Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Evet “ama”sı var, çünkü bu kez sadece ulaşım amacıyla değil, zenginlik göstergesi olarak. Çünkü pahalı otomobillere binmeye başlayan Çinliler, artık bisikletin de daha pahalısını satın almak için yarışıyor

Çin bisiklete geri dönüyor ama...

Fransız Look marka bisiklet almak isteyenler, 39-40 bin doları gözden çıkarıyor.

Bir zamanlar, bundan 15 yıl kadar önce bile Çin denildiğinde insanların aklına sokaklarında bisikletler ve “Çek çek”lerin cirit attığı bir ülke geliyordu. Ancak şimdilerde pek öyle değil... Dersem inanmayın!
Yok, tabii ki Çin’i yeni zenginleri, otomobillere hücum etmeye devam ediyor! Eskiden bir bisiklet, bir ev ve bir radyoya sahip olma hevesindeki Çin halkı, artık bir ev, bir televizyon ve otomobil istiyor. Üstelik bu istek ve özlem, Çin’in “dünyanın bir numaralı otomobil pazarı” yapmaya yetiyor, artıyor bile. Küresel krizin en berbat günlerinde bile, başta lüks markalar olmak üzere, otomotiv devlerinin fabrikalarını çalıştıran bu iştah, yıllar geçtikçe katlanıyor. Çünkü Çin nüfusunun neredeyse yarıdan fazlası, henüz otomobil sahibi olmanın sadece hayalini kuruyor...

Haberin Devamı


Çin bisiklete geri dönüyor ama...


Nostaljiye geri dönüş
Tabii ki hayallerinin ötesine geçen ve bir Audi, hatta Ferrari sahibi bile olanlar, ilk kez bir otomobil hayali kuranlara tur bindirmiş durumda. Çünkü onlar, zenginleşip gerçekleştirdikleri isteklerinin bir adım daha ötesine gidip hayallerinde nostaljiye dönüş yaşıyorlar. Mesela
pahalı bir bisiklet gibi...
Evet, biraz garip geliyor ama öyle. Nedeniyse, kesinlikle Çin’de özel otomobillerin yasaklanması ya da çevrecilik adına bisikletin desteklenmesi filan değil. Sadece “hava olsun” diye! Çünkü sözünü ettiğimiz bisikletler, ortalama bir Çin vatandaşının yaklaşık
üç yıllık maaşına denk geliyor da ondan.
Çin bisiklete geri dönüyor ama...

Dünyanın en büyük otomobil pazarı olmasına rağmen, son yıllarda “lüks” bisikletlere merak salan Çinliler, bu pazarın her yıl yüzde 10-15 civarında artmasını sağlıyor. Özellikle şirket yöneticileri tarafından tercih edilen bu bisikletlerin büyük bölümü de el yapımı ya da gerçekten farklı donanım ve özelliklere sahip. Üstelik bu kişilerin, tek bir bisikletle yetinmeyip böyle pahalı bisikletlerden 30-40 adetlik koleksiyonlar oluşturdukları da biliniyor.
Örneğin bisikletlerin Rolls Royce’u olarak nitelenen el yapımı bir “Alex Moulton”, yaklaşık 16 bin dolara satılıyor. Modacı Shanghai Tang ise Hollandalı Colossi ile işbirliği yaparak, adını bisikletlere de yazdırmış. İtalyan Colnago veya Fransız Look marka bisiklet almak isteyenlerse, 39 bin doları hemen gözden çıkarabiliyor. Ki bu fiyat, 1950’den bu yana Çin’in “resmi bisikleti” olarak bilinen ve “Flying Pigeon”dan (Uçan Güvercin) 100 kat daha pahalı demek!

Yılbaşı primi yerine
Çin’deki uzmanlar, bisikletin gösterişin yanı sıra “sağlıklı yaşam” takıntısı olan yöneticiler ve zenginlerce de tercih edildiğini, hatta bazı şirketlerin, çalışanlarına yılbaşı primi yerine lüks bisikletler armağan etme yarışına giriştiğini belirtiyorlar. Çünkü bu armağan bisikletleri alan çalışanlar, kendilerini ait hissedip daha mutlu oluyorlarmış! Tabii bu anlamda bisiklet, bizde pek iş yapmaz sanırım...
Bununla beraber Çinli zenginlerde, bisikletlerini modifiye etme veya aksesuarlarla geliştirme hastalığının da olduğu belirtiliyor. Bunun için 5-6 bin doları gözden çıkaran zenginler olduğuna, yurt dışından ithal parçalar getirttiklerine de dikkat çekiliyor.

Neredeyse Porsche fiyatına
Lüks bisikletler, sadece Çinliler için üretilmiyor elbette. Dünyada süper lüks bisiklet üreten onlarca şirket mevcut. Bununla birlikte, bazı özel ve koleksiyon niteliği taşıyan, açık artırmalarda fahiş fiyatlara satılan bisikletlere de bir göz atmakta fayda var.
İngiliz sanatçı Damien Hirst tarafından tasarlanan ve 2009’de Lance Armstrong tarafından kullanılan “Butterfly Trek Madone” bisiklet, bir açık artırmada 500 bin dolara alıcı buldu. Yine Armstrong’un bindiği “Trek Yoshitomo Nara Speed Concept” 200 bin dolara satılmış. Tabii şimdi bu bisikletlerin “kaça gideceğini” hesaplamak zor. Hele de Armstrong’un doping geçmişi kanıtlanınca...
Sınırlı sayıda ve tamamen elde üretilen Aurumania Crystal Edition altın bisiklet ise, 101 bin 400 dolarlık etikete sahip. Gövdesinin birçok yeri altın plakalarla kaplı bisikletin üzerinde, tam 600 adet Swarowski taş bulunuyor. İtalyan üretici Montante’nin elinden çıkan ve kadınlar için tasarlanan “Luxury Gold Collection” modeli, yaklaşık 46 bin dolar. Bu bol süslemeli bisiklette de altının yanı sıra 11 bin adet Swarowski taş mevcut. İtalyan Colnago ile Ferrari işbirliğinde üretilen CF8 modeli 17 bin dolara, bir başka otomobil üreticisi Spyker’ın Koga şirketiyle birlikte ürettiği garip tasarımlı Aeroblade ise 16 bin dolara alıcı bulabiliyor.
Sanki bu fiyatlarla, sağlıklı yaşamak biraz pahalıya mı patlıyor acaba?