Hilmi Gültay

Hilmi Gültay

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

DEĞERLİ trafik dostları...
Dünyada trafik kazalarının en fazla yaşandığı yer, ne yazık ki ülkemiz. Her yıl binlerce vatandaşımızı yitirdiğimiz, çok daha fazlasının yaralandığı, sakat kaldığı, ekonomiye milyonlarca dolarlık yaranın açıldığı bu büyük sorunun en temel kaynağı ise ‘insan’ hataları. Hal böyleyken, ‘sürücü eğitimi’nin önemi böylesine büyükken; ‘direksiyon sınavı’ nın ‘üç dakikada’ yapılması ne kadar doğru?
Örneğin Mavişehir’de, kontak anahtarını çeviren sürücü adayı, sınav komisyonunun da bulunduğu araçla bin 600 metrelik güzergahı 3 dakika gibi kısacık sürede dolaşıveriyor. Süleyman Demirel Lisesi önünden başlayan pist, sadece bu okulun çevresindeki ara yolları kapsıyor. Yalnızca bir kısmı, Dudayev Bulvarı üzerinde. Bir süre önce açılan bu güzergahta...
1- Sürücü adayı, sadece beş kez sağa dönerek imtihanı bitiriyor. Yani pistte hep sağa dönüş var.
2- Şerit yok. Sürücü adayının, ‘şerit izleme kural uyumu’ na ne kadar bakılabiliyor?
3- Beş kısa bölüm bulunuyor. Sürücü adayı en fazla 4’üncü vitese kadar çıkabiliyor, büyük hız viteslerini kullanamıyor. Adayın, hız kurallarına uyumu kontrol edilmiyor.
4- Hiçbir iniş, yokuş yok. Sürücü adayının eğimli yoldaki başarısına bakılamıyor.
5- Bir tane bile ‘dönel kavşak’ bulunmuyor.
‘Direksiyon İmtihan Değerlendirme Formu’nda yer alan 20 maddenin, sürücü adayı üzerinde değerlendirilmesi, bu pist şartlarında imkansız. Yani, ehliyet verilecek, sonrasında trafiğe çıkacak bu insanların; potansiyel birer ‘trafik canavarı’ olup olmadığını anlamak, bu pistte, bu sınav şekliyle mümkün değil.
* * *
Bu vesileyle, İçişleri Bakanlığı’nın yayımladığı, Avrupa Birliği’yle uyumlu ‘Direksiyon Sınav Güzergahları Tespiti’ne dair genelge hakkında bilgi vermek istiyorum. Bu genelgeye göre, direksiyon imtihan güzergahlarında şu şartlar aranıyor:
1- İmtihan ve güzergahı, sürücü adaylarının davranışlarını ölçmeye yetecek mesafe ve zaman içerisinde olmalı. 15 dakikalık araç kullanım süresinden az mesafe olmamalı.
2- Güzergahta; trafik yoğunluğu bulunan ve sinyalize edilmiş dönel kavşaklar, kontrolsüz kavşak, çizgi ve levha ile işaretleme yapılmış yaya ve okul geçitleri bulunmalı.
Sonuç olarak...
Bu göstermelik imtihan pisti; Milli Eğitim ve İçişleri bakanlıklarının standartlarına ve genelgelerine aykırıdır.
İlgililerin ve yetkililerin bir an önce bu konuda gerekli düzenlemeleri yapmaları gereği açık ve kesindir.

NOT: Sürücü kurslarıyla ilgili eksikleri, bu kurumlarda mağdur olanların sorunlarını, ‘soygun’ diye nitelendirilebilecek yanlış uygulamaları 10 yıldır izliyorum, çok iyi biliyorum. Bu konuda da yazacağım.


BLOG
AYLİN ONART: Köşenizde yer verdiğiniz bilgiler sayesinde trafikte yeni gelişmelerden de haberdar olup, bilgilenme imkanı buluyoruz.Ancak size bir sorum olacak, epey zamandır bu konuyu yazmak istiyordum fakat fırsat bulup yazamadım.Şöyle ki; geçtiğimiz aylarda kırmızı ışıkta geçtiğime dair haberim ve bilgim dışında bir trafik cezası posta yoluyla adresime geldi. 28 Eylül 2010’da Sahilyolu Göztepe kavşağında güya kırmızı ışıkta geçmişim. Bu nedenle bana ceza yazılmış ve direk adresime postalanmış.
Şimdi kurallara dikkat etme konusundaki titizliğim bir yana, hatta ve hatta kırmızı ışıkta geçtiğimizin bana ispat edilmesi de bir yana Trafik Yasası’nda açık ve net olarak “Sürücünün bilgisi ve haber dışında kendisine trafik cezası kesilemez” ve kesilmesi halinde “Geçersizdir” der.Hal böyleyken nasıl oluyor da bu şekilde bir ceza, bilgim dışında bana kesilip adresime postalanıyor? Bu yasal mıdır? Benim imzam ve onayım alınmadan bu şekilde trafik cezası kesilebilir mi? Son zamanlarda hala bu şekilde sürücünün bilgisi dışında trafik cezası kesilerek direk adresine gönderilmeye devam ediliyor.Yasadışı yapılan bir işlem söz konusudur, yoksa Trafik Yasası değişti ve böyle bir madde yasada yer alıyor da biz mi atladık, bilmiyoruz.
Aydınlatmanız ve yardımcı olmanız ricasıyla, teşekkür ederim.