Dünyanın en büyük pazarları arasında olan Çin, bu kez de ihracatta ilk sıraya yerleşti. Nitekim Çin’in, bu yılın ilk çeyreğinde tahtı Japonya’dan aldığı belirtiliyor
Bir dönem “dünyanın en büyük otomotiv pazarı” unvanı için ABD ile yarışan ve birçok kez liderliği alan Çin, otomobil ihracatında da liderliği Japonya’dan kaptı. Resmi verilere göre, Çin, bu yılın ilk üç
ayında 1 milyon 70 bin araç ihraç ederken, bu da miktar, 2022’nin aynı dönemine göre yüzde 58’lik bir artışa karşılık geliyor. Japonya ise aynı dönemde yüzde 6’lık artış kaydederek, ihraç ettiği araç sayısını 954 bin 185’e çıkarttı. BBC’nin haberine göre Çin’in otomotiv ihracatındaki bu yükselişi, büyük ölçüde elektrikli araçlara olan ilgideki artışın yanı sıra Ukrayna savaşı nedeniyle Rusya’dan çekilen küresel markaların yerini Çinlilerin doldurmaya başlamasından kaynaklanıyor.
Çin, geçen yıl da dünyanın en büyük ikinci otomotiv ihracatçısı unvanını Almanya’dan almıştı. Çin Gümrük Genel Müdürlüğü’ne göre, Çin 2022’de 3.2 milyon araç ihraç ederken, Almanya’nın ihraç ettiği araçların sayısı 2.6 milyon adette kaldı.
Stratejik karar
Bir zamanlar pazarı, özellikle ABD’li ve Avrupalı markaların terk ettiği teknolojilere sahip araçlarla dolan, bu yüzden de ciddi hava kirliliği yaşayan Çin, elektrikli araçların üretimi, geliştirilmesi ve satılması konusunda ciddi teşvikler sağlamıştı. Avrupa başta olmak üzere pek çok ülkede fosil yakıtlardan uzaklaşılması yönünde bir eğilim belirmesi, kendi teknolojisini diğer ülkelerden daha önce geliştiren Çinli markaların otomotiv endüstrisinde yükselmesini sağladı.
Yılın ilk üç ayında elektrikli araçların da aralarında bulunduğu alternatif enerjili araçların satışı ve üretimi, geçen yıla kıyasla yüzde 90 arttı. Tesla’nın Çin kolu SAIC (MG markasının da sahibi) ve ABD’li yatırımcı Warren Buffet’ın desteklediği BYD, Çin’in başlıca “yeni enerjili araç” ihracatçıları arasında yer alıyor. Tesla’nın Şangay’da büyük bir fabrikası bulunurken, buradan Japonya ve Avrupa’ya da ihracat yapılıyor. Fabrika şu anda yılda 1,25 milyon araç üretiyor ve şirket kapasiteyi daha da artırmayı planlıyor.
Aynı şekilde Honda, Volvo, VW gibi üreticiler de, Çin’de üretip başka ülkelere buradan ihracat yapıyor. Çin’in Rusya’ya otomotiv ihracıysa, Batılı ülkelerin Ukrayna’nın işgali yüzünden bu ülkeye ambargo uygulaması ve markalarını buradan çekmesiyle ciddi şekilde artmış durumda.
Yarışmanın yeni adayları
Otomotiv Gazetecileri Derneği (OGD) tarafından bu yıl 8. kez düzenlenecek “Türkiye’de Yılın Otomobili” finalinde yarışacak 7 aday modelin açıklanmasının ardından, ödüle değer görülecek diğer üç kategorideki adaylar da belli oldu. Bu kategoriler “Yılın Basın Lansmanı”, “Yılın İnovatif Projesi” ve “Yılın Tasarımı” şeklinde sıralanıyor. Tasarım adayları Audi e-tron GT, DS4, Fiat 500e, Hyundai IONIQ5, Kia EV6, Lexus RX, Mercedes SL, MG4, Peugeot 408 olarak sıralanıyor.
İnovasyon Adayları ise BMW 7 serisi (Arka koltuk video deneyimi), Lexus NX (Fren esnasındaki yığılmayı önleyen sistem), Mercedes EQE (Full ekran kokpit tasarımı), Peugeot 308 (i-toggle), Togg T10X (Trumore uygulaması), Volvo C40
(Geri dönüşüm malzemelerden üretilen döşemeler) şeklinde...
Dacia’da ‘Extreme’ donanımlar
Dacia, başlıca modellerinde sunmak üzere hazırladığı yeni “Extreme” donanım paketini tanıttı. “Jogger” ve “Duster”ın Extreme versiyonları Haziran, Sandero Stepway Extreme ve elektrikli Spring Extreme ise Temmuz ayında Türkiye pazarında satışa sunulacak.
Extreme donanımı, markanın “güçlü ve outdoor” yaklaşımını sadece tasarım açısından değil, aynı zamanda onu sade, havalı, ekonomik ve ekolojik yapan temel değerlerden vazgeçmeden markayı bir adım öteye taşıyor. Dacia ürün gamının en üst versiyonlarını oluşturan Extreme donanımı, outdoor keyfini daha fazla çıkarmanın bir yolunu arayan yeni müşterilere hitap ediyor. Spring, Sandero Stepway, Duster ve Jogger olmak üzere Dacia’nın 4 amiral gemisi modeli, Extreme donanım paketleriyle satışa sunulacak.
Sandero Stepway, Duster, Jogger için “Sedir Yeşili” ve Spring için “Arduvaz Mavisi” gibi yeni renkler sunan bu pakette, Bakır Kahverengi çok sayıda unsur bulunuyor. Diğer dekoratif özelliklerin yanı sıra kapı aynalarında, jant kapaklarında ve bagaj kapağındaki DACIA logosunda Bakır Kahverengi uygulanıyor. “Topoğrafik” dekoratif öğeler, topoğrafik haritalarda bulunan kontur çizgilerine bir gönderme yapıyor. Bu desen yan çıkartmalarda, Spring, Sandero Stepway ve Jogger Extreme’deki şnorkel çıkartmalarında ve ayrıca Duster Extreme’deki B sütunu çıkartmalarında bulunuyor. Sandero Stepway ve Jogger’da 16 inç ve Duster’da 17 inç Parlak Siyah alaşım jantlar sunuluyor.
Tamamen yeni MicroCloud döşeme. Dacia için bir ilk olan bu yumuşak, kadifemsi kumaş son derece dayanıklı ve temizlemesi kolay. Sandero Stepway ve Jogger’ın ön konsolunda, ayrıca iki modelin ve Duster’ın kapı panelleri ve koltuklarında kullanıyor. Dacia, Spring modelindeki Extreme paketini, yeni ELECTRIC 65 motorla sunuyor. Daha fazla güç, devir ve tork üreten bu motor, hızlanma süresini kısaltıyor.
Elektrikli Range Rover gün sayıyor
Jaguar Land Rover (JLR), elektrifikasyon yol haritasını açıkladı. Elektriğe geçiş planları çerçevesinde JLR’ın İngiltere’deki Halewood fabrikası, yeni nesil kompakt ve tamamen elektrikli araç üretimine ev sahipliği yapacak. Önümüzdeki 5 yıl içinde elektrifikasyon dönüşümü için 15 milyar sterlin yatırım yapacağını açıklayan şirket, 2030’a kadar Land Rover’ın tüm modellerinin elektrikli versiyonlarını da üretecek. Şirket, tamamen elektrikli ilk Range Rover modelini de bu yılın son çeyreğinde tanıtacak. Yeni nesil orta boy modern lüks SUV’ların ilki, Range Rover ailesinden ve tamamen elektrikli bir model olacak.
Jaguar ise bu süreçte tamamen elektrikli bir marka haline gelecek. Ayrıca JLR, 2039 yılına kadar tedarik zincirinden üretim süreçlerine tüm operasyonlarında karbon nötr hale gelme hedefleriyle ilgili de önemli adımlar attıklarının altını çiziyor.
Özay Şendir
Öğretmenlik ve sosyal statü
24 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’dan ABD’ye YPG mesajı: Sineye çekmeyeceğiz
24 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Öğretmenler neden mutsuz?
24 Kasım 2024
Zeynep Aktaş
Her şey faizlere kilitlendi
24 Kasım 2024
Ali Eyüboğlu
Aşkın Nur Yengi: ‘‘Rekabet derdimiz yoktu’’
24 Kasım 2024