Filo kiralama sektörü, yılın ilk yarısında 31 bin 800 yeni araç satın alırken, istediği büyümeyi henüz yakalayamadı. TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici “Sektör hala 2019 yılı araç parkı büyüklüğüne erişmek için çaba gösteriyor” dedi.
Otomotiv pazarında özellikle araç arzında yaşanan problemler ve finansmana erişimde ortaya çıkan aksamalar, filo kiralama firmalarının araç parkını yenilemesinin yanı sıra büyütmesine imkan tanımadı. Bu da sektörün araç parkının ve büyüklüğünün sınırlı kalmasına neden oldu.
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği’nin (TOKKDER), bağımsız araştırma şirketi “NielsenIQ” iş birliğiyle hazırladığı, 2023’ün ilk yarı sonuçlarını içeren “TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu”na göre filo kiralama sektörü yılın ilk yarısında 27.2 milyar TL’lik yatırımla 31 bin 800 adet yeni aracı filosuna kattı. Yılın ilk yarısı itibarıyla sektörün aktif büyüklüğü 110 milyar 500 milyon TL olarak gerçekleşirken, bu dönemde, sektörün toplam araç sayısı 2022 yılı sonuna göre yüzde 0.5 artarak 246 bin 100 adede ulaştı.
İlk 6 aylık sonuçları değerlendiren TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, “Yavaşlayan ekonomik aktivite, tedarik zincirinde yaşanan aksama, küresel enflasyon baskısı, artan maliyetler ve finansmana erişimdeki sıkıntılar ticari hayatta zorluklara neden oluyor. Bunlara rağmen araç kiralama kuruluşları müşteri taleplerini karşılamak, 2019 yılındaki büyüklüğe ulaşabilmek için çaba harcıyor. Araç kiralamaya talep olmasına rağmen, yeni araç tedarikinde ve finansmana erişimde süren sıkıntılar nedeniyle sektörümüz arzu edilen büyümeyi yakalayamıyor” dedi.
Rapora göre, ilk yarıda sektörün araç parkının yüzde 48.3’ü kompakt sınıf araçlardan oluşurken, küçük sınıf araçlar yüzde 28 ve üst-orta sınıf araçlar yüzde 12.5 pay aldı. Filo kiralama sektörünün filosundaki hafif ticari araçların oranı 2023 yılının ilk yarısında yüzde 7.2’ye çıkarken, hibrit ve elektrikli araçların payında da hızlı artış söz konusu. Buna göre, sektörün araç parkının yüzde 48’lik bölümünü dizel araçlar oluştururken, benzinlilerin payı yüzde 42.7’ye, hibrit ve elektrikli araçların payı ise 9.2’ye yükseldi. Gövde tipine göre araç tercih sıralamasında sedanlar birinciliği yüzde 55.4 ile sürdürürken, hatchback gövde tipine sahip araçlar yüzde 21.1 ile ikinci sırada yer aldı. SUV araçlarsa yüzde 14.2 ile üçüncü sırada yer aldı. Sektörün toplam araç parkının yüzde 75.5’ini otomatik vitesli araçlar oluştururken, manuel viteslilerin payı ise yüzde 24.5 oldu.
Tesla sahipleri araç içinde kalıyor
Özellikle ABD’de, Tesla sahiplerinin, ani güç kaybının ardından araçlarının içerinde sıkışıp kaldığı yönündeki şikâyetlerde artış gözlendiği belirtiliyor. “Business Insider” haber sitesi, bu tip şikâyetlere ilişkin pek çok vaka bulunduğunu bildirirken, sürücülerin, bu tip durumlarda araçlarından çıkamadığını kaydetti.
Bir Tesla Model Y sürücüsü, aracının “yol kenarına çekmesi için” uyarı verdiğini, aniden tüm gücünün bittiğini ve araçtan çıkamadığını belirtirken, manuel olarak araçtan çıkma talimatlarını uygulamaya çalıştığını ancak bu sırada sürücü tarafındaki camın kendiliğinden kırıldığını anlattı. Yine bir başka Model Y sürücüsü de, Arizona’da Temmuz ayında aracının bataryasının tamamen tükendiğini, araç içi sıcaklığı 100 dereceye yaklaşmışken 20 dakika boyunca dışarı çıkamadığını, camları ve kapıları açamadığını kaydetti. 73 yaşındaki kullanıcı kız kardeşinden yardım istediğini, onun da camı kırmak zorunda kaldığını söyledi. Benzer şikâyetlerin bu yılın başından bu yana ABD’nin dışında Kanada’dan da geldiğine dikkat çekiliyor.
DFSK yeniden Türkiye’de
Çinli DFSK Motor, distribütör değişikliğiyle Türkiye’deki faaliyetlerine geri döndü. Hakan ve Yunus Şahsuvaroğlu yönetimindeki SHS tarafından getirilecek DFSK, 3 benzinli SUV, 4 benzinli ticari ve 3 elektrikli ticari araçtan oluşan model yelpazesiyle Ekim ayından itibaren satışa sunulacak. DFSK Motor’un, ilk etapta SUV sınıfındaki “Fengon 500”, “Glory 580” ve “Fengon 5” modelleri satışa sunulacak. Bu araçlar benzinli motorlarla getirilecek. Marka ayrıca, ticari araç modellerini de benzinli ve elektrikli versiyonlarıyla getirecek. Bu modellerin elektriklileri de pazarda yerini alacak. DFSK Motor ürün gamına 2024’te mild-hibrit SUV, plug-in hibrit SUV ve Sedan modelleri de katılacak.
Ustasından oto ekspertiz!
Anadolu Grubu şirketlerinden Çelik Motor, yeni ekspertiz markası Carwizz Oto Ekspertiz’i tanıttı. “Ustasından oto ekspertiz” sloganıyla hizmet vermeye başlayan Carwizz, araç almak ya da satmak isteyen tüm tüketicilere, kurumsal müşterilere güvenilir ve alanında uzman ekibiyle bağımsız, profesyonel ekspertiz hizmeti sunuyor. Carwizz Oto Ekspertiz’in tecrübeli ustaları, mobil olarak müşterilerin bulunduğu konuma gidip mevsimsel etkiler de dahil olmak üzere araçları detaylı olarak inceledikten sonra raporunu sunuyor. İstanbul’da Orhanlı ve Kurtköy bayileriyle hizmet veren Carwizz Oto Ekspertiz’in şu anda Konya, Kocaeli, Bursa, Denizli ve Diyarbakır olmak üzere 6 ilde 7 bayisi bulunuyor. Çok yakında Ankara, İzmir, Adana, Gaziantep ve Trabzon şehirlerinde de bayileri açılacak olan Carwizz Oto Ekspertiz, 3 yılda, Türkiye çapında 100 bayiye ulaşmayı hedefliyor.
Birleşen şirkete tek müdür
ALD Automotive, dünyanın önde gelen filo yönetimi şirketlerinden LeasePlan’in global satın alma işlemini tamamlarken, iki şirket, Türkiye’de de tek şirkete dönüşüyon. ALD Automotive/LeasePlan İcra Kurulu Başkanı Tim Albertsen, Türkiye’deki birleşik kuruluşun başına, daha önce LeasePlan Genel Müdürü olan Türkay Oktay’ı atadı. Oktay, Ülke Genel Müdürü olurken, ALD’nin eski genel müdürü Timur Kaçar da, grup içinde farklı görevlerde yer alacak.