Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, hızlı giden bir dönemden sonra perakende satışların Eylül’den itibaren yavaşlayabileceğini ancak toplamın 950 bin adedin altına düşmeyeceğini kaydetti.

Otomotiv pazarı açısından bu yılın iki ayrı dönemde değerlendirilmesi gerektiğini söyleyen Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, ikinci yarı yılın bu kadar hızlı gitmeyebileceğini, özellikle piyasada bir miktar normalleşme yaşanmasını beklediklerini kaydetti.

Haberin Devamı

‘Eylül sonrasında normalleşme başlar’

İlk 6 ayda, geçtiğimiz 3.5 yılda biriken ve karşılanmaya çalışılan bir talep olduğunu hatırlatan Bozkurt, “Bu şekilde gelişen ilk 6 ayın pazarına baktığımızda, 1.2-1.3 milyon aralığına ulaşma potansiyeli vardı. Fakat 3.5 yıldır biriken talep filo ve perakende tarafında karşılanamadı... Rekor satışlar görüldü ama sonuçta, biriken talepler için yeterli olmadı” dedi. İkinci 6 ayda ise araç bulunurluğu, faizlerin yüksekliği, krediye ulaşma ve artış trendindeki döviz pozisyonu, yurtdışı üretim maliyetlerinin döviz bazında yansıtılması gibi etkenler bulunduğunu ifade eden Bozkurt, “Yılın ikinci yarısı, ilk yarı kadar hızlı olmayacak gibi görünüyor... Şu ana kadar birikmiş talep bizi yıl sonuna kadar götürecektir. Eylül’den sonra araçların fiyat artışının önüne geçilemezse, maliyet olarak araca ulaşım biraz zorlaşabilir. Şu anda bütün modeller yüzde 80’lik vergi diliminde... Bu da çarpan etkisiyle araç fiyatlarını yukarıya taşıyor. Bu etkiler, özellikle perakende kanalında pazarın daralmasına yol açacaktır. Eylül-Aralık ayı aralığında bekleyen filo talebi, satışları desteklerse pazarın yaklaşık 960 binlere gideceğini tahmin ediyoruz” diye konuştu. Bozkurt, Eylül ayından sonra piyasaların bir miktar normalleşmesini beklediklerini, özellikle al-satçıların geri çekilmeye başladığını görebileceklerini dile getirirken, bu dönemde birikmiş filo taleplerinin karşılanmasına söz konusu olacağını kaydetti.

‘Eylül sonrasında normalleşme başlar’

‘Kolay olmayacak’

2024’ün tahmin etmesi kolay bir dönem olmayacağını düşündüklerini yineleyen Ali Haydar Bozkurt, değerlendirmesini şöyle sürdürdü:

Haberin Devamı

“Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in altını çizdiği ‘rasyonel modele geçiş’ ifadesinden çıkardığımız sonuç, istikrarlı ekonomi politikasına geçileceği yönünde. Merkez Bankası’nın faiz artırımı yönündeki son kararı da bunu gösteriyor... Doğru adımlar atıldığında, ilk 1-2 yıl bir yavaşlama söz konusu olsa da, orta ve uzun vadede sağlıklı bir toparlanma süreci yaşanacağını ümit ediyoruz. Bu süreçte belki pazar biraz düşebilir. Sadece otomotiv değil, genel anlamda ekonomide bir soğuma söz konusu olabilir... Rasyonel ekonomi yolu izlenirse, 2025 biraz daha toparlanma yılı olur.”

Eskiden dövize, faize, yıllık büyüme beklentisine bakarak pazar tahminini yapabildiklerini, şimdiyse çok fazla değişken bulunduğunu söyleyen Bozkurt, “Enflasyona bakıyoruz, ama sadece ülkemizdeki enflasyona bakmak da yeterli olmuyor, bu konu tüm dünyanın baş ağrısı olmuş durumda... Operasyonel maliyetlerimiz her gün değişiyor... Bugünkü resme baktığımızda, 2024 yılında daha ‘soğutulmuş’ bir pazar hızı söz konusu olabilir. Fakat gerileme miktarı ne kadar olur, bugün söylemek çok zor” dedi.

Haberin Devamı

‘Eylül sonrasında normalleşme başlar’

‘Sipariş adetlerimizi düşürmedik’

Toyota olarak bu yıl ve gelecek yıl için sipariş adetlerini düşürmediklerini kaydeden Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, “Geçen yıl talebimiz 85 bin araçtı. Bu adedi alamadık ve 50 bin adette kaldık. Yine bu yıl için, eğer araç alabilseydik 90-100 bin aralığında satış elde edebilirdik. Ancak ilave araç bulamazsak bu yılı 54-55 bin adetlerde kapatacağız... Biz toplam pazar tahminimizin en az yüzde 10’u kadar araç istiyoruz. Bizim potansiyelimiz bu. Gelecek sene için de pazarın yüzde 10’u kadar araç talep edeceğiz” diye konuştu.

Son çeyrekte Türkiye’de olacak

Adapazarı’nda üretilen Toyota’nın C-SUV segmentindeki sportif modeli C-HR’ın ikinci nesli, geçtiğimiz günlerde tanıtıldı. Proje sorumluluğunu Yeni Model Teknoloji Geliştirme Başkanı Mehmet Kılıç’ın üstlendiği yeni nesil C-HR, yılın son çeyreğinde Türkiye pazarında da satılmaya başlanacak.

‘Eylül sonrasında normalleşme başlar’

İkinci neslinde tamamen Avrupa pazarına özel bir model haline gelen C-HR, önceki neslin yenilikçi tasarımını ve dinamikliğini yeni nesline de taşıyor. Dış tasarımı daha çarpıcı hale gelen araç, iç ve dış tasarımında ciddi yenilikler barındırırken, kişiselleştirilebilir dijital kokpiti, gelişmiş güvenlik özellikleri ve sürüş destek sistemlerini bünyesinde bulunduruyor. Corolla’da da kullanılan 5. nesil Hybrid sisteme sahip araç, her ne kadar 1.8 lt ve 2.0 lt hibrit seçeneklere sahip olsa da, 1.8 lt Hibrit ile getirilecek. Ancakr 2.0 lt dışarıdan şarj edilebilir (plug-in hybrit) versiyonunun da satışa sunulması ihtimali söz konusu. 1.8 lt motorlu “Hybrid 140”, mevcut C-HR modeline göre daha güçlü olmasına karşın, emisyon ve tüketim değerlerini koruyacak.

Toyota C-HR’ın, yeni tamamen dijital gösterge ekranı, sürücü tercihlerine ve önceliklerine göre kişiselleştirilebiliyor. Yeni model, Toyota’da ilk kez sunulan yeni 12.3 inç dokunmatik multimedya ekranına na sahip. Multimedya sisteminde Apple CarPlay veya Android Auto ile akıllı telefon bağlantıları gerçekleştirilebiliyor.

Bununla birlikte C-HR, ilk kez yeni, perdesiz teknolojili termal yalıtımlı panoramik cam tavanla satılacak. Bu sayade özellikle arkadaki yolcular daha ferah bir iç mekanla karşılaşacak.

Renault’nun lüks SUV’u geliyor

‘Eylül sonrasında normalleşme başlar’

Renault, D segmentinde de güçlenmek amacıyla Renault “Rafale E-Tech” madelini sunmaya hazırlanıyor. Araç, gelecek yıl Türkiye pazarında da satılmaya başlanacak.

Adını, Renault’nun 20. yüzyılın başlarına dayanan havacılık geçmişinden ve ürettiği tek koltuklu yarış uçağından alan Rafale, Talisman’ın yerine geçecek ve BMW, Mercedes gibi lüks markaların kullandığı kasa formunda üretilecek. Fastback olarak da tanımlanabilecek bu tasarım, Rafale’ye tamamen farklı bir kimlik katarken, araç, 20 beygirlik “E-Tech” tam hibrit güç aktarma sistemiyle de öne çıkıyor. Sürüş keyfini yeni zirvelere taşımak için doğan model, 300 beygirlik yeni bir E-Tech 4x4 güç aktarma sistemine de sahip olacak.

Yenilenen i10 satışta

Hyundai Assan, A segmentinde önemli satış rakamlarına ulaştığı İzmitli i10 modeli, makyajlı versiyonuyla Türkiye’de satışa sunuldu. Daha canlı renkler ve daha şık bir tasarımla dikkat çeken i10, gelişmiş bağlantı özellikleri, konfor unsurları ve genellikle sadece üst segmentlerde görülen teknolojileri de sunuyor. Hyundai i10, bu yeni eklentileriyle beraber sınıfında şimdi daha da rekabetçi.

‘Eylül sonrasında normalleşme başlar’

Makyaj operasyonuyla daha sportif bir duruş sergileyen i10, alçak tavanı ve uzun dingil mesafesi sayesinde daha dinamik bir izlenim uyandırıyor. İki yeni rengi de bulunan i10’un ön farları ve gündüz sürüş lambaları yenilendi. Ayrıca, daha farklı bir ızgaraya kavuşan i10, arkada da yeni bir logoyla geliyor. Makyajlanan model ayrıca; yeni tasarlanmış 15 inç alaşım jantlara da sahip. Aracın 2D logoları da mat gri olarak hazırlanmış. i10, standart 4,2 inç LCD gösterge, dijital klima, akıllı anahtar, önde ve arkada USB tip-C bağlantılarıyla dikkat çekiyor. Yeni i10, Türkiye’de Jump, Style ve Elite olmak üzere 3 farklı donanım seçeneğiyle satılıyor. Aynı zamanda, 1.0 lt ve 1.2 lt’den oluşan 2 farklı benzinli motor tipiyle de verimli bir yakıt ekonomisi sunuyor.