söyleyen Eroldu, kamyonda yüzde 92’lik bir kapasite kullanımı olduğunu, neredeyse tam kapasiteyle çalışıldığını vurguladı. Eroldu’ya göre kamyona ilginin nedenleri arasında, araç yenileme ihtiyacı ve otomobilde olduğu gibi yatırım olarak bakılması.

Haberin Devamı

10 saniyelik ‘doping’i var!

Hyundai, tam elektrikli Ioniq 5’in performanslı “N” versiyonunu İngiltere’deki Goodwood Hız Festivali’nde tanıttı. Tamamen elektrikli ilk Hyundai N modeli olarak markanın elektrifikasyon stratejisine katkıda bulunması beklenen araç, iki elektrikli motorla birlikte toplamda 600 PS güç ve 740 Nm tork üretiyor. Araçtaki “N Grin Boost” fonksiyonuyla da toplam güç “10 saniyeliğine” 650 PS ve 770 Nm torka çıkabilecek. Standart halinde 0-100 km/s hızlanmasını 3.5 saniyede tamamlayan araç, boost fonksiyonuyla bunu 3.4 saniyede yapacak. Aracın azami hızı ise 260 km/sa olarak belirlenmiş.

Üretim 1.5 milyona koşuyor

Fransa’dan sonra ikinci büyük pazar

Yıl başından bu yana artan performansıyla Türkiye pazarında öne çıkan Citroen, Haziran ayında gerçekleştirdiği 8 bin 14 adetlik satışla ayı 5’inci sırada tamamladı. Markanın ilk 6 aylık satışları ise, geçen yılın aynı dönemine göre 2,5 kat artarak 32 bin 30 adede ulaştı. Markanın dikkat çekici satış performansı, Türkiye’nin global pazardaki konumunu da güçlendirdi. Mayıs ayında olduğu gibi Haziran’da da dünyada Citroen’in en fazla satış yapılan ikinci ülkesi olan Türkiye, ilk 6 aylık dönemde de globalde 5’inci sıradan 3’üncülüğe yükselmiş oldu.

Türk tüketicisinin ilgisinin kendilerini memnun ettiğini söyleyen Citroen Türkiye Genel Müdür Selen Alkım, “Özellikle Mart ayından itibaren satışlarımızda büyük bir artış trendine girdik. Geçen yılı 28 bin 831 adetlik satış rakamıyla kapatmıştık. Elektrikli mobilite çözümü Citroen Ami’yi de eklediğimizde satışlarımız yaklaşık 30 bin adet seviyesini bulmuştu. Bu yıl ise henüz 6 ayda, geçen yılın toplam satışını geride bıraktık” dedi.

Üretim 1.5 milyona koşuyor

Türkiye’de 500 bin adet Egea

Tofaş’ın Bursa’da ürettiği ve geliştirmesinde rol oynadığı Fiat Egea’nın Türkiye’deki satışları 8 yılda 500 bine ulaştı. Avrupa’da “Tipo”, Latin Amerika ve bazı Körfez ülkelerinde de “Dodge Neon” ismiyle satılan Egea’nın 1 milyonuncusu da, 2022 yılının Kasım ayında Tofaş’ın bantlarından indirilmişti. Ürün geliştirme sürecinde Türk mühendislerinin öncü rol aldığı Egea, 2015’te öncelikle Sedan olarak tanıtılmıştı. 2016 yılında Hatchback ve station wagon versiyonları da eklenen Egea ailesi, 2021’de “Cross”, 2022 Ocak ayında da “Cross Wagon” seçeneğiyle büyüdü.

Dacia Dakar’a katılacak

Dacia, 2025 yılında Dünya Ralli-Raid Şampiyonası’nda yarışacağını, Dakar Rallisi’ne “T1+” kategorisinde üretici takımıyla yer alacağını açıkladı. Dacia’nın Dakar Rallisi için oluşturduğu fabrika programı, tüm sezon boyunca markayı geliştirmek üzere şirket bünyesindeki teknik ekibin yanı sıra İngiliz motor sporları ve mühendislik grubu Prodrive’dan yararlanacak.